Bukefalos 28 år!

rasvalstråd nr 2625251

Meibla

Trådstartare
Ni får stå ut med ännu en rasvalstråd ;)
Jag behöver hjälp. Vi planerade ju att skaffa en ny hund om typ 1,5 år, men nu när Ixi är borta så kommer jag aldrig kunna vänta så länge. Vi hade börjat kika lite på lämpliga raser, men ni kanske har lite tips på raser som vi kanske har missat. Och framförallt erfarenhet av de olika raserna.

Det vi söker är framförallt en sällskapshund, av lite mindre variant (typ cocker eller något mindre) som vill hänga med på långpromenader, spåra lite, träna lite lydnad, träna annat skoj och helt enkelt hänga med på allt vi hittar på.
Stora dottern vill gärna träna lite agility och rallylydnad på hobbynivå, gå någon kurs mm.
Vi söker ingen ras som kräver mängder med aktivering (läs brukshund) även om vi säkert kan tillgodose såna behov också. Väljer dock att sätta ribban lågt så man inte står där med en hund som mår dåligt pga för lite aktivering.
Helst inte strävhår som måste ryckas, men annars är pälsvård inga problem
Raserna vi har kikat lite närmare på är amris, cavalier, lancashire heeler (stavning?), sheltie, mellanpudel, och cocker. Vad tror ni? Kan nån av dom passa? Har jag missat nån ras? Erfarenheter av raserna jag rabblat upp tas tacksamt emot!
 
Amris och Cavalier skulle jag välja bort pga hälsotillståndet, speciellt med tanke på vad ni redan gått igenom.

Cocker och Springer är trevliga Spaniels, vissa Springers är rätt små. Kooiker kanske skulle vara något?
 
Jag och sambon hade väldigt liknande tankar som dig när vi letade hund, första hand som sällskap men som ändå ska orka hänga med en heldag i stallet, gärna kunna träna agility och rally lydnade men som inte blir sönderstressad av att ta det lugnt en dag. Vi bestämde oss för en sheltie och därefter tog jag kontakt med flera uppfödare som också bekräftade att det var ett bra val av ras efter våra kriterier. Nu har vi haft våran sheltie i två veckor och är väldigt nöjd med det valet :)
 
Amris och Cavalier skulle jag välja bort pga hälsotillståndet, speciellt med tanke på vad ni redan gått igenom.

Cocker och Springer är trevliga Spaniels, vissa Springers är rätt små. Kooiker kanske skulle vara något?

Håller med! Skippa de två raserna och välj någon annan ras med mindre allergiproblem.
Sheltie tycker jag låter som ett bra val! Passar till det ni rabblar upp och förutom lite borstning ingen annan pälsvård som klippning, trimning osv :)

Heeler verkar ju också vara glada, aktiva sällskapshundar som gärna hänger med på lite annat skoj som dottern vill hitta på!
 
Amris och Cavalier skulle jag välja bort pga hälsotillståndet, speciellt med tanke på vad ni redan gått igenom.

Cocker och Springer är trevliga Spaniels, vissa Springers är rätt små. Kooiker kanske skulle vara något?
Kooikern har jag helt glömt bort. Har en uppfödare i närheten som jag stöter på då och då. Verkar vara trevliga hundar så ska läsa på lite mer om dom!
 
Ni får stå ut med ännu en rasvalstråd ;)
Jag behöver hjälp. Vi planerade ju att skaffa en ny hund om typ 1,5 år, men nu när Ixi är borta så kommer jag aldrig kunna vänta så länge. Vi hade börjat kika lite på lämpliga raser, men ni kanske har lite tips på raser som vi kanske har missat. Och framförallt erfarenhet av de olika raserna.

Det vi söker är framförallt en sällskapshund, av lite mindre variant (typ cocker eller något mindre) som vill hänga med på långpromenader, spåra lite, träna lite lydnad, träna annat skoj och helt enkelt hänga med på allt vi hittar på.
Stora dottern vill gärna träna lite agility och rallylydnad på hobbynivå, gå någon kurs mm.
Vi söker ingen ras som kräver mängder med aktivering (läs brukshund) även om vi säkert kan tillgodose såna behov också. Väljer dock att sätta ribban lågt så man inte står där med en hund som mår dåligt pga för lite aktivering.
Helst inte strävhår som måste ryckas, men annars är pälsvård inga problem
Raserna vi har kikat lite närmare på är amris, cavalier, lancashire heeler (stavning?), sheltie, mellanpudel, och cocker. Vad tror ni? Kan nån av dom passa? Har jag missat nån ras? Erfarenheter av raserna jag rabblat upp tas tacksamt emot!
Västgötaspets! Orkar och kan det mesta, men "kräver" inte så mycket.
 
Håller med! Skippa de två raserna och välj någon annan ras med mindre allergiproblem.
Sheltie tycker jag låter som ett bra val! Passar till det ni rabblar upp och förutom lite borstning ingen annan pälsvård som klippning, trimning osv :)

Heeler verkar ju också vara glada, aktiva sällskapshundar som gärna hänger med på lite annat skoj som dottern vill hitta på!

Är det mycket allergier i båda raserna alltså? Varför är det aldrig någon som nämner sånt? :S cavalierens hjärtproblem har jag koll på, men amrisen har jag fått uppfattningen om att de är relativt friska (iaf enl de man pratat med). Men då får vi nog stryka de raserna, allergihund igen vill jag undvika så långt det bara går.
 
Jag är uppvuxen med amrisar och det är verkligen en härlig ras. Kräver en del pälsvård. De kan kännas lite kompakta tycker jag, kanske inte det smidigaste på agilitybanan. Hade jag velat ha lite mer action hade jag tittat på engelsk cocker och welsh spaniel, springer spaniel också. Jag gillar verkligen spaniels annars. Pigga, glada och med på allt. Fast världens soffpotatisar inne.
 
Absolut pudel eller någon liten vallhund. Jag har haft mycket hundkurser för barn och mindre pudlar har funkat väldigt bra generellt, samma med dansk-svensk gårdshund och sheltie. Cocker är trevliga, men många av dem har näsan i marken mest hela tiden och kan därför vara svåra för barn.
 
Är det mycket allergier i båda raserna alltså? Varför är det aldrig någon som nämner sånt? :S cavalierens hjärtproblem har jag koll på, men amrisen har jag fått uppfattningen om att de är relativt friska (iaf enl de man pratat med). Men då får vi nog stryka de raserna, allergihund igen vill jag undvika så långt det bara går.

Amrisen är en av de värsta raserna när det kommer till sådant. Fy sjutton vad de är hemska framförallt i öronen. Det är jättehemskt!
Cavalierer har definitivt en hel del klådproblematik. För att inte tala om hjärtproblem, ögonproblem, syringomyeli...jättetråkigt!
 
Tycker också att Pudlar och Shelties är fantastiska hundar för barn att träna. Var ordförande i lokala hundungdomsklubben ett tag och anordnade läger för barn och ovanstående raser var lätta för barnen både att hantera och träna (barnen på lägren var mellan 9-18 år). Även cavalierer, synd med deras hälsa...
Kooiker skulle jag säga är mer en "vuxenhund".
 
Vi hade liknande önskemål som ni när vi letade efter första hunden. För oss blev det en Mittelspitz.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av de raser ni har tittat på.
 
Inte mer än Sheltie, Väsgötaspets eller Lancashire heeler skulle jag säga (alla vill bli aktiverade som de vallhundar de är), något mer än utställningscocker men lika mycket som jaktcocker (även om jaktcocker gärna vill jaga).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 030
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Behöver lite brainstoorming för mina föräldrars räkning, eller min mamma även om min far är med på ett hörn. Tidigare förra året...
2
Svar
30
· Visningar
2 783
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 450
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 119
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp