Bukefalos 28 år!

Gabbi

Trådstartare
I ösegnet och blåsten i söndags gjorde Rådi sitt MH, och det var jättekul tyckte jag. Rådi fattade nog inte så mycket.

_MG_0864.jpg

Lilltjejen på väg till starten.

Hennes kullsyskon som gick innan visade sig var mer eller mindre otillgängliga allihopa och jag var ganska orolig inför kontakten med testledaren. Rådi har varit fjösig med främlingar som ung, men vi har tränat mycket, och i räddningen bemöter hon alltid figuranterna glatt nu.

_MG_0867.jpg

Därför blev jag glad när Rådis såg ut såhär. På kontakt/hälsning fick hon en trea på hälsning (Accepterar kontakt utan att besvara, drar sig inte undan.)
På samarbete en trea (följer med men är inte engagerad i testledaren)

_MG_0865.jpg

"Nån tar mig!"

På kontakt/hantering blev hon lite glad och svarade med kontaktbeteende. Alltså en fyra.

På leken var hon ok, men startade möjligen lite långsamt. Fick en trea leklust (startar långsamt, blir aktiv.) Jag tycker hon var lite under sin vanliga nivå, och ingen som känner henne hade blivit förvånad över en fyra här, men ok.

_MG_0868.jpg

Leker i regnet.

På gripande och dragkamp fick hon en fyra (griper direkt med hela munnen och drar emot.)

På förföljandet såg hon uppriktigt förvånad ut, och det gjorde nog jag också. Efter några sekunders avvaktande for hon iväg iallafall.

_MG_0869.jpg

Bildbevis finnes!
Hon grep dock inte trasan, och sprang inte iväg alls gång två. Då hade hon tydligen redan sett allt som fanns att se.

Forts följer...
 
Sv: Rådis MH

_MG_0871.jpg

Efter den här bilden fick uppfödaren tyvärr sluta fota, för det visade sig att Rådi kände igen husses kamera bland alla andra, och sprang för att kolla varje gång han fotade.

Vi gick vidare till passiviteten, något vi tränat som små troll. Där var Rådi förvånansvärt duktig och var väldigt lugn, om än uppmärksam. På slutet vädrade hon in avståndsfiggen i sann räddningsanda, och fick därför en trea i passiviteten.

Avståndsfiggen var sen ingen nyhet, tyckte rådi och fick en tvåa på intresse (kontroll, avbrott förekommer), en etta på hotbeteende (inget hotbeteende), en tvåa på nyfikenhet (går fram när fig. är aktiv på linjen) och började sen att kampa (en trea, leker, men kan gripa försiktigt) och en trea på samarbete (är aktiv när fig är aktiv.) När han blev inaktiv sprang hon till mig med trasan, och sprang sen tillbaka varje gång han blev aktiv.

Sen var det dags för dumpe (overallen) och där gjorde rådi en undanmanöver utan att vända bort blicken när dumpe for upp, och sedan gick hon direkt fram, till mattes stora förnöjsamhet. (Hon hann skälla några gånger innan, så en tvåa på hot, visar enstaka hotbeteenden.) Inga kvarstående rädslor, alltså två ettor på promenaden förbi dumpe.
 
Sv: Rådis MH

Samma på skramlet, fast där gjorde hon ingen undanmanöver utan fick en etta (stannar inte/el. kort stopp) och gick sedan fram direkt. Inte heller där några kvarstående rädslor.

Sen kom:
sandberglabanbild.jpg

varav Rådi redan hade sett det ena från skramlet. Dessutom låg vinden på klockrent från vänster, så hon tenderade att fokusera på högerspöket som hon inte lika lätt kunde känna vad det var. Här fick hon en trea på hot (visar flera hotbeteenden under längre tid) och en trea på kontroll då hon mest handlade mot det högra. På rädsla en tvåa då hon stod framför mig eller i jämhöjd med mig.

På nyfikenhet en tvåa då hon gick fram när jag började prata med spöket, och sedan en fyra på kontakt då hon blev glad när hon såg att spöket var en människa.

Sen blev det kamp igen för att se om hundarna har byggt på sig nån rädsla, men rådi hade snarare byggt på sig en kamplust, för nu kampade hon till sig två fyror (startar snabbt, leker aktivt, och griper direkt med hela munnen) och när skotten small märktes inget, så en etta på skott.

Mina kommentarer runt det hela är inte tänkt som några bortförklaringar, för jag är rätt nöjd. De beskriver mer hur det hela hände, och att hunden ibland ligger ett steg före oss människor.
 
Senast ändrad:
Sv: Rådis MH

Är inte tillräckligt kunnig för att ge några insiktsfulla kommentarer, vill mest gratulera till ett väl genomfört MH! Jag tycker det verkar vara en trygg och stabil tjej du har!
 
Sv: Rådis MH

Jag är inte heller nån expert, men blev som sagt nöjd. Hade gärna sett att hon drog iväg lite snabbare på lilla bytet och sedan grep det, men jag kan leva med att hon inte gjorde det. Hon kunde ju onekligen försöka jaga en hare i skogen idag så...:cool:

Hade gärna sett att hon kilade fram lite snabbare till avståndsfiggen, men hade inte väntat mig. Först så ligger han bara i en buske och pratar, och Rådi har aldrig varit mycket för joller. När han börjar leka med trasan däremot väntar jag mig att hon går fram, och det gjorde hon ju.

I skrämselmomenten var hon över förväntan tyckte jag.
 
Sv: Rådis MH

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen ;

Grattis till lyckat MH, du kan väll knappast kräva mer för det ändamålet du vill pyssla med?;)
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 264
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 426
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 272
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Roligt värre! :) Överlag så reagerade hon lite mer än jag trodde, men avreagerar fort (speciellt vad gäller rädsla). Testledarna...
Svar
13
· Visningar
1 333
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp