Reaktion av Domosedan ??

PeCo

Trådstartare
Hade tandläkare på besök i stallet. Pållen fick Domosedan som lugnande inför behandlingen. När allt var klart stapplade vi bort till boxen för återhämtning. Där börjar svetten rinna från hals och bläs. Det droppade rejält. Efter ca en timma hade han piggnat till lite så jag lät honom äta och dricka. Efter ytterligare en timma känner jag på honom. Hela kroppen är då iskall (otäckt) och han är stel i benen. Tempar honom och får ca 1 grad under normalt. Lägger på täcke och skickar in extra krubb. Jorå, något senare känns lite värme i gosepälsen igen...
Undrar bara...är det en normal reaktion på Domosedan eller är pållen överkänslig just mot detta??
 
Sv: Reaktion av Domosedan ??

Svettning är en känd men enligt min erfarenhet inte särskilt vanlig biverkning.
En viss påverkan på cirulationen får man alltid.
Var tandläkaren veterinär?
PL
 
Sv: Reaktion av Domosedan ??

Mitt sto svettas också som en gris efter att ha fått Domesedan, efter ett besök på Helsingborgskliken. Det var ingen vet. som hetsade upp sig för det. Ett bra svettäcke och vänta ut bara.
 
Sv: Reaktion av Domosedan ??

Är inte det en vanlig bivekrning?? jag tror aldrig att jag har varit med om att en häst inte svettas efter Domesedan, sen kan det däremot variera hur mycket de svettas.
 
Sv: Reaktion av Domosedan ??

Jag tycker inte att det är så stor del men jag kanske inte tittar tillräckligt noga.
Det kan ev bero på att jag nästan alltid kombinerar med turbugesic.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Reaktion av Domosedan ??

Olinda skrev:
Är inte det en vanlig bivekrning?? jag tror aldrig att jag har varit med om att en häst inte svettas efter Domesedan, sen kan det däremot variera hur mycket de svettas.
Ingen av mina 2 svettas när de fått domestodan, däremot blir det varma.
 
Sv: Reaktion av Domosedan ??

Jag trodde också att det var jättevanligt. Min svettas så att det rinner rännilar i ansiktet på henne, även om domo kombineras med turbo. Däremot blir hon inte kall eller stel. (Och mina veterinärer har sagt att man ska vänta tre timmar med mat och utsläpp.)
 
Sv: Reaktion av Domosedan ??

peter_lundin skrev:
Jag tycker inte att det är så stor del men jag kanske inte tittar tillräckligt noga.
Det kan ev bero på att jag nästan alltid kombinerar med turbugesic.
PL


Min svettas också mycket och blir kall, även om det kombineras med Turbogesic. Har nog heller aldrig träffat en häst som inte svettas av domosedan.
 
Sv: Reaktion av Domosedan ??

Varenda häst jag har varit med när de fått Domo har svetten forsat omkring samt just detta att de blir riktigt kalla i skinnet efteråt (har hunnit bli många genom åren). Mitt stora monster som måste ha Domo+Turbog för att klippas börjar svetten alltid forsa på efter max 30 min så man har lätr sig att alltid börja klippa de regioner där han svettas mest först.
 
Sv: Reaktion av Domosedan ??

Jag kanske sprutar på ngt speciellt sätt för jag har inte sett det i den utsträckningen särskilt ofta.
PL
 
Sv: Reaktion av Domosedan ??

Jodå...tandläkaren var veterinär oxå.

Känns ju bra trots allt att det verkar vara en ganska normal reaktion som pållen fått. Den lilla upplysningen från tandis hade besparat mig många långa minuters förtvivlan. Men nåja...kanske lätt att glömma en sådan sak när det är stressigt.
 
Sv: Reaktion av Domosedan ??

Det är en relativt vanlig reaktion. ibland när jag är ute och klipper hästar hos andra, så behöever de "ge" lugnande åt sina hästar... en del av dessa har då svettats så mkt att det varit omöjligt att klippa pälsen på dom...
 
Sv: Reaktion av Domosedan ??

peter_lundin skrev:
Jag kanske sprutar på ngt speciellt sätt för jag har inte sett det i den utsträckningen särskilt ofta.
PL

Är kanske så att du är ute och ger sprutan och behandlar och blir färdig innan svettningarna sätter in. Tar ju som sagt ett tag (minst 30min) innan de börjar svettas.
 
Sv: Reaktion av Domosedan ??

Ofta ja, men jag är inte alltid så snabb, dessutom skrev du max 30 min förra gången :devil:
Hander att jag behandlar egna hästar också, men som sagt lindrig till måttlig svettning tänker jag nog inte på öht.
PL
 
Sv: Reaktion av Domosedan ??

Ingen av hästarna i vårt stall har någonsin svettats så att man lagt märke till det efter domosedan. Det kanske beror på mängden de får? Min får 0,3 (ml?) och de flesta andra i stallet är också lugna individer som behöver mycket lite.
 
Sv: Reaktion av Domosedan ??

*knappen*

Jag har inte heller varit med om att någon av våra hästrar reagerat på domosedanet. Låter otrevligt...
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 478
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
949
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 141
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp