Regler om storlek på halvblod?

mortill3

Trådstartare
Finns det någon lägre gräns för hur litet ett svenskt halvblod får vara ?
funderar på att köpa ett sto av en kompis kompis, som tyvärr är strax över 150.... att ta föl på och ha som allroundhäst.
Det blir inget krångel pga att mammam är liten? utan hon räknas väl ändå som svenskt halvblod med sina gröna apper,trots sin storlek eller?
 
Sv: Regler om storlek på halvblod?

Färgen på pappret beror på stammen, det finns renrasiga halvblod med gröna papper som är under ponnymått.

Däremot finns det restrektioner för stamboksföring, ston under 156 cm är inte stamboksberättigade. De får också poängavdrag på typen på visningar p g a att de är för små.
 
Sv: Regler om storlek på halvblod?

Finns det någon lägre gräns för hur litet ett svenskt halvblod får vara ?
funderar på att köpa ett sto av en kompis kompis, som tyvärr är strax över 150.... att ta föl på och ha som allroundhäst.
Det blir inget krångel pga att mammam är liten? utan hon räknas väl ändå som svenskt halvblod med sina gröna apper,trots sin storlek eller?

Om hon nu är ett bra avelsmaterial så hade jag använt henne i ponnyavel:). Finns massor av exempel på superfina ponnisar med halvblodsmamma/pappa.
 
Sv: Regler om storlek på halvblod?

föräldrarna till stoet är ju normalstora.... så en halvblodsavkomma kan väl likaväl bli normalstor också? för det gör inget att det inte går att stambokföra stoet....
men ska man avla med ponnyhingst,vilken kat ska man ha då för att det ska hålla ponnymått?
 
Sv: Regler om storlek på halvblod?

föräldrarna till stoet är ju normalstora.... så en halvblodsavkomma kan väl likaväl bli normalstor också? för det gör inget att det inte går att stambokföra stoet....
men ska man avla med ponnyhingst,vilken kat ska man ha då för att det ska hålla ponnymått?

Nej visst kan det bli en normalstor unge, men sannolikheten är ju att den blir av mindre modell. Mitt första sto var vara 155 cm (föräldrarna 162 resp 168), hennes två avkommor blev 156 (e hingst på 166 cm) och den andra blev 161 cm (e hingst på 165 cm). Så de höll sig inom en ganska liten ram.

Jag hade iaf helt klart avlat ponny ist. Hade använt c-ponnyhingst, gärna welsh:).
 
Sv: Regler om storlek på halvblod?

Hej, nedre gränsen för stambokföring är 154 cm hos halvbloden. Har själv stambokfört sto på 155 cm. Ingen av hennes avkommor har blivit under 160 cm, inte ens den första som hade en fullblodspappa på 154 cm. :)
 
Sv: Regler om storlek på halvblod?

Läs senaste regementet, den idag aktuella gränsen är 156 cm.
 
Sv: Regler om storlek på halvblod?

Kraven har blivit högre och högre;)

en gång i tiden gick gränsen vid 153.
 
Sv: Regler om storlek på halvblod?

Kraven har blivit högre och högre;)

en gång i tiden gick gränsen vid 153.

Är inte det lite konstigt?
Allt över ponnymått är ju stor häst, så en häst med mankhöjd mellan 148,5 och 155,5 svävar alltså i limbo stamboksmässigt? ;)
 
Sv: Regler om storlek på halvblod?

Man vill ju ha halvbloden större och större och anser då inte att små halvblodsston är rastypiska och de vill man inte ha i stamboken.
 
Sv: Regler om storlek på halvblod?

Längre tillbaka fanns det ingen gräns alls för att stambokföra ston, däremot var det ett lägsta mått för remonter, de skulle vara minst 154 cm.

Hästarna som är lägre än magiska 156 är ju fortfarande grönpapprade SWB om de uppfyller härstamningskraven i övrigt, och såvitt jag förstår om man har ett litet sto och avkommorna blir större är det inget som hindrar att de kan bli stambokförda.

Har någonstans sett att Hannoveraner Verband har en gräns på 162 cm för ston till Hauptstutbuch, men kan inte konfirmera det.
 
Sv: Regler om storlek på halvblod?

Min hästs mamma är ungefär 153 cm i mkh, och hennes son har fullt gröna papper, så det är inga problem! :)
 
Sv: Regler om storlek på halvblod?

tycker också det är konstigt att "äkta halvblod" inte får stambokföras om de inte innehar ett visst mått, de är ju Häst.... och man slutar ju inte avla på dessa bara för att de inte får stambokföras....så hur som helst blir det avkommor... har haft ett flertal ston tiidgare av 160 storlek och jag har aldrig stambokfört dom, de har varit Klass 2 på 3-årstesten, men gett avkommor med Klass1.... men nu skulle jag aldrig vara med på varken föl el unghäst visningarna,för de är så missvisande, beror på vilket motstånd man har och vilka domare tyvärr.....
Tyvärr blev det inte köp av hästen då den inte var stabil och lugn att hantera och rida,vilket jag tycker är viktigt när jag avlar. Tack ändå för era svar!!
 
Sv: Regler om storlek på halvblod?

Min hästs mamma är ungefär 153 cm i mkh, och hennes son har fullt gröna papper, så det är inga problem! :)

Det är väl ingen som sagt att dom inte får gröna papper ?

Däremot om stoet inte går att stamboksföras kan man inte få en Godkänd hingst efter stoet .

Mia
 
Sv: Regler om storlek på halvblod?

En avelsförening får välja själv vilken typ av djur den vill främja aveln av och inte godkänna djur som avviker från rasstandarden.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 097
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 100
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 918
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 887
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp