Rädd för att ramla av efter olycka

C

Clash

För ca. 3-4 veckor sedan var jag med om den allvarligaste ridolycka jag varit med om hittills. Jag jobbar som hästskötare och ridelev/beridare i ett stall och rider 2-5 hästar par dag, och tidigare har jag inte varit rädd utan kunnat vara tuff mot hästarna när de bråkar och få fram dem ordentligt istället.

Men nu.. jag känner mig osäker hela tiden förutom på en av hästarna som är trygg, de övriga är lite smågalna allihopa och inte alls pålitliga (att skritta på långa tyglar är nästan ett självmordsuppdrag på somliga under vintern när det är kallt o blåsigt..) :crazy:

Det som hände när jag ramlade av var att hästen jag red helt plötsligt fick något knäpp i huvudet och flippade helt enkelt.. kan inte beskriva det på något annat sätt. Han tvärstannar i galoppen och börjar stegra (trots att jag driver fram honom allt jag kan), han stegrar en gång till så fort han nuddat marken fast högre och jag rappar till honom två gånger mitt hårdaste med pisken och sparkar på allt jag har för att få honom att gå framåt istället för uppåt, vad som helst typ skena runt ridhuset 3 varv eller något bara han slutar stegra! Men han ignorerar detta totalt och reser sig ännu en gång - riktigt högt och jag börjar bli rädd och känner att "det här kommer gå åt helv..." och tänker att om han ställer sig igen kommer vi gå över!
Och så stegar han igen, trots mina försök att få honom framåt och typ ligger över honom och driver när han tar mark med framhovarna.
Men han reser sig igen och knockar mig, jag hamnar i lite bakvikt pga. det men står ändå upp i stigbyglarna med 0% i handen.
Och han kommer upp så högt att jag känner hur han svajar, och jag tänker "shit vi kommer gå över, jag kan inte sitta kvar!" och halvt kastar, halvt ramlar av åt högersidan och försöker rulla iväg för att inte hamna under honom om han faller.