Regga kennelnamn utan valpkull?

Red_Chili

Trådstartare
En sak som slagit mig är att många inom min ras (saluki) har reggade kennelnamn, utan att ha tagit någon valpkull och utan att ha info uppe om att de väntar valpar, precis ska para sin tik eller något sådant. Vissa som står med på listan över reggade kennelnamn utan valpkull (salukiringen har en egen lista för sådana) har stått där riktigt länge, i alla fall över ett år, säkert bra mycket längre.

Det jag undrar är om det här är vanligt även inom andra raser, att man fixar sig ett kennelnamn utan att ha planer på valpar den närmsta framtiden?

Varför gör man så? är det för att man planerar att ta valpar så snart ens tik är vuxen, för att man har en liten avlägsen dröm om att bli uppfödare eller för att det är coolt att ha kennelnamn? Jag förstår inte vitsen med det.
 
Sv: Regga kennelnamn utan valpkull?

Planerar man att ha en kennel i framtiden så varför inte? Kennelnamn är det ju inte gott om, och vill man ha ett särskilt så gäller det att vara ute i god tid. Jag och min syster ska ta över min mormors kennelnamn, men valpar lär det inte levereras från min sida än på några år. Dels vill jag ha rätt ras, utbildning och mer erfarenhet innan det blir av.

Så jag förstår inte riktigt problemet? Stör det dig, eller? Annat kan ju vara att man inte ha rätt individ att avla på än, då är det ju bättre att vänta och för många kan det nog ta lång tid innan det rätta tillfället dyker upp. Du får nog bredda tankarna lite ;).
 
Sv: Regga kennelnamn utan valpkull?

Så jag förstår inte riktigt problemet?

Har jag pratat om något problem?
Jag är bara nyfiken på varför man väljer att regga kennelnamn utan att ha planer på valpar närmaste tiden (kanske inte planer alls?) då jag aldrig tänkt tanken på att göra så.
 
Sv: Regga kennelnamn utan valpkull?

På chihuahua finns det iaf rätt många. En del kanske tappade lusten när värsta hysterin blåste över, men det är ju den cyniska teorin (ja jag är hemskt cynisk :angel: Men faktum är att det reggats väldigt många inom rasen senaste åren).
 
Sv: Regga kennelnamn utan valpkull?

Det lät som om det var ett problem, för i ärlighetens namn låter du ju lite smådryg (;)) när du skriver:

Varför gör man så? är det för att man planerar att ta valpar så snart ens tik är vuxen, för att man har en liten avlägsen dröm om att bli uppfödare eller för att det är coolt att ha kennelnamn? Jag förstår inte vitsen med det.

Det kan som sagt finnas mängder med anledningar! :)
 
Sv: Regga kennelnamn utan valpkull?

Absolut inte min mening att låta dryg på något vis.
Jag blir bara fundersam när jag ser att det går lång tid utan att i stort sett någon reggar kennelnamn, bara något enstaka ibland och sedan POFF dyker upp mängder under ett år som ska ha kennelnamn. Inte bara jag har reagerat över det och därför tänkte jag att det kanske finns någon specifik anledning till att många tar kennelnamn nu och att det kanske är något som visar sig även i andra raser.

När det inte finns direkt många uppfödare av en ras och bara tillkommer någon ny då och då blir man rätt förvånad när det plötsligt kommer massor bara under ett år.
 
Sv: Regga kennelnamn utan valpkull?

En anledning som någon annan nämnde kan ju vara att de har planer på att börja avla någon gång i framtiden och det kan vara om 1 år, 5 år eller 10 år men i rädslan för att kennelnamnet ska bli upptaget så väljer de att registrera det redan nu. Sen kan det ju vara för att få kennelrabatt ;) Annars så vet jag inte vad det kan vara för anledning, det är dom jag kommer på i alla fall :)
 
Sv: Regga kennelnamn utan valpkull?


Precis min tanke :p

Red-Chili:

En mycket nära vän till mig skaffade sig ett kennelnamn för ett tag sedan (kanske så mycket som ca 8 månader sen? Hon har Finsk lapphund). För ett år sedan föddes det en tik efter hennes hane på en känd kennel efter en mycket fin tik. OM denna lilla jänta blir bra så kommer hon att avla på henne. Om inte så kommer det att dröja mycket länge innan hon skaffar sig någon mer hund som hon kan avla på. Hon har funderat på att sätta ut en tik på foder från en bra kennel, men också den ska ju i så fall växa till sig och bli bra. Hennes hundar är ju familjens älsklingar så det är inte tal om att omplacera för att de inte duger till avel, och då kan det ta lååång tid innan det tas någon kull med hennes namn :).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 472
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 002
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Ja, det är en av de där välja rätt hundras trådarna igen :p Men det här är lite mera på seriöst skoj då jag inte planerar att skaffa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 573
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 184
Senast: Eina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp