Bukefalos 28 år!

rädd för vattenmattor???

segersten

Trådstartare
vet inte om jag la den här rätt nu.. den kanske ska ligga på hoppning.. men jag tänkte att ni som är lite kunnigare på nh m.m kanske kunde hjälpa mig med detta problemet.

Jag och min mamma har en häst ihop vi köpte han i sommras.
Vi visste redan innan vi köpte honom att han är tittig på hinder.
Nu går det riktigt bra i hoppningen om man bortser från en sak. vattenmattor!!!
jag vet inte om han är rädd eller bara fånar sig.
Så här brukar senariot se ut på träning. Vi kommer mot vattenmattan jag känner redan ca 15 m innan att han börjar bromsa han lyfter huvudet ca 5-10meter innan hindret brukar han tvärnita. sen får han gå fram till hindret titta på det. och sedan kommer vi på det igen.. stopp igen en pisk eller två på rumpan och en ordentlig tillsägning,,

iaf det kan variera lite på hur många gånger han stannar innan han hoppar den men han blir väldigt stressad när jga säger till honom och det verkar som att han är rädd för den. MEN när vi väl har hoppat den en gång brukar det inte vara några problem sen han hoppar inte spänt inga kråksprång. vi har haft våran egen matta i hagen så att han måste gå över den för att kunna till maten och sen över den för att komma till vattnet.. jag har ridit över den i hagen inga problem tittade inte ens på den.

sen la vi ut våran egen i paddocken idag.. LIVSFARLIG!! ville inte ens gå nära den!!! efter en del om och men kom vi över och sen var det i pricip inga problem förutom att han tittade på den! Men varför gör han så här?? Jag tränar för en mycket duktig tränare och även hans förra ägare tränade för henne och hon säger att han alltid har gjort så här och att han bara är dum och spelar rädd??? han har hoppat den hur många gånger men varje gång så gör han så här... jag blir inte klok.. dom flesta andra hinder hoppar han hur bra som helst!!!:confused:
 
Sv: rädd för vattenmattor???

Kanske är han räd för att få spö när han närmar sig hindert.
Det har ju hänt att han har fått spö innan hindert, så det är väl inget konstigt att han är tveksam.
Det tror jag också jag hade varit i hans sits
 
Sv: rädd för vattenmattor???

Testa att ta in vattenmattan i paddocken och led runt den och bägär att han ska gå nära, och sen kan du ju traska över den och sen lägga en bom framför hindret. nästa steg är att sitta upp på hästen. och göra samma sak, hästen ska absulot inte ha spö för att den tycket det är otäckt, då blir det bara ännu värre! Då förstärker du hästens rädsla.
Lycka till!
 
Sv: rädd för vattenmattor???

Testa att hoppa vattenmattan (utan bommar eller liknande) en gång eller två (inte fler) varje gång du är i paddocken.
UTAN slag eller bråk. Ta det i trav om hästen ändå stannar i galoppen. Vänd inte ifrån, gör inte volter eller liknande.
Hästen kan gå över den om det är så, men begär hela tiden (lugnt men bestämt) att hästen går framåt.

Jag antar väl att ni har en vanlig liten vattenmatta, så det är inga problem att trycka över hästen i skritt/trav/stillastående.
Ser ingen anledning till att vända och göra ny anridning när det ändå bara är en liten plastduk på marken.
Viktigt är dock att du aldrig drar hästen i munnen, utan du måste alltid vara beredd på kråkhopp! Ha en hand i manen eller låt tyglarna glida när hästen lyfter från marken.

Beröm när den går över.

Hästen gör inte sådär för att vara dum, den gör det säkerligen för att den har fått en dålig start.
 
Sv: rädd för vattenmattor???

Tack för svaren!!! jag ska testa på detta sättet nu!!! jag tror att det kan funka faktiskt. Eftersom att dom har testat med att spöa honom när han stannar och det uppenbarligen inte fungerar måste vi testa ngt annat. jag gjorde så som katarina_dacke föreslog och det funkade ganska bra!=) Han blev aif inte stressad=) ska även tala om för min tränare att jag vill göra på detta sättet nu så får vi hoppas att han kan komma över sin rädsla för dom... det kommer säkert att ta sin lilla tid men det får de göra!!!
 
Sv: rädd för vattenmattor???

Ha allltid vattenmattan liggande framme i paddocken. När du skrittar fram, led hästen över mattan varje dag, till dess att den är helt avslappnad med det, se till att i den vardagliga ridningen rida nära mattan, bara arbeta som vanligt och rid nära förbi. Flytta mattan ibland och börja om från början.
Du behöver inte hoppa över den uppsuttet så länge hästen är så spänd för den, det skapar oftast mer spänning. Se till att göra halt nära mattan och hästen ska stå still utan att ens titta åt den.

När du utan problem kan leda över och allt ovanstående kan du börja med att skritta över och emot, att ta det på fart är ingen bra lösning. Låt hästen titta men inte stanna.
Nöt på mattan vareviga dag, ha mycket mer tålamod än du trodde att du hade och låna eller köp gärna en eller ett par till.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
917
Senast: Lutten
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
834
Senast: Nova123
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 449
Senast: Miiikaela_
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 485
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp