Bukefalos 28 år!

rakt bett, med större ringar

J

jojjo_blondin

har ett rakt globus tränsbett med fasta ringar, 10.0.. det är jättefint och smidigt men tyvärr lite för små ringar :( dom åker igenom ibland, behöver därför ett rakt tränsbett med lite större ringar, samma storlek, 10.0.. vill inte hålla på med bettringar osv.. någon som vet..? :confused:
 
mm.. men d e ju d att ja inte vill d, för ja vill ha ett bett som är perfekt långt, och inte hålla på att fixa och trixa med bettringar. ja måste ju ändå köpa ett nytt bett, för det blir för kort annars. så då kan ja lika gärna köpa ett som är perfekt.
 
Menar du att bettringarna åker in i hästens mun?

Ett träns med bra passform och ett rätt tillpassat bett behöver inga bettplattor - då hittar man problemet hos ryttarens händer.
 
tränset sitter bra, och bettet är VERKLIGEN bra, är utprovad av hästtandläkar assistent, bara det att det är små bettringar. eftersom det nu är rätt anpassat, så kan hon inte bita sig fast i det, vilket gör, att när ja ibland tar ledande tygeltag i dressyren (och glappar med den andra tygeln ja vet) så åker det igenom, likaså i skogen..

så därför vill jag ha ett bett med större ringar.
 
För att bettet övht ska kunna åka genom munnen så måste hästen spjärna emot bettet genom att ignorera det, spänna emot och/eller gapa.

Det är inte ett bettproblem, det är ett lydnadsproblem...
 
"att när ja ibland tar ledande tygeltag i dressyren (och glappar med den andra tygeln ja vet) så åker det igenom, likaså i skogen.."

Det var det jag menade, det är inte ett bettproblem.
Hästen svarar inte och då tar du i så mycket att bettringen åker in i munnen.
Bota inte symptomen, red ut roten till problemet istället :smirk: lycka till!
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 159
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 808
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Som de flesta här säkert känner till vid det här laget är jag mamma till @EmmaFilippa som brukar skriva mycket här och som känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 563
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Testamente

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp