Rumäner (rumänska-ortodoxa kyrkan) fastar måndag och fredag året runt . Men det handlar endast om att avstå från animaliska produkter. Sedan fastar de en dryg månad före jul. Återigen veganskt, men fisk är tillåtet vid vissa tillfällen. Sedan fastar de även sju veckor kring påsk, även där veganskt. De har säkert även fasta vid ytterligare tillfällen som jag har glömt. :)

Den rumänska fastan gör för övrigt Rumänien till ett utmärkt matland för veganer. Det finns mycket - och god - rumänsk vegansk mat och himmelska veganska bakverk (man ska ju inte behöva lida bara för att man fastar ;)).
Ah! Det visste jag inte! Jag har haft rumänska arbetskamrater, men de var uppenbarligen inte religiösa nog att fasta.

När jag var i Rumänien fick jag underbar mat! Jag är inte vegan, men det fanns så himla gott om goda och varierade rätter. Förutom att landet är bördigt och har en väldigt rik biologisk mångfald, så ger ju detta ännu en förklaring till den trevliga matkulturen.
 
Igår hade vi trivsel-/teambuildingdag på jobbet, med litet studiebesök och olika aktiviteter, och avslutade med mycket god middag hemma hos närmaste chefen. Hög trivselfaktor på alla plan, dock firar två kollegor ramadan varav den ene är närmast patologisk sockerjunky... har ofta med sig baklava, dadlar och allehanda goda sötsaker till jobbet och bjuder på. Han var faktiskt litet lidande... å andra sidan är ramadan nog enda dagarna på året när han har någorlunda jämn (om än låg) blodsockernivå över dagen. :p
 
Slarvigt uttryckt. vi sekulariserade svenska är väl mer korrekt. Även om jag faktiskt känner några som gör någon form av modifierad "fasta". En bekant äter inte kött, dricker inte vin och avstår efterrätter etc.
Jag bor ju i Tyskland och åtminstone här i södra delen pratas det om vad man avstår från under fastan. Många låter bli alkohol. Det har diskuteras att låta bli smartphonen under fastan, men intresset för det var minst sagt lågt. Barnen får avstå från godis men sen får de presenter till påsk istället Och på långfredagen vill många inte äta kött. Fisk är ok.
 
Har du någon koll på hur (o)vanligt det är att kristna fastar? Om det är i Sverige eller på annat håll spelar egentligen ingen roll för min fråga. Men jag kan inte minnas att jag någonsin har träffat på någon som fastar under den kristna fastetiden.
Det har jag, men hon bytte så mycket mot annat att jag tror inte det hade någon effekt alls, utom att det var lite krångligt. Dvs det är vissa saker man inte får äta men som kan bytas ut. Kan ha missuppfattat.

Ah, inte animaliska produkter sa någon, så kan det ha varit. Hon hade nog helt enkelt mandelmjölk i teet och margarin på mackan.
 
Jag har vissa år använt fastetiden som ett tillfälle att rycka upp mina matvanor, om de har förfallit under vintern. Men det är inte av religiösa skäl överhuvudtaget, utan mest för att tidigvåren lämpar sig för projektet och när det nu dessutom finns en period som så att säga handlar om mat, dvs fastan.

Jag känner rätt många katoliker som fastar - i den enskilda katolikens fall innebär det allt från att avstå från kött till att inte äta något alls (under 40 dagar). Jag känner två som kör med den sistnämnda varianten...
 
Min kollega är tillsammans med en muslimsk kille som nu firar ramadan. Jag blev nyfiken och frågade lite vad det innebar för honom, och dom som par. Hon är inte muslim.
Han kan äta och dricka mellan 22-02 på natten. Ingen vätska alls under resterade timmar, och han har lagt ner gym-träningen under tiden eftersom han inte orkar och inte får dricka vatten. Och fuskar han så blir det tydligen ett extra dygns fasta, närsom under året. Det är bara han själv som vet att han fuskat så han gör det för sin skull. Skulle själv aldrig palla att det, men strongt av dem som orkar!
 
Jag känner rätt många katoliker som fastar - i den enskilda katolikens fall innebär det allt från att avstå från kött till att inte äta något alls (under 40 dagar). Jag känner två som kör med den sistnämnda varianten...
Inte för att det egentligen spelar någon roll, men pratar vi om "svenska" (i någon mening) katoliker, eller andra? Min (danske) morfar var katolik (konvertit), men jag kan inte minnas något om fasta, annat än att fastan som tidsperiod var en del av kyrkoåret.

Jag har ingifta bolivianska katolska släktingar, men de fastar vad jag kan märka inte.
 
Inte för att det egentligen spelar någon roll, men pratar vi om "svenska" (i någon mening) katoliker, eller andra? Min (danske) morfar var katolik (konvertit), men jag kan inte minnas något om fasta, annat än att fastan som tidsperiod var en del av kyrkoåret.

Jag har ingifta bolivianska katolska släktingar, men de fastar vad jag kan märka inte.

De två som helt avstår från mat under fastan är svenskar sen generationer tillbaka, dock konvertiter. Enligt min erfarenhet brukar konvertiter (oavsett religion) i regel vara mer rättroende än de som har fötts in i en religion - sen vet jag inte om min (till viss del fd.) bekantskapskrets inte är representativ för hela populationen eller om din morfar och @Korvens bekant utgör två undantag...;) Mina andra fastande bekanta kommer mestadels från Sverige (konvertiter) och Polen. Vilka argument som ligger bakom deras fasta, har jag dock aldrig frågat dem om.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp