Bukefalos 28 år!

rasvalstråd nr 2625251

Det tror jag är en ras som passar er bra efter det du beskrivit.
Är förvisso partisk eftersom jag själv har ett litet skägg men jag tycker den stämmer bra in.
Ja jag gillar dvärgarna och har kikat på dem många gånger, är ju pälsvården som avskräckt. Men lite personliga erfarenheter/åsikter är alltid bra :)
Hur ser det ut med sjukdomar?
 
Ja jag gillar dvärgarna och har kikat på dem många gånger, är ju pälsvården som avskräckt. Men lite personliga erfarenheter/åsikter är alltid bra :)
Hur ser det ut med sjukdomar?
Det är en frisk ras även om även dvärgarna kan råka ut för problem.
Rasen ögonlyses. Om du går in på Dvärgschnauzerringens hemsida så hittar du info om det mesta samt de uppfödare som uppfyller de krav som rasklubben har.
Sen tycker jag att du ska titta på MH/BPH. Har träffat på några fega individer och lite rädslor och en dvärg ska vara robust och orädd. Valde själv bort en uppfödare där man prioriterade show och utseende före mentalitet.
Kika också på pälskvalité och hör dig för om tänder. En del dvärgar har lite tråkig tandstatus.
@Malibu_Stacy och @Jenka kan hjälpa dig mer :)

Finns också en trevlig fb-grupp med över 2000 medlemmar (sluten) som kan ge en bra överblick över vardagen med rasen. Dvärgschnauzergruppen.
 
Ja jag gillar dvärgarna och har kikat på dem många gånger, är ju pälsvården som avskräckt. Men lite personliga erfarenheter/åsikter är alltid bra :)
Hur ser det ut med sjukdomar?

Ögonsjukdomar och urinsten är väl sådant som förekommer mest frekvent, förutom dåliga tänder. Här gäller det framförallt vissa linjer som är mer drabbade än andra.
Att borsta tänder på sin skägghund ser jag som en självklarhet för att undvika eller minska på framtida problem.
Tyvärr är tandproblemen oftast av sådan art att det inte syns med blotta ögat. De kan få tandlossning med djupa fickor utan att ha någon tandsten.
Mina är 3 och 4 år, jag borstar tänderna minst en gång i veckan. De har absolut ingen tandsten, men röntgen visar på små fickor vid vissa tänder som kan ge problem i framtiden. De flesta av mina veterinärkollegor är imponerade över hur fina tänder mina har, för många ser inte fina ut i munnen när de börjar bli medelålders (men då har oftast ägaren inte brytt sig om tandhälsan och som sagt är en del linjer mer drabbade än andra).
Dvärgschnauzern har också en viss benägenhet att få inflammation i bukspottkörteln samt höga blodfetter (hänger oftast, men inte alltid ihop).
Trots det så är det ändå en frisk ras, då de drabbade individerna ändå är förhållandevis få jämfört med hur många det faktiskt finns.

För att få valphänvisning måste föräldradjuren båda vara ögonlysta senaste året samt fått minst Very Good på utställning. Det är minimum tycker jag.
Jag hade också velat ha valp där båda föräldrar gått MH eller BPH. Ännu hellre att en av föräldrarna är Korad (godkänt mentaltest samt exteriörbeskrivning).

Man ska också veta att det skiljer sig i temperament beroende på vilken färg hunden har.
De vita är dom som är mest ojämna inte bara mentalt men även utseendemässigt då det är den färgen som är "yngst". Jag upplever att de vita har lite mer "myror i brallan", lite närmare till stress och skall samt lite instabila i temperamentet.
De svarta är också väldigt alerta och upplevs mer "vassa" än de andra resterande färgerna. Även hos de svarta tycker jag att mentaliteten kan brista och lämnar en del att önska (återigen jätteviktigt med MH/BPH på föräldradjuren).
Svart och silver och peppar/salt bedömer jag lite likvärdiga.
Lättare att hitta en stabil och trygg hund, de är lite mer jämna i temperamentet utan att tappa det där härliga go:et.
Bäst päls (och därmed mest lättskött) har peppar och salten överlag. Tyvärr finns det en hel del både seriösa och oseriösa uppfödare som avlar på "skitpäls" dvs alldeles för mjuk päls. Man gör sig en otjänst att köpa en sådan hund då allt från vardagsskötsel till trimning blir jobbigare och kräver mer arbete.

Mina hundar tycker att barn är läskiga och otäcka, men vänjer sig snabbt när vi är hos besök hos folk med barn. Överlag så är dvärgschnauzern en bra barnhund om den är uppväxt med barn. Min första hane var genomsnäll mot barn, de kunde lyfta och dra i honom för att han var van sedan liten valp.

De flesta dvärgschnauzrar hänger glatt med på allt familjen hittar på, och fungerar fint till nästan alla hundsporter. Det är riktiga små allroundhundar som faktiskt kan hävda sig på både bruksplanen och lydnadsplanen. De ska inte underskattas för sin storlek.
Det finns dock också dom individer som kan vara lite tråkiga och svårmotiverade, som gärna ligger på soffan och lufsar lite i skogen emellanåt. De hundarna är dock oftast ypperliga pensionärs- eller familjehundar som bara blir nöjda om de får hänga med familjen.
En del individer har jakt i sig (typ min Winzi) medan andra inte jagar alls (som min Dahlia).

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst. Lättare om @Mulles_matte ställer frågor istället :p
 
Tusen tack för svaren!
Det låter ju onekligen som att de kan passa oss bra :)
Ang päls, jag som inte alls är insatt i ds världen, hur vet man vilka som avlar på bra päls? Och tänderna, hur ärliga är folk med att berätta sånt?
 
Tusen tack för svaren!
Det låter ju onekligen som att de kan passa oss bra :)
Ang päls, jag som inte alls är insatt i ds världen, hur vet man vilka som avlar på bra päls? Och tänderna, hur ärliga är folk med att berätta sånt?

Som kunnig ser man oftast redan på bilder om pälsen är bra, annars kan man såklart även känna och prata med uppfödaren. Säga att man är noga med att pälsen ska vara ordentligt sträv. Angående tänder får man fråga specifikt efter det samt titta hunden i munnen. Jag upplever inte att det undanhålls något vad gäller just tänder.
Tester finns ju inte direkt.
Det bästa är dock att fråga någon som har lite koll ;) Du får jättegärna skicka PM om du hittar något intressant eller vill ha förslag på uppfödare.
 
Håller med @Malibu_Stacy om ojämnheten hos de vita. Det är främst där jag sett en tråkig mentalitet. Och att de ofta går över rasstandardens storlek.
Själv har jag svart/silver.
Han är 3,5 år, lever med barn och han älskar dom. Är orädd i både miljöer och för ljud. Jag tycker han är väldigt miljöstark av sig i naruren,inget vi har behövt träna oss till. Han hänger med på det mesta och gillar läget. Vi särbehandlar inte honom mot bruksschäfrarna. Han orkar hänga med dom på allt vi gör med dom och fixar samma miljöer. Han är verkligen robust, en stor hund i liten förpackning.
Egentligen är han rätt bekväm av sig. Hatar oväder och trynar gärna i timmar i soffan.
Hans starka sida är näsan. Han är en grymt bra spårhund. Uppletande, personletande, nosework älskar han.
Dock är han verkligen sin egen och är svår att motivera till annat. Lydnad och agility är inte den här latmaskens grejer. Där samarbetar han en kvart sen tycker han att det räcker. Det är hans stora brist. En annan negativ bit med honom är hans jaktlust när det gäller rådjur och älg. Det är kontrollerbart men krävs att jag jobbar på det med jämna mellanrum.
Men annars är han den lättsammaste och mest okomplicerade hund jag haft. Lättlärd och positiv. Vardagslydnaden kom sig nästan av sig själv!
Klockren med andra hundar och djur. Aldrig nått tjaffs. Trygg i sig själv på alla sätt.
Innan han klipptes var han tålig mot kyla. Ner till -15 behövde han sällan täcke om det inte blåste. Nu som klippt får han täckas betydligt mer.
 
Håller med @Malibu_Stacy om ojämnheten hos de vita. Det är främst där jag sett en tråkig mentalitet. Och att de ofta går över rasstandardens storlek.
Själv har jag svart/silver.
Han är 3,5 år, lever med barn och han älskar dom. Är orädd i både miljöer och för ljud. Jag tycker han är väldigt miljöstark av sig i naruren,inget vi har behövt träna oss till. Han hänger med på det mesta och gillar läget. Vi särbehandlar inte honom mot bruksschäfrarna. Han orkar hänga med dom på allt vi gör med dom och fixar samma miljöer. Han är verkligen robust, en stor hund i liten förpackning.
Egentligen är han rätt bekväm av sig. Hatar oväder och trynar gärna i timmar i soffan.
Hans starka sida är näsan. Han är en grymt bra spårhund. Uppletande, personletande, nosework älskar han.
Dock är han verkligen sin egen och är svår att motivera till annat. Lydnad och agility är inte den här latmaskens grejer. Där samarbetar han en kvart sen tycker han att det räcker. Det är hans stora brist. En annan negativ bit med honom är hans jaktlust när det gäller rådjur och älg. Det är kontrollerbart men krävs att jag jobbar på det med jämna mellanrum.
Men annars är han den lättsammaste och mest okomplicerade hund jag haft. Lättlärd och positiv. Vardagslydnaden kom sig nästan av sig själv!
Klockren med andra hundar och djur. Aldrig nått tjaffs. Trygg i sig själv på alla sätt.
Innan han klipptes var han tålig mot kyla. Ner till -15 behövde han sällan täcke om det inte blåste. Nu som klippt får han täckas betydligt mer.

Det där skulle ha kunnat vara en klockren beskrivning på min gamla Spike :love: Han blev 14 år trots att han var ett måndagsexemplar rent hälsomässigt (allergi, urinsten, prostatacystor, tänder, spondylos, katarakt på ena ögat). Som tur var kom problemen inte förrän han var runt 10 år så han levde absolut inte ett liv av lidande eller så.
Kan tilläggas att det var min pappa som köpte honom när jag var en 10-åring, och uppfödaren var inte särskilt seriös har jag fått höra nu i efterhand (personen föder inte upp längre) så jag tror nog taskig avel låg bakom hans hälsoproblem. Det är så viktigt med en bra uppfödare!
 
Åh dom har jag ju helt missat. Har aldrig träffat någon heller, bara sett på håll på utställningar. Berätta gärna mer!

Jag tycker dom är väldigt "lagom" hundar på alla sätt och vis. Väldigt anpassningsbara i olika miljöer. Bra med barn. Min tik larmar och vaktar, talar även om om hon tycker det är stökigt men det är inget överdrivet och man behöver aldrig oroa sig över bråk, hon är egentligen mjuk.

Som exempel kan jag ta häromdagen när vi åkte bil och både hon och hanen fick sitta i samma bur. När han råkat kliva/åka in i henne ett antal gånger så surnar hon till och säger till honom (han är dubbelt så stor så misstänker att det gör ont, eller gjort ont och hon minns det). Efter att hon sagt till några gånger säger han till en gång tillbaka och då eskalerar det inte utan det lyssnas på och sen är det inte mer med det.

Dom håller sig helst till familjen/egna flocken. Hon har ett ganska artigt kroppspråk där hon ställer sig en bit ifrån och viftar på svansen och artigt hälsar på okända hundar/människor. Aldrig rusat rätt in i någon annan okänds zon.

Självbevarelsedriften är ju sådär :angel: att hoppa från höga höjder osv är inte ovanligt..

Enkel med andra djur och människor. Är aldrig orolig och kan så gott som lämna henne till vem som helst då hon är väldigt lätthanterlig. Veterinären petade runt ganska mycket i hennes öga när hon fick en hornhinneskada och det sa hon inte heller ett ljud om. Stod snällt och väntade. Då hade hon ändå ganska så ont..

Jag upplever dom som ganska tåliga hundar. Även min lilla skit på 4 kg känns tålig.

Min tik är väldigt intresserad av spår och visar direkt om det gått vilt. Men hon sticker inte utan spårar bara precis där man är, släpper när man kallar in eller går vidare.

I övrigt är dom pigga utan att kräva en massa. Att cykla/rida ett par mil är inga problem. Men de ligger gärna och myser i soffan en dag också, dock vill dom gärna röra på sig så soffliv vill dom inte leva. Lättlärda och tränar gärna trick, lydnad och spår.

Som sagt tycker jag dom är väldigt lagom i alla avseenden. Lagom och sunda i kroppen/proportioner, aktiva utan att klättra på väggarna av vanligt sällskapsliv, intresserade och nyfikna av omgivningen utan att vara påstridiga och oförskämda (nåja, mot kända hundar/människor kan man tossa runt en del :D). Inte naffsiga utan går hellre undan om de finner någon jobbig.

Nu blev det en hel novell :angel::D

Har du fler frågor ska jag försöka svara så gott jag kan! Detta är ju min första så utgår ju från henne och det jag hört/stött på.
 
Tack @Voff @Malibu_Stacy och @linnsan och övriga !!

Rent allmänt, jag och sambon har diskuterat, googlat och läst fram och tillbaka och kommit fram till att det får bli en Ds.
Nu ska vi bara lyckas hitta en bra uppfödare, läsa en massa på hund-/avelsdata och se om man hittar en passande valp.
Tar tacksamt emot tips på uppfödare! Allra helst p/s, men s/s funkar också. Även om jag fallit mest för p/s.
 
Tack @Voff @Malibu_Stacy och @linnsan och övriga !!

Rent allmänt, jag och sambon har diskuterat, googlat och läst fram och tillbaka och kommit fram till att det får bli en Ds.
Nu ska vi bara lyckas hitta en bra uppfödare, läsa en massa på hund-/avelsdata och se om man hittar en passande valp.
Tar tacksamt emot tips på uppfödare! Allra helst p/s, men s/s funkar också. Även om jag fallit mest för p/s.
P/S har nog @Malibu_Stacy och @Jenka bäst koll på. @Miao har väl S/S har jag för mig?
Själv har jag inte uppdaterat mig alls om uppfödare de sista två åren så jag kan inte svara på vilka som fortfarande är aktiva och håller måttet.

Lycka till i jakten på ett dvärgskägg. De är helsköna :love:
 
Tack @Voff @Malibu_Stacy och @linnsan och övriga !!

Rent allmänt, jag och sambon har diskuterat, googlat och läst fram och tillbaka och kommit fram till att det får bli en Ds.
Nu ska vi bara lyckas hitta en bra uppfödare, läsa en massa på hund-/avelsdata och se om man hittar en passande valp.
Tar tacksamt emot tips på uppfödare! Allra helst p/s, men s/s funkar också. Även om jag fallit mest för p/s.

Tja, Dahlia ska paras på nästa löp vilket blir i oktober/november/december i år ;) @falukorw som har kenneln men du kan PM till mig också om du är intresserad.
@Miao syster föder upp härliga svart och silver :)

Om du vill kika lite mer på hur vardagen med en DS ser ut kan du kika in på jannkaanka på instagram.
 
Min dvärg (svart) har väl råkat ut för en del hälsomässigt tyvärr och har(/hade, klipps nu) rätt dålig päls men trevlig och stabil mentalt, rätt lugn och bekväm, vi har fått jobba på motivationen i träningen.
Pälsvården gör att jag tvekar på att skaffa en till tyvärr.
 
Tja, Dahlia ska paras på nästa löp vilket blir i oktober/november/december i år ;) @falukorw som har kenneln men du kan PM till mig också om du är intresserad.
@Miao syster föder upp härliga svart och silver :)

Om du vill kika lite mer på hur vardagen med en DS ser ut kan du kika in på jannkaanka på instagram.
Åhh. Klart jag blev intresserad! Jag skickar ett pm ikväll!
 
Jag vill också ha en dvärgschnauzer nu! :-o

Innan jag bestämde mig för sheltie för många år sedan var jag i kontakt med en uppfödare av dvärgschnauzer. Jag sa att jag ville ha en liten hund typ till aktivt sällskap, bl a önskade jag att den skulle fixa en fjällvandring (vilket såklart kan betyda allt från 3 km-promenader till veckolånga tältningar). Hon sa att man kan göra mycket med en ds, t ex agility, men fjällvandring var de lite för små för. Men på er låter det ju inte så? Egentligen vet jag att alla hundar kan gå, men det där har legat kvar som ett aber.
 
Jag vill också ha en dvärgschnauzer nu! :-o

Innan jag bestämde mig för sheltie för många år sedan var jag i kontakt med en uppfödare av dvärgschnauzer. Jag sa att jag ville ha en liten hund typ till aktivt sällskap, bl a önskade jag att den skulle fixa en fjällvandring (vilket såklart kan betyda allt från 3 km-promenader till veckolånga tältningar). Hon sa att man kan göra mycket med en ds, t ex agility, men fjällvandring var de lite för små för. Men på er låter det ju inte så? Egentligen vet jag att alla hundar kan gå, men det där har legat kvar som ett aber.

Jag vet flera som fjällvandrar med sina DS! Bland annat en uppfödare. Inga problem och de klarar även av att bära i klövjeväska om de är vana vid det :)
Om jag inte själv haft problem med värk när jag går långt så hade jag utan tvekan varit uppe på fjället med mina!
 
Jag vill också ha en dvärgschnauzer nu! :-o

Innan jag bestämde mig för sheltie för många år sedan var jag i kontakt med en uppfödare av dvärgschnauzer. Jag sa att jag ville ha en liten hund typ till aktivt sällskap, bl a önskade jag att den skulle fixa en fjällvandring (vilket såklart kan betyda allt från 3 km-promenader till veckolånga tältningar). Hon sa att man kan göra mycket med en ds, t ex agility, men fjällvandring var de lite för små för. Men på er låter det ju inte så? Egentligen vet jag att alla hundar kan gå, men det där har legat kvar som ett aber.
Min har gått sträckor på 2 mil och jag förutsätter att han ska hänga med oss och schäfrarna på framtida fjällvandringar.
 
@Malibu_Stacy @Voff Jättebra, nu surfar jag ds resten av kvällen. :DJag kommer att kolla in Instagramkontot (m fl) också. :up:
Som jag nämnde tidigare så dvärgen hänger med på allt bruksschäfrarna gör och han orkar precis det samma som dom. Dock är allt säkert fasiken så mycket jobbigare för honom, jag menar snön är ju djupare, ris och sly större, bäckar och diken bredare osv :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 030
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Behöver lite brainstoorming för mina föräldrars räkning, eller min mamma även om min far är med på ett hörn. Tidigare förra året...
2
Svar
30
· Visningar
2 783
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 450
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 119
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp