Räcker det?

G

girlie

Jag har tidigare varit noggrann med foderstat till min häst.Att jag ger henne rätt foder och mängd.Nu har jag bytt stall och dem har inte gjort någon analys på deras hösilage.Så nu har jag ingen aning om vad hon ska ha.Men när jag ser henne så är hon övergödd,och mår bra.Hästarna får fri tillgång med hösilage + att hon får 1 kg havre/dag.Från att jag gett henne olika foder till att hon nu bara får 1 kg havre och fri tillgång till hösilage tycker jag är en sån kraftig sänkning.Men hon är ganska så tjock + att humöret är det inget fel på.Tycker ni att det räcker?Man blir ju lite fundersam om det är något jag missar att ge henne :confused:.Som mineraler eller vitaminer.
 
Är ju jättesvårt utan analys men det kanske kan vara en god idé att iaf ge lite mineraler "för säkerhets skull"? Kan du inte ta en egen analys eller övertala dem att ta en?
 
Om det är bra värden i hösilaget och din häst inte är i tung träning så tycker jag till och med att det är mycket mat att ge ett kilo havre till också :-) Så om värdena är bra så räcker det helt klart till. Om hästen bara är vanlig "promenadhäst" så är det möjligt också att du får täckt alla mineraler och vitaminer.
 
Grejen e att det finns ingen analys i hösilaget.Jag kan bara tänka mig att det är bra,och då går jag efter hennes hull.Hon e ju ganska så tjock.Ibland kan balarna vara lite dammiga.Är det fara?
Hon står just nu och har lite vintervila.Men så fort hovslagaren kommer så ska jag sätta igång henne.Så nu strosar hon bara i hagen.Ska jag ta bort havren då under tiden.Kan jag bara då sluta och sen börja tvärt.Eller måste jag vänja av henne och vänja in henne?
 
Ta bort havren när hon vilar. Du kan ta bort den tvärt, och när du börjar rida igen ökar du successivt.
Om hon är i överkant i hullet nu låter ett kg havre ganska mycket. Prova om hon inte kan gå på mindre än så.
 
Ibland kan balarna vara lite dammiga.Är det fara?


Damm är ALDRIG bra! Hö som dammar är i 99% av fallen mögligt. det ska dock inte användas oavsett av orsak.

Men HÖSILAGE som dammar???? Hösilaget är ju blött/fuktigt, hur i hela friden kan det damma??

Men du ska INTE ge dammigt foder, du kan få betala dyyrt för det när du står där med en hosthäst. Och HÖSILAGE som dammar, då lär det vara riktigt, riktigt illa =(
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
701
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 111
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 568
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 117
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp