Bukefalos 28 år!

"Rätt" häst men fel ryttare, det är jag!

I

Imsdal

Varning för långt inlägg!

Jag har sen i somras letat efter en till häst, det har varit många provridningar, funderingar, ej godkända besiktningar mm.
Har inte stirrat mig blint på en ras/typ/modell utan huvudet har varit det viktigaste. Den ska vara schysst & orädd! Vilket har visat sig vara svårare än vad jag trodde att hitta en sådan.

Vet inte hur många gånger folk har sagt "köp en riktig häst", när jag kollat efter tex nordsvenskar & fjordingar. Är ju liksom 140cm-150cm som känts mest lagom ;) Men som sagt, vill inte stirra mig blind!!
Kan ju tillägga att min budget inte är 50,000:- utan mer runt 25,000:-.

Så hittar jag en superfin häst, välutbildad som få, totalt cool i skallen. Frisk, hyffsat sund ;) Hbl valack på 175cm.
Alla blir helt till sig, DET är min häst! Kan inte vara mer perfekt än så!
Den kan jag ju tävla på... bla.. bla.. bla...

Snacka om att bli meddragen i strömmen, och jag har svårt att säga imot "experterna", som bara överöser mig med hur bra han är!
Och visst, han är en kanonhäst! Utan tvekan!
Han kan ju allting, väluppfostrad & schysst.

Men endå känner jag ingen större glädje, min gamla häst tycker inte ens om honom. Det vart liksom inte riktigt som jag tänkt.
Jag skulle verkligen inte ha en häst som kommer in med sår på benen, för han river sig i hagen på snö/lera/pinnar ja gud vet vad!
Mina "gamla" hästar (av tuffare modell) har inte en repa!


Vet inte varför jag skriver och småklagar, jag får väl skylla mig själv. Men det vore intressant att komma i kontakt med tjejer(killar) som är lite mesiga, som jag ;) som har svårt att säga imot alla dessa experter.
Och skulle vilja höra hur ni gjort, om ni hamnat i en liknande situation...

Att sälja igen är ju såklart det bästa alternativet, men jag har så svårt för att sälja. Mes som jag är...

HAr ni några goda råd på vägen vore jag glad, att skriva en massa "skyll dig själv" inlägg kommer inte att hjälpa, då det redan är jobbigt som det är :(

Hälsningar Fel ryttare till Rätt häst!
 
Sv: "Rätt" häst men fel ryttare, det är jag!

Jag vill inte verka otrevlig på ngt vis men jag förstår inte vad felet är:confused:

Det framkommer liksom inte vad det är du är missnöjd med. Är det att hästen är ett halvblod? Är det att den är 175 cm i mankhöjd? Eller är det att den har småsår på benen? Inget utav ovanstående skulle jag se som ngt problem, men jag kanske har missuppfattat dig totalt?

Mvh Jate Volim
 
Sv: "Rätt" häst men fel ryttare, det är jag!

Du skriver att du letar efter en häst med "rätt" huvud och inte stirrar dig blind på ras, typ etc. Om hästen, som råkar vara ett halvblod, har "fel" personlighet för dig så får du väl sälja eller lära dig hur den hästen fungerar?
Eller tycker du att hästen är för hög? Oftast så vänjer man sig vid "en viss höjd" vare sig den är låg eller hög. Rider man olika typer av hästar så blir inte den saken så stor.
Även om folk har berättat för dig vad de tycker att du ska köpa, så är det bara tyckanden. Det är en häst.
Att halvblod skulle skada benen mer än andra av att vara i hagen tror jag snarare har med uppfödning (utevistelse, flockliv etc) kontra åsikter att göra.

/V
 
Sv: "Rätt" häst men fel ryttare, det är jag!

Hej!
Jag tror jag fattar lite hur du känner. Det har inte klickat mellan er helt enkelt. Bäst för dig tror jag nog ändå vore om du sålde hästen. Du ska ju ha glädje av din häst i många år och då är det väl inte kul om ni inte trivs med varandra? Bry dig inte om vad andra tycker att du ska ha! Även om det är roligt att tävla med en fin häst så får du så mycket mer i gengäld om du har en häst som du tycker om och som tycker om dig, allt kommer kännas så mycket mer härligt!
Det är vad jag tror. Det viktigaste är ändå hur bra man passar för varandra, man ska kunna ha kul ihop :)
 
Sv: "Rätt" häst men fel ryttare, det är jag!

Jag känner igen mig lite i dig.
Har letat häst i en månad minst och ska på söndag provrida den 4 hästen på listan. Men här är det mina kompisar som tjaffsar om vilken häst jag ska ha.
Jag berättar om en häst jag sett på internet och de är snabbt där och sågar. 'Du ska inte ha en sådan gammal/liten/ras/bakrund'. Och allt det kommer när man inte ens har bett om åsikt! :mad:

Min kompis är också en "mes". Hennes häst går själv i en liten hage för att den inte ska springa och förstöra sig själv. Och sedan så får den ibland ha benskydd för att minska risken för skador. Detta anser jag är fjantigt.
Läste i senaste Hästfokus/ridsport (?) ,osäker på tidning, att hästar som gick på lösdrift höll bättre. Och det ligger något i det!
Min mes släpepr ut sitt sto på 1.72 cm i en mini hage utan beskydd en dag och hästen skadar sig. Tidigare har denna häst stått inne 22 h dygnet eller liknande.
Hos min mamma går fyra hästar ute året runt (ett föl) och de har tillgång till en rundbal och stort vindskydd, stor hage med träd, stenar. Att gå till hagens ende tar ca 5-10 min. Dessa hästar har varit skadade en gång. Och då har de smitit X antal gånger (förra helgen sprang de hem till min kompis som bor 4 km bort). De har trasslat in sig i staket, taggtråd och undkommit utan skador. bara ett litet sår vid taggtråden. :angel:

Din häst har kanske varit så pass överbeskyddad att den har blivit ömtålig som porslin, men gör det inte värre för guds skull.
Men bara så att du vet. En häst kan vara hur utbildad och underbar som hellst men finns det inget klick så kan man inget göra. :grin:
Tycker du itne att det klickat mellan dig och hästen så tycker jag att du ska sälja och köpa något något som det klickar med, ras, modell, ålder spelar ingen större roll enligt mig. :banana: Långt inlägg det blev.. hoppas jag itne svarade på fel saker. :D
 
Sv: "Rätt" häst men fel ryttare, det är jag!

Det jag inte förstår är varför du föll så hårt för grupptrycket från första början. Det handlar ju trots allt inte om ett par jeans utan om en häst, ett levande djur. Jag tycker att det var ganska dumt gjort med tanke på att både du och hästen blir lidande. Du lider på det sätt att du inte har någon glädje av hästen och hästen lider för att den nu blir tvungen att flytta till ännu ett nytt hem på väldigt kort varsel, dvs om du bestämmer dig för att sälja. Ja jag låter som en surkärring nu men det är endast för att min uppfattning om hästköp är att man ska välja med hjärtat, inte låta någon annan bestämma.
 
Sv: "Rätt" häst men fel ryttare, det är jag!

Om du känner att hästen är så fel för dig att du inte ens orkar ge den en ärlig chans så sälj den. Det är bäst för båda parter.
Men annars så ge den en chans, ta promenader/skrittturer med den stora halvblodsbjässen och lär känna den lite till, den kanske har en liten passande personlighet som kommer fram bara du ger den en chans?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp