rakt oledat bett?!? eggbett??

M

magda

Har ett tredelat eggbett som jag rider på nu och hästen känns bra på det, funderar inte på att byta men vad tycker ni om det, hur milt är det i en skala ? känns inte alltför milt.

o
Rakt oledat bett, har hört så mycket olika saker om det, det ska vara snällt för munen och lätt att få att ligga bra i munen eller?
har en kompis som funderar att köpa det till sin häst som nu går ok på pessoabett, men vill ha mildare bett (tredalat bett funkar inte på det hästen) vad tror ni om rakt bett i det fallet är det äns lönt att tänka på det, själv tror jag att hästen kommer dra ivägg med en gång...
är det rakar oledade snällare än tredelat???

:confused: :banana: :confused:
 
det är snarare så att ett rakt bett är elakare än ett tredelat, ju fler brytpunkter ett bett har, desto snällare är det.
eller så har iaf jag lärt mig att det är.
 
Det beror ju helt på individen, men generellt så ligger ett rakt mullenmouth bättre i munnen än exempelvis ett vanligt tvådelat bett. Hurvida det tredelade bettet är milt beror ju helt på om det passar, hur tjockt det är osv. I min värld är tredelade bett något av det mildaste man kan använda.
Hur menar hon med mildare? Vilken effekt vill hon ha egentligen? Raka bett är ofta bra på hästar som inte vill/vågar ta stöd på bettet, pessoa är ju snarare tvärtom.

Själv växlar jag mellan tredelat, rakt och bettlöst. Jag tycker inte att något av betten känns "mildare" på ngt vis, utan bara att det känns lite annorlunda.

Ett rakt bett fördelar trycket jämnt i munnen, ett tredelat formar sig mer efter käken och fördelar tryck därefter. Så egentligen är det en smaksak för hästen.
 
Jag har däremot hört att ju fler brytpunkter ju skarpare bett...
 
Jag har hört precis tvärtom, att ju fler brytpunkter ett bett har desto skarpare är det. :confused:

Men det känns som om ett bett med fler brytpunkter borde forma sig bättre efter hästens mun och dörför kännas mjukt och snällt... Eller är jag helt ute och cyklar? :smirk:
 
hon säger att hon alltid strävar efter att hästen ska kunna gå på så "svagt" bett som möjligt, tycker pessoabettet är för skarpt samtidigt som
hästen går och irriterar sig över alla andra bett än pessoa :confused:, slänger o dänger med huvudet och kämpar imot mer. inga problem med tänderna enl. vet. men pessoat funkar men hon vill ändå bettsla ner henne
Äh jag vet inte men alla säger så olika om betten
 
Jag skulle testat ett rakt bett med fasta ringar i rätt storlek! :idea: De flesta hästar (inte alla) brukar fungera jättebra med det! Det ligger stilla i munnen och brukar uppskattas av hästarna.
 
så har inte jag hört.
fast ett tvådelat kan ju vara ganska så starkt, om det lägger sig emot gommen på hästen, å då kan ett rakt vara snällare, beror ju lite på vad det är för häst man har.
tredelade bett ska efter vad jag har hört vara snällare, har juförig aldrig provat själv, mest för att min gärna försöker dra på och skita i bettet så då har jag ingen direkt lust att prova ett bett som hon kanske kan ignorera, vilket gör att hon kan dra iväg i en hundranittio ute i skogen vilket inte är särskilt roligt.
men jag fundrer på att byta från vanligt två rings pessoa (om man räknar bort huvudringen, alltså det sitter bara en ring ovanför å en ring nedanför huvudringen och inte två stycken nedanför huvudringen som på dom vanligaste), två delat till ett tredelad tre rings pessoa å se hur hon går på det, men just nu så ligger ny sadel högre upp på listan...
 
jo så har jag oxå uppfattat det som, eftersom att det formar sig efter hästen mun, och inte ligger lika fast i munnen på den.
får ta å fråga på hööks nästa gång jag är där.
 
det kanske beror, som jag har för mig att jag har sagt i ett annat inlägg och en til tjej har skrivit, att det beror lite gran på om hästen lägger sig på bette eller inte.
men som jag har upfattat det så borde ett bett med fler brytpunkter läga sig bättre efter munnen eftersom att det är med formbart än vad ett bett utan brytpunkter kan göra.
 
Jag skulle vilja påstå att det som är milt för en häst är skarpt för en annan... Min häst trivs jättebra på rakt bett, tar stöd men blir samtidigt med uppmärksam (i och med att hon litar på bettet försöker hon inte dra sig undan det) medan en kompis häst blir jätteirriterad över tungtrycket.
Så enda sättet att ta reda på hur milt/skarpt ett bett är på just den hästen är att prova. Kan bli dyrt i längden om man inte hittar rätt bett med en gång, men det går ju alltid att låna av någon och prova först.

Men vilken sorts pessoa-bett går hästen på? Det mest logiska tycker jag borde vara att först och främst prova ett tränsbett med samma mundel men utan ringarna.

Slutligen, angående brytpunkter och skärpa... Jag tror inte man kan säga att det ena är snällare. Testa själv, håll en kedja (många brytpunkter) i handen och dra, prova sedan med en rak metallbit (en sked eller nåt, inga brytpunkter). Personligen tycker jag båda delarna är obehagligt om man drar tillräckligt hårt, men det är två sorters obehag.
 
Min medryttarhäst funkar mycket bra på ett rakt bett med fasta ringar! Bättre än med andra bett jag provat! Har man bara en mjuk fast hand, så söker hon ett superbra stöd, även ute!
Ok, om man galopperar ute och hon tänder finns det väl egentligen inget bett hon lyssnar på de första sekunderna, men med mitt raka får jag tillbaka henne mycket snabbare.
Jag upplever det som att mitt raka är snällare än de delade jag ridit henne med.
(rider mest bettlöst, med sidepull, och det funkar GREAT!!!) :D
 
Du var inne på lite med raka bett så jag undrar
bara vad det är för skillnad på ett rakt bett med
fasta ringar och ett rakt med med rörliga ringar?? :banana:
 
vår ponny var hos tandläkaren i tisdags. hon sa att nio av tio hästar har bettfel (eller fel bett i munnen).
det allra bästa är inget bett alls eller rakt odelat bett med fasta ringar, enligt denna veterinärhästtandläkare (långt ord)
tredelat med hålen på fel ställen på den delen som ligger i munnen på hästen är direkt mycket OLÄMPLIGT. hålen på ett tredelat bett ska vara åt samma håll, herregud, ja vet inte hur ja ska förklara men det är mycket viktigt att inte ha ett felaktigt tredelat bett...eller fel annat bett heller för den delen. delade bett åker oftast upp i gommen vilket gör ont, hästen lägger tungan över bettet, trycker ner det o får sår i nedre delen av munnen.

å förlåt att jag är så dålig på att förklara...men iallafall, enligt vad vi lärde oss av vår häst o tandis i tisdags så är ett rakt odelat bett med fasta ringar verkligen att föredra :)
 
min pappa är veterinär och han var på bettkurs i tyskland. enligt dem ska ett bettet vara rakt för att inte ta så mycket plats i munnen och helst lite hävstång.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
812
Senast: Linda_A
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 347
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 882
Senast: Aconite
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp