Bukefalos 28 år!

Rastillägget...

malumbub

Trådstartare
Alltså, när man räknar själv en foderstat, så ska man ju räkna med hästens ras. 0,05 för halvblod och 0,1 för fullblod. Men varmblod då?
Någon som har förslag? Jag har räknat med 0,075, men är det rätt?
 
Grupp I
Kallblodiga hästar
Oförädlade ponnier

Grupp II
Varmblodiga hästar
Kallblodstravare

Grupp III
Fullblodshästar

Underhållsbehovet räknas för Grupp I efter formeln 0,5 MJ * V(upphöjt 0,75) (V=hästens kroppsvikt). För hästar i Grupp II beräknas behovet vara 5% högre och för hästar i Grupp III 10% högre

*Källa »HÄSTEN - Näringsbehov och fodermedel« av C. Planck mf 4:e upplagan (2001)

Mao ska du räkna samma som till halvblod.
 
Grupp I
Kallblodiga hästar
Oförädlade ponnier

Grupp II
Varmblodiga hästar
Kallblodstarvare

Grupp III
Fullblodshästar

Underhållsbehovet räknas för Grupp I efter formeln 0,5 MJ * V(upphöjt 0,75) (V=hästens kroppsvikt). För hästar i Grupp II beräknas behovet vara 5% högre och för hästar i Grupp III 10% högre

*Källa »HÄSTEN - Näringsbehov och fodermedel« av C. Planck mf 4:e upplagan (2001)

Mao ska du räkna samma som till halvblod.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
790
Senast: mily
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 289
Senast: animalasia
·
Hundavel & Ras Hur stor del av en ras (i procent) "ska" ha en viss sjukdom/defekt för att det ska räknas som rasbundet?
2 3
Svar
45
· Visningar
2 141
Senast: Dentaku
·
Foder & Strö Hej allihopa! Nu börjar det ju närma sig sommarbete och jag funderar på hur man ska göra med foderstaten. Har ganska nyligen börjat...
Svar
14
· Visningar
1 243
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp