Bukefalos 28 år!

Raskattavel och överpopulationsproblemet

Sv: Raskattavel och överpopulationsproblemet

Detta tycker jag låter som en ren och skär åsikt. Inte fakta. Du tycker att det är bättre att kastrera katterna än att avliva dem. Gäller samma sak rådjur? Ska de också hellre kastreras?

Nej, jag tycker det är bättre att kastrera katter så att de slipper ge avkommasom föds enbart för att dödas eftersom ingen vill ha dem. Sluta prata vilda djur! Kan du sluta blanda äpplen med päron och inse att vi pratar om katter, ett tamdjur och inte vilda djur.

Spännande. Jag känner inte en enda sådan person, och då har mina vänner och bekanta i första hand bondkatt och inte raskatt. Men vi kanske kan dra slutsatsen att det finns alla sorters människor?

Klart det finns alla sorters människor. Märkligt bara att det finns betydligt fler av just den sorten bland huskattägarna än bland raskattägarna (för nej, jag känner ingen raskattägare som har den inställningen).

Jag trodde vi diskuterade frågan om hurvida man skulle införa tvång för kastrering av huskatter. Men jag kan ha misstagit mig. Är ganska förvirrad som människa.

Nej, det gör vi inte. Läs ursprungsinlägget.


Ang försäkring så är det för egen del så att jag tjänar mer på att lägga undan pengar för en olycka, än att betala försäkring på varje katt. Jag tycker inte att jag ger katten lägre status genom att inte försäkra den genom ett försäkringsbolag. Jag anser att jag är klok nog att inse att jag tjänar på, och kan ha en högre summa för veterinärvård, om jag lägger undan pengarna på eget konto.

I övrigt så tycker jag inte att du har rätt när du säger att katten i samhället inte är värd grundläggande veterinärvård.

Jag har inget emot att folk lägger undan pengar istället för att betala för försäkringar. Problemet är att de flesta inte gör det och den dag (hus)katten behöver vård finns inte pengar och så avlivas katten istället.

Du anser inte att jag har rätt, men jag får bekräftat från diverse håll (bla. från veterinärer) att den inställningen fortfarande är ganska allmänt rådande... att (hus)katten inte är värd pengarna grundläggande veterinärvård kostar. Jag tycker såklart att alla katter är värd det, men det verkar inte vara den allmänna åsikten.



Förutom huskatten?

Nej. Varför tror du det? Har du sett mig skriva det någonstans? Har du sett mig ens förespråka kastreringstvång av huskatter? Jag tycker bara inte att de ska överproduceras.
 
Sv: Raskattavel och överpopulationsproblemet

Men sånt händer ju alla arter. Rävar, grävlingar, rådjur, vildsvin, människor... Alla arter bedriver en kamp med naturen.

Se bara på svin-influensan. Det är naturens sätt att hantera överpopulation. Genom svält, parasiter, skador, smittor, etc... Alla kan inte överleva, det är inte hållbart.
Djuren som du har räknat upp är vilda djur som är anpassade till vår natur och vårt klimat.
Katten som dog av svält och umbäranden kunde mycket väl ha varit en katt som bodde i en familj, men som en dag övergavs. Den kanska aldrig hade behövt jaga för att få mat förut och var inte särskilt bra på det.
Det finns iallafall en hel del övergivna katter som inte har klarat sig själva då de har blivit övergivna utan de har svultit ihjäl.En del magra katter har räddats innan det har gått för långt och de har ofta varit mycket tacksamma dvs keliga och de spinner. Inte särskilt likt ett vilddjur.
 
Sv: Raskattavel och överpopulationsproblemet

Tycker också du skriver bra.
Jag önskar att det kom en organisation (typ SVERAK, IDP osv) som skötte huskattregistrering. Självklart skulle inte alla söka huskatter därifrån, men dom som verkligen är intresserade av avel men ändå vill ta fram huskatter skulle kunna vara medlemmar där. Krav skulle finnas förstås, precis som på oss. Inte stamnamn och så, men vaccination, registrering, ID-märkning osv. Men huskattuppfödare i en sån organisation skulle jag gärna rekomendera. Där det finns möjlighet får dessa människor att lära sig mer om katter, avel, lagar och regler osv.

Håller fullt med, det har faktiskt startats en allians för just detta ändamål. Den är registrerad hos skatteverket men har ingen information utåt ännu. De har krav såsom id-märkning, vaccination och besiktning. Organisationen ska verka för ett minimipris på kattungar men verkar inte ha det som krav. Man ska visst kunna registrera sina katter där. Id-numret kommer att fungera som registreringsnummer(lite synd, de är ju rätt långa).

Mvh Findus och Molly
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp