Rädd nyköpt ny 2-årigt kallblod

Lofsen71

Trådstartare
Jag förstår att det är naturligt att en snart 2-åring (juni) är lite skraj när den flyttar hemifrån och fick dessutom nästan panik i transporten. Har någon annan här erfarenhet av samma sak? Hur långsamt måste man gå framåt med nya hästen? Vi har bara haft hästen i några dagar men hon studsar för alla ljud och det går knappt att leda henne i grimma. Inte för att hon inte tycker om grimman utan för hon flyger i luften för allt och försöker fly. Jag försöker tillbringa massor med tid med henne men har ni några flera bra tips på att snabbare få henne att lugna ner sig?
 
Sv: Rädd nyköpt ny 2-årigt kallblod

Låt detta tid..

Har den någon äldre häst som sällskap?

Kanske har du helt enkelt köpt en "fjant"
 
Sv: Rädd nyköpt ny 2-årigt kallblod

som sagt låt det ta tid, och håll på myckt med hästen så att den får mer förtroende för dej, en del hästar är lugna, andra är lite stirrigare!
men som sagt låt henne vänja sig vid deb bya miljön, så kommer hon snart fatta att allt är inte livsfarligt!
 
Sv: Rädd nyköpt ny 2-årigt kallblod

Jodå, hon har en äldre kompis här som hon tyr sig till. Jag tror inte att hon tillhör den hispiga typen då jag känner både hennes mor, mormor, helsyskon och pappa. Ingen av dom är hispiga utan mycket lugna och trygga.
Jag får helt enkelt ha tålamod och ta det lugnt framåt. Jag hade ju så mycket planer på hur jag skulle börja träna henne med allt möjligt och så inser jag att det tar ett tag innan jag kan ha med henne som handhäst på ridturerna i skogen.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 196
Senast: Liten
·
Träning Jag har en i år 6 årig unghäst. Köpte henne i maj för två år sedan. Då världens snällaste dock röhårig och sto. Hon var van att täckas...
Svar
16
· Visningar
2 997
Träning Jag vet inte om den här tråden hör hemma här, eller under något annat forum, men jag gör ett försök. Jag har ett problem, jag vet...
Svar
6
· Visningar
1 333
Senast: jennieflum
·
C
Träning Hej! Har ett 3-årigt nsv brukssto med problemet att hon alltid har varit extremt flockbunden. Detta har komplicerat hanteringen...
Svar
2
· Visningar
1 682
Senast: Skogstokig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp