Ranglågt sto

T

trojalotta

En kort fråga; mitt sto ska föla om ca 1 mån. Hon går tillsammans med ett dräktigt sto och 2 ston till. Tanken är att alla ska gå tillsammans även i sommar (utom den första veckan). Hon är den lägsta i rang och det är en av de andra som är ganska brysk mot min tjej. kommer hon att tuffa till sig och försvara sitt föl eller ska jag inte låta dem gå med de "sura"?
 
Sv: Ranglågt sto

Ston med föl brukar i första hand ta hand om just sina föl.

Mitt råd till dig är att låta ditt sto med sin unge få gå själva tills ungen är drygtt månaden.

Därefter släppa med dom andra på STORT bete med uppsikt till att börja med.

Akta dig för att släppa ihop på för små ytor.
Låt också ditt sto gå i hagen och titta utan dom andras närhet.
Detta för att hon ska lära sig var staketet är.




AM
 
Sv: Ranglågt sto

Akta dig för att släppa ihop på för små ytor.
Låt också ditt sto gå i hagen och titta utan dom andras närhet.
Detta för att hon ska lära sig var staketet är.




AM[/QUOTE]

Jag är nog lite trög men jag förstår inte hur du menar...
 
Sv: Ranglågt sto

Alla har sin position i flocken, det betyder att någon också måste vara lägst i rang. Så det är helt naturligt. Sen kan det i våra människoögon se lite trist ut....

Ett sto med föl bör absolut få gå med andra hästar, hon kommer att få väldigt jobbigt annars. Ju större flock, ju fler som kan turas om att "hålla vakt", vilket hästar gör.
Ofta blir också något annat sto i flocken typ "dagmamma", dvs hjälper mamman att vara "barnvakt" ibland. Helt naturligt och till nytta även för det lilla fölet som får lära sig hur det sociala hästlivet fungerar.

Mamman kommer säkert också att tuffa till sig och prio 1 är för henne att skydda sitt föl.

Se bara till att betet/hagen är tillräckligt stor så att alla har möjlighet att dra sig undan vid behov, samt att alla har tillgång till vattnet.
 
Sv: Ranglågt sto

Jag antar att hon menar att fölisen ska lära sig var staketet går på betet tillsammans med sin mamma innan nu släpper ihop.
 
Sv: Ranglågt sto

Igentligen menar jag att det ranglåga stoet ska få först gå i hagen ensam och titta och se vart staketet finns. I lugn och ro.

(annars finns det risk, om man har otur, att dom stöddiga vallar in henne i ett hörn och staketet sprängs)

Och sedan att hagen måste vara stor.
Inga paddokar eller typ 100 gånger 100 meter


AM
 

Liknande trådar

Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
1 720
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: nexxa
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 950
Senast: Stereo
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
771
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp