*Rädd häst* blir problem......

A

alaila

jag behöver några tips på övningar som är bra för att få hästen att inte överreagera då den tycker att något är farligt - trots att det egentligen inte är det. :eek: Och finns det bra tips på övningar som man kan använda sig av för att få den 'spända' hästen att slappna av då han redan har sett (och ibland reagerat) på det farliga.
Flera tips mottages tacksamt - både konkreta och bra böcker och filmer.
 
Sv: *Rädd häst* blir problem......

jobba md förtroendet! Litar hästen på dig? Är du ledare vad som än händer? Lyssnar den på dig när den blir rädd eller är den okontaktbar?
 
Sv: *Rädd häst* blir problem......

Håll dig själv lugn. Öva hemma på konstga saker (plastpåsar, tunnor, stolar m.m.). Låt hästen nosa och skrapa/puffa så mycket den vill, sen leder du den förbi. Ha ett långt grimskaft och bry dig inte om ifall den går flera meter bredvid det farliga så länge den kommer. Stannar den så håll linan lite spänd och luta dig själv lie framåt som att ''nu går vi'' utan att titta på hästen. Låt den backa om den vill men begär hela tiden att den ska framåt genom sträcket i linan. (du ska inte dra i hästen, bara hålla linan sträckt) och ge efter så fort den lutar sig åt rätt håll. Sen gör du om det en massa gånger, kanske pausar emellan varven. Snart går den nog förbi precis bredvid föremålet (be att den går närmre varje gång men låt den hoppa förbi om den vill). Ibland kan du ju skaka lite på tunnan eller vad det nu är medans hästen nosar, var bredd på att hästen hoppar till och ge den lina om den vill gå bort några meter. Sen kallar du fram den igen. Känn efter om du kan fortsätta röra tunnan eller om det blir för mycket.

Om hästen reagerar på ett sätt som sätter dig i fara (stegringar, springer över/på dig trots att den har lina och kan springa förbi istället, sparkar tex) så är det bäst att hitta någon duktig i din närhet som kan visa och hjälpa dig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 402
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 005
Senast: JohannaB
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 323
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 462
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp