Bukefalos 28 år!

"Räddad" igelkott....sjukdomar?

MrsScabtree

Trådstartare
Jag och min pojkvän skulle ta oss en promenad med hunden och hinner inte långt för än vi ser en igelkott lufsa runt i parken lyckligt ovetandes om alla hundar som far omkring lösa i områden..och för att inta tala om barn. Den märker inte mig för än jag är en halv meter från den och rullar ihop sig. Jag beslutar mig för att ta med den upp i skogen. Rullar in den i min o sambons jacka (för att den sticks) och släpper den i en buske i skogen. Efter ett tag knallar den nöjt iväg..Fråga: Finns det några igelkottsdjukdomar man bör känna till som smittar människa eller djur? Blev lite orolig efter lite funderingar...Åja, kotten var en väldigt söt krabat iaf:D
 
Sv: "Räddad" igelkott....sjukdomar?

Tja, loppor ska väl vara vanliga på igelkottar. De trivs dock inte på människor, men andra djur kan bli smittade.
 
Sv: "Räddad" igelkott....sjukdomar?

Du känner väl till att det är olagligt att flytta på igelkottar? :angel: Dessutom är de revishävdande och håller inte till i skogen utan vill ha kulturlandskap, dvs odlad mark där de kan hitta en massa godsaker som insekter och mask. :d Tanken var fin även om det blev fel. :o

Största risken med kottarna är väl just att de kan ha ohyra, men det borde du väl märk vid det här laget om det kliar lite extra på dig. :D
 
Sv: "Räddad" igelkott....sjukdomar?

Du känner väl till att det är olagligt att flytta på igelkottar? :angel: Dessutom är de revishävdande och håller inte till i skogen utan vill ha kulturlandskap, dvs odlad mark där de kan hitta en massa godsaker som insekter och mask. :d Tanken var fin även om det blev fel. :o

Största risken med kottarna är väl just att de kan ha ohyra, men det borde du väl märk vid det här laget om det kliar lite extra på dig. :D

Jag tycker den var långt mer än rätt när jag vet att det ränner ungar som jag inte litar det minsta på samt att det även springer hutlöst mkt lösa hundar i trakten (ägarna släpper ofta dem på just den gräsmattan också). Då står jag hellre för att jag gör något olagligt, jag vet iaf att jag satt igelkotten säkert!
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 412
R
Ekonomi & Juridik Bestämde mej i dag att ta en promenad med hunden ute i skogen medans det än var något så när ljust. Långt upp i skogen hör jag helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 301
Senast: Vica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp