Bukefalos 28 år!

Råd till orolig förstagångare..

B

BooYa

Igår fick jag hem en kattkille på tre år. Jag har känt honom sen han va unge men han har aldrig tidigare varit hemma hos mig. Han är ganska försiktig och hittade ganska fort en plats under soffan, men har kommit ut då och då för att kela en stund men sen har det varit tillbaka till samma plats.
Idag har han vågat ta en liten runda in i hallen, badrummet och mitt sovrum :bump: Men tyvärr så skramlade någon utanför dörren med sina nycklar och han kilade snabbt tillbaka in under soffan..:grin:

Jag tycker att det över lag ändå har gått bra och att han gör bra framsteg men det finns ändå några saker som bekymmrar mig.
Det första är att han inte varit på lådan på över ett dygn. Han vet vart den är och har vågat sig dit själv men inte gjort något i den.
Det andra är att han inte ätit eller druckit på minst 12 timmar. Jag vet inte om han drack något under natten och gjorde han inte det så har det gått ett dygn. Jag vet att han kan klara sig utan mat ett tag men vattnet oroar mig..

Så om någon där ute har ett bra råd eller två så tar jag tacksamt emot dem! :)
 
Sv: Råd till orolig förstagångare..

Det är normalt beteendet för en katt som precis landat i en ny miljö. Försök servera blötmat så slipper du oroa dig för att han inte får i sig vätska (förutsatt att han börjar äta då såklart).

Tror inte du behöver oroa dig. Inte än så länge iaf.
 
Sv: Råd till orolig förstagångare..

Vad roligt med en ny katt!
Jag tror, precis som föregående att det är normalt när katten är ny.

Jag har hört att katter inte vill ha mat- och vattenskålarna bredvid varandra, utan på olika ställen. Du kanske ska ha vattenskålen vid soffan?
Min katt är lite knasig och dricker bara i badkaret, handfatet i nödfall...
 
Sv: Råd till orolig förstagångare..

Svar till er båda;

Det känns lugnande att höra att det är ett normalt beteende för en katt, som nybörjare så är man ju lite extra osäker ;)
Jag provar att flytta ut vattenskålen till vardagsrummet så får vi se om han blir mer intresserad av att dricka, han rör inte maten än så länge så det blir nog bäst att prova med först. Jag har försökt att muta honom lite genom att lägga i lite kattgodis i matskålen, om inte annat så för att se ifall han äter på natten, då lär ju godisbitarna vara borta :D
 
Sv: Råd till orolig förstagångare..

Får han samma mat nu som han har ätit innan? Katter är misstänksamma och det kan ta lång tid innan de äter om de anser att det är fel mat i skålen.
Om du vill byta mat så gör det succesivt när han har vant sig vid dej och känner sig helt hemma om några veckor.
 
Sv: Råd till orolig förstagångare..

Han fick med sig lite mat från förra ägaren, så att jag succesivt kan byta ut fodret till ett annat (han har blivit lite för rund på det han har nu).

Kl

Tack för era svar!

Han har under natten varit väldigt aktiv och både gått på lådan, ätit och druckit! :banana:

Dessutom har sötnosen sprungit i sovrummet och vart och gosat i sängen :love:

Känner mig mer säker nu, tror att Pussel och jag kommer att bli bra roomies! :D
 
Sv: Råd till orolig förstagångare..

Idag kom en 7årig katt hem till mig :D Hon sprang omkring och kikade några timmar på allting men nu har hon lagt sig ner iaf och verkar ha kommit hyffat till ro. Ville bara skriva att du inte är ensam förstagångare :D
 
Sv: Råd till orolig förstagångare..

Skönt att höra att jag inte är ensam! Det låter som att det gick bra iaf!

Det är verkligen superspännande och mysigt, han är världens goskatt! Men det är ju så när man är förstagångare, tusen frågor och funderingar och ingen att fråga! Då är det bra att internetforum finns ;)
 
Sv: Råd till orolig förstagångare..

Haha ja jag har faktiskt en (kanske lite dum) fundering.

Hur ofta brukar katter kissa och bajsa? En gång om dagen eller mera?
 
Sv: Råd till orolig förstagångare..

Det varierar, men de bajsar i regel 1-2 ggr/dag och kissar... oftare.;)
 
Sv: Råd till orolig förstagångare..

Okej. Då hoppas jag kissen gör något i lådan snart! Hahah

Hon har redan tagit transportburen som sin och lägger sig där och vilar. Känns roligt för den va ju som tänkt till henne :laugh: Men nog hoppas jag hon kommer till sängen när jag ska sova, iaf om några dagar kanske :)
 
Sv: Råd till orolig förstagångare..

Min katt gör sina toalettbesök morgon och kväll. Då både kissar och bajsar han. Nångång ibland kissar han en extra gång under dagen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 334
Senast: Wille
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 066
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 667
Senast: Stereo
·
Katthälsa Hur tar men steget att låta sin älskade vän somna in. Hur vet man om det är dags? Jag har en gammal kastrerad kattherrre som bott hos...
Svar
12
· Visningar
2 022
Senast: annie_cool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp