Bukefalos 28 år!

Reaktion på vaccin

Dravena

Trådstartare
Jag sitter här och stirrar på en kattmamma som jag har här som jourkatt (här är hon: http://www.unt.se/husdjur/overgivna-lotus-vilar-upp-sig-i-jourhem-999040.aspx :D ).

Igår fick hon sin första vaccination och hon verkar ha fått en reaktion. Hon är slö, vill inte äta och har inte bajsat sen igår morse. Ungen, en stadig kille på nästan 300 gr som inte ens två veckor gammal, har inte tuttat under morgonen. Jag har vaccinerat ett oändligt antal katter genom föreningen men aldrig varit med om att de reagerar på vaccinet.

Hur vanligt är det egentligen?

Och ja, jag har naturligtvis varit i kontakt med veterinären och vi ska åka in om hon inte piggar på sig den närmsta halvtimmen. :)
 
Sv: Reaktion på vaccin

en dum fråga varför vaccineras mamman då kattungen bara är 2v? Vad jag hört brukar man vaccinera kattmamman om man missat/inte vaccinerat innan parningen då kattungarna ska ha sin första spruta.

Kolla om kattmamman har feber.
Har kattungen inte tuttat på flera timmar så måste man fundera på att börja stödmata, en liten kattunge blir lätt uttorkad...
 
Sv: Reaktion på vaccin

Eftersom det är en jourkatt gissar jag att katten var dräktig när hon kom till ts. Då vaccinerar man så fort som möjligt dvs. efter förlossningen så får kattungen antikroppar via mjölken.

Ts: slöhet är vanligt, har sett det hos flera kattungar. Det brukar inte bli mer än då men bra att du har kontakt med vet.
 
Sv: Reaktion på vaccin

Eftersom det är en jourkatt gissar jag att katten var dräktig när hon kom till ts. Då vaccinerar man så fort som möjligt dvs. efter förlossningen så får kattungen antikroppar via mjölken.

Ts: slöhet är vanligt, har sett det hos flera kattungar. Det brukar inte bli mer än då men bra att du har kontakt med vet.

Precis så, hon födde sex dagar efter att hon kom in. :) Tanken var att hon även skulle bli amma åt en moderslös kattunge så vi ville ha henne vaccinerad och ungen mer skyddad, men den klarade sig inte tyvärr.

Hon har inte varit på lådan sen igår vid sex och matvägrar, så veterinären ville kika på henne. Ungen tuttade dock en liten stund innan jag åkte till stallet och verkar än så länge pigg och fräsch.

Håll tummarna för att "Majsan" piggar på sig snabbt!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi var igår hos veterinären med Hatjo för tremånadersvaccinationen. Han fick parvo, valpsjuka och kennelhosta. Ungefär tio minuter efter...
Svar
5
· Visningar
2 860
Senast: Roxer
·
Hästvård gav första sprutan av grundvaccinet till influensan till hästen i torsdags då hon måste vara vaccinerad eftersom vi ska börja tävla lite...
2
Svar
26
· Visningar
3 007
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp