Rasval - aktiv familjehund

Ska du träna lydnad, spår och nosework och vill ha will to please så kan det vara bra att fundera ut ungefär hur mycket tid som kommer läggas på träning. Jag upplever ofta här att så fort någon säger att man inte vill tävla så rekommenderar folk sällskapsraser, men hade du sagt att du ville tävla hade du kanske fått helt andra svar. För hunden behöver man ju inte specifikt tävla - men med det sagt blir ofta träningen mer genomtänkt och regelbunden om man har tydliga mål som man ofta har om man satsar på tävling.

Jag upplever att många som skaffar hund med tanken att träna, men inte tävla, gör det när det passar men hittar annars ofta på bra ursäktar att skjuta upp träningen. Av det jag sett av tollarna så är det liksom inga hundar som går att lägga på hyllan för att det inte passar. Då blir de dryga :laugh:

Men med tydliga mål, regelbunden träning i de discipliner du nämnt och med rätt (alltså inte de värsta ferrarityperna) linjer så skulle du säkert kunna ha en tollare. Det ser jag ju folk dagligen som har och är supernöjda med sina som kanske ”bara” sysslar med typ rally och nosework vilket inte direkt är tillräckligt för en vanlig brukshund. Sen kan man med fördel lägga till lite apportering vilket ju bara är roligt och inte behöver vara hur avancerat som helst!

Sen tycker jag inte alls att tollarna kan beskrivas som veka. Verkligen inte, vet inte var det kommer från ;)

Håller med om det du skriver. Det finns absolut folk som tränar mycket aktivt utan att tävla, men överlag upplever jag att de som inte har tävlingsintresse inte har hundträning som ett lika stort intresse och därför inte heller vill ha hundar med samma krav på att få arbete.

Jag håller också med om att tollare knappast kan beskrivas som veka. Tvärtom är det väl det som är problemet om de är dåliga mentalt; en självständig hund med skärpa som dessutom har rädslor är inte särskilt kul.
 
Håller med om det du skriver. Det finns absolut folk som tränar mycket aktivt utan att tävla, men överlag upplever jag att de som inte har tävlingsintresse inte har hundträning som ett lika stort intresse och därför inte heller vill ha hundar med samma krav på att få arbete.

Jag håller också med om att tollare knappast kan beskrivas som veka. Tvärtom är det väl det som är problemet om de är dåliga mentalt; en självständig hund med skärpa som dessutom har rädslor är inte särskilt kul.

Kunde inte ha sagt det bättre själv! :D:up:
 
De goldens/labbar som jag har träffat (och ser i mina kvarter) som uppfattas som trista är de som är försummade. Dessa hundar är oftast djupt deprimerade och har helt stängt av :(

En labbe/golden som får vara en aktiv del av familjen och som hålls i fint hull är hur trevlig somhelst.
Exakt! Labben är definitivt en av mina favoritraser. Aktiv och intresserad av att jobba, samtidigt som den inte är överdrivet jättekrävande a´la brukshund. De jag känt har varit underbara. Inte mesiga heller utan med vakt och en fin dos skärpa när det behövts. Låt den bara inte ha fri tillgång till mat... ;-)
 
Slår också ett slag för labbe. Vi har en av utställningslinjer. Han hänger glatt med på allt, kan tänka sig träna det mesta men kräver inte mer än promenader dagligen. Dvs sällskapshund.
De blir inte automatiskt tjocka. Lyssna bara inte på uppfödaren vad gäller hull :cool:.
 
Labbar är verkligen skittrevliga hundar. Nästan alltid riktigt bra mentalt men se upp för allergi och artros.

Vit herdehund kanske kan vara något?

Har träffat flera mycket trevliga kromfohrländers på sistone.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en vän som ska sluta med hästar och ersätta det med hundar istället. Vi har pratat lite men har svårt att komma fram till någon...
2
Svar
30
· Visningar
2 250
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 251
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 717
Senast: Narcissa
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 270
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp