Bukefalos 28 år!

Rakt bett kontra tredelat???

C

Cinzano

Jag rider min häst på tredelat eftersom jag hört att det är det snällaste för hästens mun(?) detta har funkat bra men då han är ganska känslig funderar jag på hur ett rakt bett verkar jämfört med tredelat? tacksam för svar!
 
Enligt "min" hästtandläkare är det oledade metallbettet det mest skonsamma för hästens mun. Av egen erfarenhet kan jag säga att hästen ofta blir lugnare i munnen och mer uppmärksam. Våra båda hästar går och pysslar och grejar med alla sorters ledade bett, och då lyssnar de inte på vad vi säger med tygeln... Vissa menar att det blir en mer stum kontakt med hästens mun, och att man inte kan sitta och "plocka" lika bra med ett oledat, men jag har bara bra erfarenheter av dem. Det kan ju vara individuellt...
 
Undrar precis samma sak...
Rider oxå min pålla på tredelat, men har funderat på helt rakt.
Antar att ett rakt bett ger mer "direkta" signaler, då det inte kan böja sej eller så, men oxå att det kan bli väldigt fel om man använder det på fel sätt...
Men det känns som om borde ha lite bättre koll på vilka signaler man ger hästen om man rider på rakt...?

Vill gärna veta vad ni tycker!
 
jag hade bara använt vanligt tränsbett, men när veterinären undersökte tänderna sa han att jag skulle köpa ett rakt och ett tredelat o variera mellan. funkade kanon på honom speciellt det tredelade, vilket accepterade mycket bättre ä det tvådelade. så det är bara att prova på o låta hästen avgöra. ;)
 
Jag rider på ett rakt syntetbett, som som är ca 2cm vid ringarna och 1 cm i mitten på det grova halvblod jag brukar rida...
Tycker det bettet fungerar jättebra, och känns lite snällare (kanske bara en känsla jag har) än ett rakt metallbett då det inte är helt stumt, utan är böjbart.
Upplever att hästen går lugnare på det än ledade metallbett, och tuggar inte lika frenetiskt som han gjorde innan. Har dock bara ridit honom på vanligt tvådelat innan.
 
Växlar mellan 3-delat o rakt. pållan trivs mkt bra på båda, kanske tycker hon allra bäst om det raka verkar det som.
hon blir lite känsligare o är lite lättare att jobba med på 3-delade, det raka känns mer "stumt" i munnen, men det sägs ju att ett rakt bett ligger bäst i hästens mun oftast.
Så visst det är bara att prova ett rakt bett! Jag tycker det är väldigt smidigt att växla mellan 2 olika bett, så sitter man inte o harvar runt på samma bett jämt!
 
jag har bytt från tre-delat till rakt och min kusa funkar mycket mycket bättre på det!
Han säger till när han inte trivs med något i munnen och rakt bett är det enda som har funkat i längden hittils :bump:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
875
Senast: Linda_A
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 009
Senast: villhöver
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 304
Senast: Badger
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 136
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp