Raka häst

Har hört att man ska klippa senast i dec för att få fin sommarpäls!(Om pälsen växer normalt snabbt)
 
Har rakat på sommaren med, så i princip är det aldrig för sent... :smirk:

Men man brukar ju säga jan/feb, eller innan hästen börjar fälla. Jag klipper när det behövs, har aldrig haft problem med att sommerpälsen har blivit ful. Så det är nog ingen fara. :)
 
e i valet och kavlet om min ska klippas en gång till,men nu verkar om temp sjunker så då behövs de nog inte

till din fråga,du klippa när som helst :)
 
Hej!
Jag citerar ett reportage i Hästmagasinet angående klippning av häst!
"Tidpunkten för klippningen är också viktig. Det bästa är om man klipper hästen FÖRSTA gången under OKTOBER-NOVEMBER, i samband med att hästen får sin vinterpäls. Sedan kan man underhålla klippningen efter behov, undvik dock att klippa hästen för sent på våren. Det kan nämligen STÖRA hästens naturliga vårfällning och försena sommarpälsen"

:banana:
 
Ska jag klippa en andra gång brukar jag ha som vana att göra det senast i januari, så att hästen säkert inte har hunnit börja fälla. :)
 
Min kompis klippte sin häst i februari och sedan fick den problem med fällningen, blev väldigt tuffsig och fällde i fläckar. :crazy:

Brukar klippa sista gången i december.
 
Jag fattar inte det där. Kan någon förklara på ettt begripligt sätt hur det kan påverka fällningen (som väl sker vid rötterna?) att man har skurit av håret längre ut? :confused: Fläckigt och fult tycker jag att alla hästar fäller. :)
 
Jag vet inte i vilken utsträckning sen klippning påverkar fällningen, tycker att det låter konstigt. Däremot har jag märkt att om masn klipper sent, då sommarpälsen börjat växa ut under vinterpälsen, så klipper man ju även av topparna på dom hårstråna. Vilket kan göra att hästens sommarpäls inte blir lika blank o fin som den annars skulle ha blivit.
Vet inte riktigt när det är "för sent", men om man försöker klippa sista gången i januari brukar det inte vara ngn fara.
 

Liknande trådar

Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 950
Senast: Emma-pemma
·
  • Artikel
Hästnyheter Daniel Wäjersten-tränade Great Skills är på plats på Grosbois för en spännande vinter i Paris. Så sent som i går blev hon också utsedd...
Svar
0
· Visningar
181
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Jeps
·
  • Artikel
Hästnyheter Ingen kunde utmana Idamaria Johansson, tävlandes för Strängnäsbygdens RF, vid årets SM. Därmed red hon hem sitt tredje raka SM-guld i...
Svar
0
· Visningar
282
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp