Rädd häst

V

vapor

Jag skulle behöva några tips. Har stött på lite problem vid inridning av min 3:åring. Han är jätte duktig med sadel och man kan ha stigbyglarna nere och longera honom utan att han reagerar. Men när man skall hänga på honom så får han fullkommlig panik. Så fort han ser något som höjer sig i ögonvrån så blir han rädd. Inte om man bara tar med handen/armen men om det kommer en stor människa. När man väl kommer upp på honom (hängandes) så är han lugn. Man kan gå en bra bit och sedan spänner han sig och bockar, vilket gör att man flyger av. Hur skall man fortsätta med inridningen? Vill inte skrämma honom för livet. (är 4: de hästen jag rider in så jag har vanan, men de andra har aldrig reagerat såhär.)
 
Sv: Rädd häst

Har du haft honom med som handhäst?

Jag tar alltid med mina som handhäst och då får de gärna ha sadel på sig så de vänjer sig vid att ha något på ryggen samtidigt som de vänjer sig vid att ha mig ovanför dom.
Alternativt kan man ju ut och promenera bredvid någon som rider och låta den som rider komma nära och klappa lite på hästen om det går.

/M
 
Sv: Rädd häst

Tack för svar.
Har i helgen kommit upp och kunnat rida honom. Men det går bara att komma upp om någon håller för hans öga så han inte ser när ryttaren "höjs" vid sidan av honom. Han reagerar inte alls när ryttaren väl kommit upp och sitter där. Då går det att rida själv. Hur skall man få honom att acceptera att man kommer upp på honom, har väldiga problem nu eftersom man måste vara tre för att kunna rida. Han blir livrädd om man sätter en pall bredvid honom och ställer sig på den.
 
Sv: Rädd häst

Har du haft honom med som handhäst?

Jag tar alltid med mina som handhäst och då får de gärna ha sadel på sig så de vänjer sig vid att ha något på ryggen samtidigt som de vänjer sig vid att ha mig ovanför dom.
Alternativt kan man ju ut och promenera bredvid någon som rider och låta den som rider komma nära och klappa lite på hästen om det går.

/M

Glömde svara på detta med handhäst, tyvärr har jag ingen häst som jag kan använda för att ha honom som handhäst till.
 
Sv: Rädd häst

Min häst reagerade också lite på "saker ovanifrån", och jag vande henne gradvis genom att t.ex. stå på en pall (börja med en lägre pall och byt upp till högre efter ett tag, kanske?) och borsta rygg och man, lyfta saker som redan var naturliga för henne över ryggen flera gånger etc.


Såg nu att han även är rädd för pallen, men den kanske han också vänjer sig vid om du har den med på stallgången och flyttar omkring på varje gång du byter borste, hämtar hovkratsen och liknande, och sedan gradvis flyttar närmare och närmare hästen.
 
Sv: Rädd häst

Det jag tycker är konstigt är att han inte reagerar alls när man "slänger" på täcket eller lägger på sadel. Detta gör jag likadant på honom som på de äldre hästarna, så det är ganska "tuff" behandling och då reagerar han inte alls. Jag har testat att lägga pallen uppe på ryggen på honom och det bryr han sig inte heller om. Hur får man honom att slappna av när man kommer med pallen? Han blir lika spänd varje gång, har övat i två veckor nästan varje dag.
 
Sv: Rädd häst

Det jag tycker är konstigt är att han inte reagerar alls när man "slänger" på täcket eller lägger på sadel. Detta gör jag likadant på honom som på de äldre hästarna, så det är ganska "tuff" behandling och då reagerar han inte alls. Jag har testat att lägga pallen uppe på ryggen på honom och det bryr han sig inte heller om. Hur får man honom att slappna av när man kommer med pallen? Han blir lika spänd varje gång, har övat i två veckor nästan varje dag.

Jag har haft mycket pall med inne på stallgången och stått på den när jag borstar, klappar, lägger på täcke, sadel och även när hon står i boxen har jag stått på pallen utanför för att jag ska bli "stor". Men nu helt plötsligt när jag har ridit henne 6 gånger så vill hon inte heller stå bredvid pallen.... tror för min del att jag har en trotsig liten 3 åring.

Men testa att ha pallen med dig vad du än gör med honom.
 
Sv: Rädd häst

Tack för alla tips, verkar som det bara är att ställa sig på pallen varenda dag till han ger sig.
 
Sv: Rädd häst

KL
Min ena häst som var van vid att gå som handhäst reagerade inte på överlivet utan fötterna:rofl:
 
Sv: Rädd häst

Hej!
Har du försökt med detta?
Från första veckan när jag fick hem mina ohanterade hingstar så gick jag ut med en ganska stor flagga och viftade. Visst tittade de lite i början.. men kom alltid tbx till mig nyfikna som de var. Sen tog jag flaggan och förde över hela kroppen, under magen, längs benen och över huvudet. Nu bryr de sig inte om flaggan skymmer ögonen! De är helt lugna.
Har tränat sk polishästträning och en känd tränare sa att han inte skulle rida in sina hästar innan de kunde stå med flagga över huvudet. Då litar hästen på dig.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 472
Senast: skiesabove
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 182
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 969
Senast: Grazing
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp