Bukefalos 28 år!

Rätt sätt att träna min travare?

V

Varmblodet

Jag undrar hur man enklast tränar sin travare på ett bra sätt. Han är en härlig kille på 9 år som gått som ridhäst i ca 2 år. Han är väldigt lyhörd och kan gå ner på tygeln men orkar inte så länge tror det beror på att han har för lite muskler.

Han är ganska så "stel" i sina sidor och har svårt för att svänga? Sneddar gärna i kurvorna och det är svårt att föra ut honom ända i hörnen vid trav och galopp.

När man gör "tryck i sidan" med sina hjälpor för att ex.vis utföra skänkelvikning så slutar det antingen med att hela han går Helt i sidled eller så tror han att han ska trava eller galoppera. Ibland gör han allt samtidigt. Trav med frambenen och galopp med bakbenen och går i sidled.

Jag kan inte så mycket om hästar och träning och har läst en hel del både här i forumet och på andra sidor. Detta är också min första egna häst och jag har mest ridit på ridskola och sedan lite privat på en väns hästar.

Vill så gärna ha lite tips och råd om hur man på ett smart sätt kan lägga upp träningen utan att påfresta hästen alldeles för mycket då han inte är i kondition. Så hur bygger jag enkelt upp bra muskulatur och får honom att bli mer uppmjukad i sina sidor så han kan svänga korrekt? Finns det någon form av "program" i steg eller ska man "bara" göra olika övningar var dag? Eller börjar man med att "rida" till muskler? Som ni ser.. Många frågor från en lite ovetande. Rider mest för det är kul och på hobby nivå. Men vill givetvis att min häst ska arbeta och jobba fram lite muskler.

Tanken är att jag ska skaffa mig en privat tränare som kan hjälpa mig inom snar framtid. Men jag har ju förstått att dressyr ligger mycket till grund för ens häst och hur den kan samla sig. Så tills dess tar jag tacksamt emot svar ifrån er här inne på buke. :)

(hoppas jag postat på rätt ställe annars får tråden flyttas)
 
Sv: Rätt sätt att träna min travare?

Vill så gärna ha lite tips och råd om hur man på ett smart sätt kan lägga upp träningen utan att påfresta hästen alldeles för mycket då han inte är i kondition. Så hur bygger jag enkelt upp bra muskulatur och får honom att bli mer uppmjukad i sina sidor så han kan svänga korrekt? Finns det någon form av "program" i steg eller ska man "bara" göra olika övningar var dag? Eller börjar man med att "rida" till muskler? Som ni ser.. Många frågor från en lite ovetande. Rider mest för det är kul och på hobby nivå. Men vill givetvis att min häst ska arbeta och jobba fram lite muskler.

ut i skogen! kliv över stockar och stenar, klättra i backar och rid slalom mellan träden. det är skonsamt mot hästen samtidigt som den får träna på att hålla reda på sina fötter, träna upp smidigheten och klättring är ju perfekt för att bygga ryggmuskler :) de flesta pållar brukar dessutom tycka det är rätt skoj att komma ut i skogen ;)
 
Sv: Rätt sätt att träna min travare?

Tack för ditt svar.. Men pga vissa omständigheter bytte vi stall för ungefär en vecka sedan.. Där fanns massor med skog att rida i.. Och nu har jag inte den möjligheten. Finns möjlighet att rida vid havet dock.. Men har aldrig ens badat med han så jag vet faktiskt inte alls vad han skulle tycka om det.. Även om det hade varit skoj.. :)Har en stor fin padock att rida i och någon mindre ridväg.. Men ingen skog =( Kanske man kan göra egen slalombana i padocken..
 
Sv: Rätt sätt att träna min travare?

Låter bra att du ska ta hjälp av en tränare :) Du behöver ju inte vänta pga du tycker att ni inte kan tillräckligt mycket! Men jag kanske förstod fel av ditt inlägg? :)

Åttvolter och serpentinbågar kan du ju träna på ridbanan, mycket olika lösgörande övningar, det har jag gjort med min ridtravare för att få henne mjuk och fin. Det gör ju inget om han inte orkar gå i form hela tiden, låt honom ta sin tid. Hur pass mycket är han riden?
 
Sv: Rätt sätt att träna min travare?

Verkligen synd att du inte har någon form av skog att rida i :(
Men det finns ju andra lösningar på problemet.
Rid över bommar, avståndstabell har du här http://hasthoppning.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=9df768c9-3839-4f2e-ab0a-85f6ed36b764. Ställ upp koner i hörnen i paddocken och rid mellan dem för att han ska lära sig "att här är hörnen & dem ska du gå i", gör serpentinbågar över medellinjen och åttvolter du kan rida slalom på långsidorna. Googla lite övningar som tex skänkelvikningar & träna på dem.

Mvh Linnea :D
 
Sv: Rätt sätt att träna min travare?

Tack för era svar :) Har också funderat en hel på övningar och så. Har en yngre syster som är "riktigt" hästfreak.. Men sysslar då med hingstar.. Hon är en aningen tuffare än mig... hihi.. hon sa med det.. typ slalom banor med koner och serpentiner och att det vara bara till att öva och träna. Jag tror att det blir bra så småningom. Men det är "stor" skillnad att ha första egna hästen än att gå på ridskola där man hela tiden blir rättad och instruerad. Tack för era tips i alla fall. :)
 
Sv: Rätt sätt att träna min travare?

Tack för era svar :) Har också funderat en hel på övningar och så. Har en yngre syster som är "riktigt" hästfreak.. Men sysslar då med hingstar.. Hon är en aningen tuffare än mig... hihi.. hon sa med det.. typ slalom banor med koner och serpentiner och att det vara bara till att öva och träna. Jag tror att det blir bra så småningom. Men det är "stor" skillnad att ha första egna hästen än att gå på ridskola där man hela tiden blir rättad och instruerad. Tack för era tips i alla fall. :)

Som någon tidigare skrev så är stock å sten i skogen bra. jag tycker att övningar att gå serpentiner/volter osv runt olika föremål är ett bra sätt att jobba din häst.

det låter som att han den blir förvirrad och inte vet vad som krävs när du ska flytta på den 8skänkelvikningen). Då måste du backa ett steg och börja utbilda den från grunden, tänk unghästutbiildning. Jag hade till en början enbart fokuserat på start och stopp. Se till att han lyssnar och förstår framåtdrivande och förhållande hjälper. Se till så att du kan bestämma hastigheterna i skritten och traven. att han förstår när han ska minska eller öka. Om hästen inte är så mycket utbildad så måste du räkna med några månader minst..

När detta funkar bra hade jag börjat rida honom i en låg form. Detta för att bygga upp ryggmuskler samt att få hästen att jobba ärligt med hjälp av hela kroppen. Denna form är steg 1 i hästens utbildning.

samtidigt som detta kan du träna tygelhjälper och vändande skänklar med hjälp av övningarna runt föremål på ridbanan. Jag hade väntat med tex skänkelvikningar osv tills hästen klarar det grundläggande utan problem.

lycka till:)
 
Sv: Rätt sätt att träna min travare?

håller med om serpentiner och volter som alla här säger, om du vill att han ska orka mer så gjorde jag så att jag krävde att hästen gick i form i skritt ca 10 min vartannat ridpass, sen ökade jag gradvis till varje pass, ökade tiden ökade gångarterna, men jag har oxå skog och rida i som är mycket effectivt vid konditionsträning och styrka, men men, nu ca 3 månader senare orkar han 1 timmes pass ganska hårt med ca 5min paus i mitten utan problem flera dagar i veckan, men jag brukar variera mycke.

Ett tips jag gör för att variera min träning och när jag rider min andra häst som inte tål skänkel ännu, är att lära dig använda kroppen ;) detta lär du enklast i skritt, men går ut på att om du vill ligga på en volt lägger du kroppens tygnd lite på inre frambenet på hästen som då vill finna sin balans igen och lägga sig under dig då kommer han att svänga dit, när han kan det kan du lägga i skänkel hjälp tex men oxå ord som höger, vänster. Min häst lärde jag ordet backa tex, trodde först inte han skulle lära sig det men jag repeterade ordet varje dag när jag på marken backade honom och idag så säger jag ordet backa och han går ett steg bakåt, ibland med en hjälpande hand lite snett framför honom som jag för i cirklar ;)

hoppas du fick lite inspiration ;)
 
Sv: Rätt sätt att träna min travare?

Tack för era svar :) Men det är "stor" skillnad att ha första egna hästen än att gå på ridskola där man hela tiden blir rättad och instruerad.

Det är just därför man ska fortsätta rida för en instruktör/tränare även efter man skaffat egen häst. Det är så otroligt mycket lättare att få ordning på saker och ting då. Speciellt när du nu har valt en såpass outbildad häst också. Du kan få många bra tips via nätet men det kan aldrig ersätta en tränare som ser vad du och hästen gör i verkligheten.
 
Sv: Rätt sätt att träna min travare?

Jag undrar hur man enklast tränar sin travare på ett bra sätt. Han är en härlig kille på 9 år som gått som ridhäst i ca 2 år. Han är väldigt lyhörd och kan gå ner på tygeln men orkar inte så länge tror det beror på att han har för lite muskler.

Han är ganska så "stel" i sina sidor och har svårt för att svänga? Sneddar gärna i kurvorna och det är svårt att föra ut honom ända i hörnen vid trav och galopp.

När man gör "tryck i sidan" med sina hjälpor för att ex.vis utföra skänkelvikning så slutar det antingen med att hela han går Helt i sidled eller så tror han att han ska trava eller galoppera. Ibland gör han allt samtidigt. Trav med frambenen och galopp med bakbenen och går i sidled.

Jag kan inte så mycket om hästar och träning och har läst en hel del både här i forumet och på andra sidor. Detta är också min första egna häst och jag har mest ridit på ridskola och sedan lite privat på en väns hästar.

Vill så gärna ha lite tips och råd om hur man på ett smart sätt kan lägga upp träningen utan att påfresta hästen alldeles för mycket då han inte är i kondition. Så hur bygger jag enkelt upp bra muskulatur och får honom att bli mer uppmjukad i sina sidor så han kan svänga korrekt? Finns det någon form av "program" i steg eller ska man "bara" göra olika övningar var dag? Eller börjar man med att "rida" till muskler? Som ni ser.. Många frågor från en lite ovetande. Rider mest för det är kul och på hobby nivå. Men vill givetvis att min häst ska arbeta och jobba fram lite muskler.

Tanken är att jag ska skaffa mig en privat tränare som kan hjälpa mig inom snar framtid. Men jag har ju förstått att dressyr ligger mycket till grund för ens häst och hur den kan samla sig. Så tills dess tar jag tacksamt emot svar ifrån er här inne på buke. :)

(hoppas jag postat på rätt ställe annars får tråden flyttas)




Byt stall igen till ett med mera skog eller lasta honom o kör iväg till skogsmarker där ni kan träna styrka, smidighet och kondition. Alla hästar mår bäst av att komma ut i skogen mellan varven. För min egen del skulle jag inte stå ut med att inte ha den möjligheten.

Hoppas det löser sig.
:bump:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 016
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 134
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 476
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp