Ramadan har firats på sommaren de senaste två åren, varför är det så uppmärksammat i Sverige just i år? (nyfiken fråga, det är möjligt att jag missat att det var väldigt uppmärksammat förut, men de träns som att jag sett mer om det i tidningar osv i år).

För att den började den 6:e juni i år, på vår nationaldag alltså. Det retade väldigt många och konspirationsteorier har haglat
 
Dessutom är det så att olika imamer i olika städer i Sverige tolkar olika. Misstänker att i min stad får man äta vid 22? Har för mig att det var så förra året.

Jag gillar att det finns massor av annan mat i affärerna och att islam uppmärksammas. Men så firar inte alla muslimer någon extrem ramadan heller. Ungefär som sekulariserade svenskar inte heller fastar under fastan. Min rumsgranne t.ex. Han äter. Fast bara när hans mor inte ser. :rofl:

Framåt eftermiddagen blir det segt att ha lektion - en del av eleverna börjar bli lite glasartade i blicken ;) Men på det stora hela är det ingen större skillnad mot annars. Förutom att vi inte blir bjudna på lika mycket godis....


Det är ju en jäkla skillnad. WTF liksom?! Ingen sambusa, ingen baklava, inga kex, ingen rispudding... Det är hård månad, ramadan. :(







...så nu kanske jag kan bli av med de där extrakilona som obarmhärtigt klistrade fast sig på mig i vintras... :grin:
 
Det är väldigt olika hur ramadan tolkas, min man tolkar den helt hårdförs från det stället han för tillfället är på med solens upp och nedgång, vi bor i Dalarna, förra året hade han typ två timmar på sig att äta och dricka (och även röka, han är annars rätt bra på att röka, så ni kan ju tänka er hur trevlig han var på dagarna ;)). Det är lite lättare nu när han för tillfället är i medelhavet, fler mörka timmar, å andra sidan jobbar han som säkerhetsvakt i solen hela dagarna och det börjar ju bli varmt där nu så han skulle nog behöva dricka lite mer än bara under de mörka timmarna. Vissa muslimer kör samma tid som det är i deras hemländer, vissa kör enligt Mekkas tid.

Jag fastade med min man förra året för att sätta mig in i hans kultur och tradition, det var inte så farligt med maten, bara det att man ska inta ett X antal måltider (typ sexrättersmiddag) på de få timmar man ska äta, och det fixade inte jag den tiden på dygnet, så jag åt typ frukost och en halv varmrätt innan jag gick och lade mig istället, det var betydligt värre att inte dricka, man hinner inte riktigt få i sig den mängd vätska man behöver på ett bra sätt på så få timmar. Jag rasade dock i vikt under de veckorna kan jag säga.
Det här året gör jag inte ramadan, mannen är ju inte hemma och jag känner inte att det är något för mig. Däremot gör ju hela jobbet det, och även de gör lite olika men det är väldigt få som inte fastar alls (och killarnas skola och personalens arbetsdagar fortsätter som vanligt den här veckan, möjligen att kvotflyktingarna tar det lite lugnare, men så vitt jag vet är det ändå SFI och så). Om man bryter fastan en dag kan man göra om den en annan dag på året, simma är förbjudet (det kommer in vatten i till exempel öron vilket gör att det är ganska svårt att fasta på sommaren för många av de yngre i Sverige), kvinnor får inte fasta under tiden de har mens utan får då göra de dagarna en annan månad, graviditet får man väljag själv, känner man sig minsta lilla trött bör man dock inte fasta (och vilken kvinna är inte trött under graviditeten?)

Jag tror inte att det hade fungerat att låta människor vara lediga under hela ramadan. Dels för att vi faktiskt till syende och sist är ett sekulärt samhälle och vill fortsätta ha det så antar jag, sedan pågår livet i princip som vanligt i de flesta islamska stater, även om affärerna inte kanske håller samma öppettider är de ändå öppna på dagarna, varför skulle det vara lättare här i Sverige, känns inte som det finns någon anledning?

Här förresten en artikel i Al Jazeera hur muslimer i Kiruna lever under ramadan för den som är intresserad: http://www.aljazeera.com/indepth/fe...n-with-no-dusk-no-dawn-20147614423642407.html
 
Ramadan infaller sommartid nästa år också, i slutet på maj.

De flesta muslimer jag känner bestämmer själva om de fastar, en tjej gjorde undantag igår för en speciell middag tex. Jag tycker de är mycket uthålliga och duktiga, som jobbar och lever som vanligt trots fastan.
 
Ja om man läser vad vissa "Sverigevänner" anser så..ja. De snor vår nationaldag, Ramadan borde inte ens stå med i kalendern, islamiseringen är över oss, osv osv

Det låter bara så verklighetsfrånvänt... Men jag vet inte varför jag blir förvånad egentligen. Har inte bott i Sverige på ett tag och glömmer bort de här diskussionerna mellan varven.
 
Dessutom är det så att olika imamer i olika städer i Sverige tolkar olika. Misstänker att i min stad får man äta vid 22? Har för mig att det var så förra året.

Jag gillar att det finns massor av annan mat i affärerna och att islam uppmärksammas. Men så firar inte alla muslimer någon extrem ramadan heller. Ungefär som sekulariserade svenskar inte heller fastar under fastan. Min rumsgranne t.ex. Han äter. Fast bara när hans mor inte ser. :rofl:

Framåt eftermiddagen blir det segt att ha lektion - en del av eleverna börjar bli lite glasartade i blicken ;) Men på det stora hela är det ingen större skillnad mot annars. Förutom att vi inte blir bjudna på lika mycket godis....
Har du någon koll på hur (o)vanligt det är att kristna fastar? Om det är i Sverige eller på annat håll spelar egentligen ingen roll för min fråga. Men jag kan inte minnas att jag någonsin har träffat på någon som fastar under den kristna fastetiden.
 
Har du någon koll på hur (o)vanligt det är att kristna fastar? Om det är i Sverige eller på annat håll spelar egentligen ingen roll för min fråga. Men jag kan inte minnas att jag någonsin har träffat på någon som fastar under den kristna fastetiden.
Vi har ett flertal eritrianer via jobbet som håller hårt på sin fasta. Tror faktiskt alla ortodoxa som jag träffat fastar. Å andra sidan är inte de jag träffat kanske direkt så många att de är ett urval som kan representera alla kristna ;) men just från Eritrea och Sydsudan verkar många fasta ganska hårt, men då är det ju mer vegansk fasta typ 55 dagar innan påsk och sedan några gånger två dagar i veckan under hösten. Krångliga regler verkar de ha i alla fall.
 
Sjungs det inte om fastan i någon gammal julsång, nu är det jul igen och julen varar fram till fastan... Fast jag håller med om att de flesta sekulära 'svenskar' även de som inte gått ur svenska kyrkan tror mer på 2:5 och LCHF. ;) Men som sagt en amerikansk vän äter fortfarande bara fisk på fredagar, men hon går även i kyrkan på söndagar vilket verkar mer vanligt än jag trodde i Sverige. Här i Bollnäs verkar många faktiskt gått/går i kyrkan varje söndag vilket jag aldrig hört om annars.

Håller med @Cambrie att många ortodoxa håller striktare på religionen än många andra kristna trossamfund. För att inte tala om alla buddistiska konvertiteter som är helt rabiata.

En kompis till mig vars föräldrar är från Algeriet och är en av de mest sekulära personer jag träffat (det enda är att hon inte äter griskött) bestämde sig för att fasta ett år - också under sommaren. Det gick från att fasta till att inte röka till att undvika kött till att inte dricka alkohol till att bara dricka vitt vin och drinkar och inte rött vin :grin: Eftersom att sitta i sommarkvällen på ett uteställe med tjejkompisar och inte ta en drink eller lite vitt vin var omöjligt, särskilt när hon och familjen åkte till Nice mitt i ramadan.
 
Har du någon koll på hur (o)vanligt det är att kristna fastar? Om det är i Sverige eller på annat håll spelar egentligen ingen roll för min fråga. Men jag kan inte minnas att jag någonsin har träffat på någon som fastar under den kristna fastetiden.
Slarvigt uttryckt. vi sekulariserade svenska är väl mer korrekt. Även om jag faktiskt känner några som gör någon form av modifierad "fasta". En bekant äter inte kött, dricker inte vin och avstår efterrätter etc.
 
Har du någon koll på hur (o)vanligt det är att kristna fastar? Om det är i Sverige eller på annat håll spelar egentligen ingen roll för min fråga. Men jag kan inte minnas att jag någonsin har träffat på någon som fastar under den kristna fastetiden.

Jag har en etiopisk kollega (Ortodox) som fastar eller har matrestriktioner väldigt ofta (ibland känns det som konstant :D).
 
Framåt eftermiddagen blir det segt att ha lektion - en del av eleverna börjar bli lite glasartade i blicken ;) Men på det stora hela är det ingen större skillnad mot annars. Förutom att vi inte blir bjudna på lika mycket godis....

Jag tänker på de som har yrken som busschaufför, kirurg m.m. o som fastar. Inte kul att åka i deras buss på eftermiddagen när de blir glasartade i blicken eller opereras av en kirurg som varken har ätit eller druckit under dagen (och knappt natten heller här i Sverige).
Man tycker att i de religioner där fasta förekommer så borde det finnas någon riktlinje som anpassar det så att det fungerar även här i Sverige. Synd att de inte verkar kunna komma överens ;)
 
Jag bodde i Saudi 93-95 och upplevde 2 Ramadan på plats vilket inte påverkade mig så mycket som västerlänning annat än att jag fick ta med egen lunch till jobbet och sen fick vi äta bakom en stängd dörr. Saudierna däremot började lukta konstigt efter ett tag och blev fetare än vanligt då de svullade och åt kopiösa mängder mat nattetid. Så kan man också fasta :-(
 
Jag bodde i Saudi 93-95 och upplevde 2 Ramadan på plats vilket inte påverkade mig så mycket som västerlänning annat än att jag fick ta med egen lunch till jobbet och sen fick vi äta bakom en stängd dörr. Saudierna däremot började lukta konstigt efter ett tag och blev fetare än vanligt då de svullade och åt kopiösa mängder mat nattetid. Så kan man också fasta :-(
Ja, själva poängen med fastan känns ju lite dubbelmoralistisk... Jag gick ner i vikt, men det var ju för att jag inte är van att äta alls på kväll/natt och inte fick i mig mycket, mannen äter ju sex rätter och en jädra massa till efterätt, men han skulle behöva gå upp några kilo :-P Luktat konstigt har han dock inte gjort de tre fastor vi varit ett par :D. Å andra sidan hade ju inte det kanske varit så konstigt, när man fastar för viktnedgång på typ dietsoppor rensar man ju också ur kroppen på gifter...
 
Slarvigt uttryckt. vi sekulariserade svenska är väl mer korrekt. Även om jag faktiskt känner några som gör någon form av modifierad "fasta". En bekant äter inte kött, dricker inte vin och avstår efterrätter etc.
Jag har vissa år använt fastetiden som ett tillfälle att rycka upp mina matvanor, om de har förfallit under vintern. Men det är inte av religiösa skäl överhuvudtaget, utan mest för att tidigvåren lämpar sig för projektet och när det nu dessutom finns en period som så att säga handlar om mat, dvs fastan.
 
Har du någon koll på hur (o)vanligt det är att kristna fastar? Om det är i Sverige eller på annat håll spelar egentligen ingen roll för min fråga. Men jag kan inte minnas att jag någonsin har träffat på någon som fastar under den kristna fastetiden.

Rumäner (rumänska-ortodoxa kyrkan) fastar måndag och fredag året runt . Men det handlar endast om att avstå från animaliska produkter. Sedan fastar de en dryg månad före jul. Återigen veganskt, men fisk är tillåtet vid vissa tillfällen. Sedan fastar de även sju veckor kring påsk, även där veganskt. De har säkert även fasta vid ytterligare tillfällen som jag har glömt. :)

Den rumänska fastan gör för övrigt Rumänien till ett utmärkt matland för veganer. Det finns mycket - och god - rumänsk vegansk mat och himmelska veganska bakverk (man ska ju inte behöva lida bara för att man fastar ;)).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp