M

mia

Jag undrar vad det finns för nackdelar / fördelar med ett rakt bett ?
Har ett tredelat bett på min häst nu,
men hon är himla stark, så tänkte att ett rakt bett vore bra? eller vet inte.. Har inga erfaenheter av ett rakt bett... :confused:
 
Hejsan!
Jag har också varit väldigt intresserad på hur rakt, oledat bett fungerar :)
Läste om det i ett nr. av "hästmagazinet" där en veterinär som var expert på hästens tänder berättade att man ser få betselskador på detta bett.
Hon sa också att det är mycket bra just för att det inte kan vika sig och nypa hästen i munnen.
Hon påpekade hur viktigt det är att detta bett (alla bett) får ligga fritt från tänderna och hästen ska helst inte ha några "veck" i mungipan. Ridmässigt sägs det vara en lite speciell känsla (det känns tydligen lite stelare) men man vänjer sig! :D
 
en sak till: Ett tvådelat/tredelat tränsbett kräver mer exakt tillpassning för att förebygga betselskador än ett oledat tränsbett! (enligt veterinären!) :)
 
Jag växlar mellan ett rakt m fasta ringar och tvådelat m fasta ringar. Det raka har jag oftast när jag rider ut då jag upplever det som liiiiite skarpare = hästen lägger sig inte i handen lika lätt.
I dressyrarbetet är det bettet oxå bra, men då måste jag (vilket är jättebra) anstränga mig för att hålla händerna stilla. Hon lyssnar nämligen på minsta lilla tygeltag m det bettet, å andra sidan slipper jag "bära runt" på henne med det. M vanligt tvådelat blir hon ibland lite tung i handen, men inte alls lika känslig för tygeln, bra ibland.

En annan sak som jag upptäckte när jag köpte ett rakt; i vanliga fall har jag 11,5 på bett (tvådelat), men med raka kunde jag haft 10,5 för där var 11,5 lite stort. Så eg skulle jag ha 10,5 på det tvådelade oxå. Ändå tycker jag att det tvådelade ligger precis i mungipan, men så fel jag hade. Hoppas du förstod. Inser att det sista blev lite rörigt. :crazy: :D

//Alice
 
Denna veterinärs assisten kom och höll kurs för oss, mycket lärorikt! Hon sa bla. att bara EN av trettio hästar var helt frisk i munnen. Ett rakt bett gör ingenting om det är för långt, utan att det blir lite svårare att rida på. Men t.ex. ett tvådelat bett, om det är för långt nyps hästen i gommen, det trycks upp mot tändernar, och hästen gör för att försvara sig försöker dra upp det mot tänderna och håller fast det. Hästen kan inte göra detta med ett rakt bett.
Som sagt, det tar ett tag att vänja sig vid att rida på ett rakt bett, en annan känsla. Fungerar jättebra på min ponny, det har det gjort från hela början. Alla ponnys (7 st) i mitt stall trivdes bra på rakt bett och än idag rids 4 av dom på rakt bett (inklusive min).
 
Jag rider min häst delvis på rakt bett, och hon verkar trivas med bettet. Har hört att ett rakt bett generellt sett ligger bäst i hästens mun.
Jag upplever dock inte det raka som något skarpt bett, tycker nog snarare 3-delat känns starkare i så fall.
Så om din häst är väldigt stark på 3-delat är jag tveksam till att den blir mindre stark på rakt. Det kan ju va att den inte trivs med 3-delat o på så sätt blir stark, den kan ju passa bättre på rakt. Du kan ju alltid prova.
 
Jag har ett rakt bett på min häst men just nu använder jag det inte, för jag vill att hon ska vänja sig med ett tre-delat eftersom man inte får ha raka bett på dressyrtävling.
Min häst tycker bättre om det raka för det ligger mer stilla i munnen (hon har haft ont och varit sårig innan) En nackdel med det raka bettet är att när man ska ta ett ledande tygeltag (vid ställning) så ligger inte bettet kvar på båda sidorna i munnen utan det lägger sig bara på en sidan...okej det där var krångligt!!
Alltså om du tar i högertygeln så slöpper stödet på vänster sida vilker innebär att man inte riktigt kan få genom ställningen till 100 %.

Men det är helt okej att ha det vid hoppning och skogsridning...hoppas du förstod något ;)
 
En nackdel med det raka bettet är att när man ska ta ett ledande tygeltag (vid ställning) så ligger inte bettet kvar på båda sidorna i munnen utan det lägger sig bara på en sidan...okej det där var krångligt!!
Alltså om du tar i högertygeln så slöpper stödet på vänster sida vilker innebär att man inte riktigt kan få genom ställningen till 100 %.

Håller inte riktig med dig där. :angel: Ställningen ska först och främst komma från inner skänkel och inte tygeln/tygeltag. Och jo, det funkar även på "lågt utbildade" hästar. ;) Det förutsätter dock att man rider hästen för de yttre hjälperna ordetligt så hästen spårar bra innan man börjar ställa hästen, dvs hästen rids rakriktad/liiiite utåtställd innan ställning. Börjar man ställa direkt m mycket ledande tygeltag glömmer man ofta bort yttersidan. Till följd av det far ytterbogen all världens väg. En mycket kortfattad förklaring av ridning på voltspåret....Skulle kunna skriva en uppsats om detta :angel:, men det tror jag få orkar bena sig igenom.... :D

Det jag ville har fram var att det raka bettets funktion inte skiljer sig så mycket från övriga bett om hästen rids korrekt. *hukar sig för "mobben"*

//Alice
 
Okej, Ska kankse testa att rida med ett rakt bett.
MEn dt finns väl både samlare o tjockare rakare bett va? :)
Vad ska man ha av de då? :)
 
Kollade på hööks hemsida nu,
Det fanns ett rakt bett med fasta ringar, o ett utan fasta ringar..
Det borde ju vara bättre med fasta ringar så man inte klämmer hästen va ? :)
 
Jag håller med dig där alice och skulle till och med vilja gå ett steg längre och påstå att det framförallt på en outbildad häst är lättare att få igenom ställning med ett rakt bett då det ger hästen en tydligare signal om att den får länga yttersidan lite (som en häst på lägre nivå ju gör, den orkar inte korta innersidan så mycket som behövs).
Dessutom tycker jag att raka bett förebygger "tygelridning" på ett trevligt sätt då det är stört omöjligt att låsa händerna och ändå ställa/böja så som man faktiskt kan göra med ett ledat bett.
Rider man "rätt" är det ingen större skillnad att rida på rakt bett (förutom hästens reaktion på det då) men har man aldrig gett en eftergift förut så får man vackert lära sig det!
 
Jar har rakt tränsbett på min foderponny eftersom att hästtandläkaren rekommenderar det... Hon funkar jättebra :love: med det och jag har inte märkt några nackdelar...
 
Jag har en dam som bara krånglar med bettet, dels kan hon inte ha vanliga bett i metall utan måste ridas på gummibett eller syntetbett. Jag hade tidigare att rakt gummibett till henne men har på tandläkarens inrådan gått över till ett tredelat syntetbett eftersom tredelade bett är snällare mot hästens gom, de ställer sig "inte upp":rofl:och nyper, skaver hästen i gommen :)
Det var som natt och dag att rida på dessa bett :D
 
Hur menar du att ett rakt bett skulle kunna "ställa sig upp"? Hänger inte med riktigt (såvida du inte menar vanligt ledat tränsbett - med en brytpunkt )...
 
hon skriver " tredelade bett är snällare mot hästens gom, de ställer sig "inte upp"och nyper, skaver hästen i gommen"
 
Välj det smala, det tar minst plats i hästens mun. Tror att du får svårt att hitta ett bett som är FÖR smalt, iaf i en normal hästbutik.

En liten parentes: Kolla in här (under "dee") för att se OTÄCKT smala bett, dessutom gjorda av tvinnad ståltråd... :devil: Det är FÖR smalt!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
809
Senast: Linda_A
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 877
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 095
Senast: Fazeem
·
Utrustning Ponnybus behöver ett nytt bett. Kruxet är att hon inte riktigt gillat bett tidigare. Nu har tandläkaren åtgärdat rejäla hakar och jag...
Svar
1
· Visningar
365
Senast: Lemeie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp