Rädda renskinn?

Trissa

Trådstartare
Jag hittade ett renskinn bland hästgrejerna, jag minns att jag använde det som schabrak en kort period. Det har hängt ute en vecka men luktar ändå inte hallon... Det är nog lite smutsigt också, eftersom det legat direkt mot hästen. Går det att rädda på något vis, eller är det bara att kasta?
 
Har ni snö? Isåfall, lägg det i en snödriva, gnugga runt i snön på både över och undersidan och låt det ligga i snön några timmar med pälssidan neråt. Skaka av och torka det sedan i max rumstemperatur. Snön rengör skinnet skonsamt. Luktar det fortfarande efter snöbehandlingen går det nog inte att rädda tyvärr.
 
Men det måste väl gå att handtvätta? I varje fall fårskinnsfällar tål ju handtvätt och då borde väl ett renskinn också tåla det, eller?
 
Jag hittade ett renskinn bland hästgrejerna, jag minns att jag använde det som schabrak en kort period. Det har hängt ute en vecka men luktar ändå inte hallon... Det är nog lite smutsigt också, eftersom det legat direkt mot hästen. Går det att rädda på något vis, eller är det bara att kasta?

Jag använder rätt ofta renskinn under sadeln och brukar låta det hänga luftigt mellan användningarna och borstar det med samma borste som jag borstar manen/svansen med. En med långa piggar alltså. Även efter en svettig ridtur är skinnet fluffigt och fint dagen efter om jag gör så.

Hur luktar ditt skinn? Mitt är inte helt luktfritt, det luktar ren. Precis som ett fårskinn också har en speciell doft. Om snötvätten inte fungerar hade jag provat att handtvätta om det stod mellan det och att kasta skinnet. Jag kan dock tänka mig att renskinnet inte tål så mkt tvättande innan det börjar fälla.
 
Men det måste väl gå att handtvätta? I varje fall fårskinnsfällar tål ju handtvätt och då borde väl ett renskinn också tåla det, eller?

Inte alla fårskinn går att tvätta, bara de som är beredda så.

Det luktar inte milsvitt illa, men inte så att jag vill ha det i soffan riktigt. ;) Men jag ska prova göra rent det i snö, när den behagar visa sig. Funkar inte det får jag väl ge det till någon som vill ha det under sadeln igen!
 
Ett långskott som kanske kan vara värt att testa är sådant där spray (Yocoair har jag hemma t.ex.) som tar bort dålig lukt, t.ex. svett, från textilier och andra material.
 
Men det måste väl gå att handtvätta? I varje fall fårskinnsfällar tål ju handtvätt och då borde väl ett renskinn också tåla det, eller?
Inte alls säkert, beror helt på hur det är garvat! Många renskinn är bara torkade, då tål de INTE att bli tvättade...
 
Inte alls säkert, beror helt på hur det är garvat! Många renskinn är bara torkade, då tål de INTE att bli tvättade...

Om hon haft det under sadeln är det förmodligen inte torkat. Torkade skinn brukar bli alldeles för hårda för det samt till sist fälla oerhört.
 
Om hon haft det under sadeln är det förmodligen inte torkat. Torkade skinn brukar bli alldeles för hårda för det samt till sist fälla oerhört.

Fast det var några år sedan det låg under en sadel. Sedan har det legat nedknölat i en tunna, typ. Det fäller om man ruskar det, men kanske inte oerhört.
 
Fast det var några år sedan det låg under en sadel. Sedan har det legat nedknölat i en tunna, typ. Det fäller om man ruskar det, men kanske inte oerhört.

Hade det varit torkat och legat ihopknölat hade det förmodligen fällt oerhört. Mina torkade skinn fäller till sist så mycket att de tappar sin funktion så att säga. Och då förvarar jag dem under tak och lätt ihoprullade eller liggande under sommaren. De är för hårda att ha under sadeln så jag har dem på släden eller skotern. Fuktigt väder när de torkas brukar resultera i ett skinn som fäller mycket fortare än normalt, så har det varit med mina skinn i alla fall. Det jag har under sadeln är berett men är inte av första sortering.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Med tanke på tros-tråden och hur ofta man byter dessa: Hur ofta byter ni badhanddukarna? Alltså de som används i badrummet efter dusch...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 642
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 964
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 980
Senast: Enya
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 609
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp