Bukefalos 28 år!

Regler på Buke

malinsky

Trådstartare
Administratären och moderatorerna på Bukefalos reserverar sig rätten att radera, redigera, flytta eller stänga en tråd av vilken anledning som helst.

Bukefalos har även rätt att stänga av användare som bryter mot dessa regler. Användarens IP-nummer lagras i samband med att inlägg skrivs för att säkerställa detta.

Bra med information, men vad jag efterlyser är regler kring banning och hur PM "boxarna" hanteras.

Får användarna en varning först och sedan bannas? Hur lång tid första gången osv.

Sen undrar jag hur användarnas PM hanteras. Går moderatorerna in och läser - i så fall vid vilka tillfällen? Det bör framgå mer hur administrationen fungerar.

Buke är ju ett stort forum med många människor och även företag som annonserar - det borde vara klarare linjer för hur det sköts.

Jag har efterfrågat detta tidigare men det har inte blivit ngt klargörande. Ska reglerna framgå tydligere eller är det inget som ni kommer att lägga ned tid på? Finns informationen redan men jag har missat den?
 
Sv: Regler på Buke

Sen undrar jag hur användarnas PM hanteras. Går moderatorerna in och läser - i så fall vid vilka tillfällen? Det bör framgå mer hur administrationen fungerar.


Det har sagts förut och det kan visst sägas igen. Nej, tack och lov!!!!! vi moderatorer kan inte läsa andra användares PM om de inte är adresserade till oss.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Regler på Buke

Länk till reglerna finns långt ned på alla sidor. Samt högt upp under forumet Bukefalos-hjälp.

Reglerna kan snabbt sammanfattas med bryt inte mot några lagar, bryt inte mot netiquette (var trevlig och behandla andra som du själv vill bli behandlad) samt lägg inte in reklam eller annonser i dina inlägg.

Det broderas ut lite mer i reglerna och ännu lite mer av moderatorerna på de forum där de tycker att det behövs klargöranden.

Om man bryter mot dessa regler får man olika påföljder beroende av hur grovt brottet är och om man är vaneförbrytare ;)

Att i detalj spalta upp allt man inte får bryta mot och exakt vilken påföljd man får beroende av exakt vad man gjort är varken rimligt eller vettigt.

Jag är nu inte så insatt i domstolsväsendet i landet, men våra svenska lagar är inte solklara utan man kommer efter ett tag fram till en praxis som man tillämpar. Ibland görs lagar om för att man anser praxis är fel. Högsta domstolen kan ibland med domar också ändra praxis.

Självklart skulle det vara enklare för er forumbesökare att följa praxis här på sidorna om vi alltid meddelande till alla när vi valt att på något sätt "straffa" någon.

När vi ibland har gjort detta har det ofta lett till att de "dömda" reagerat mycket kraftfullt mot detta förfarande. Jag använder därför denna möjlighet att informera alla endast i undantagsfall.

Vanligaste påföljden vid regelöverträdelse är att inlägget eller tråden raderas. Moderatorn kan då om den anser det viktigt meddela en eller flera användare om detta. Det är dock inget jag kräver.

Trådar kan ibland även låsas.

Mycket sällan blir det allvarligare påföljder som exempelvis varning via PM. Det finns inget krav på att en varning måste gå ut innan avstängning. Vissa stänger jag av omgående, exempelvis personer som bara är inne för att förstöra och inte skrivit något vettigt, exempelvis troll och pedofiler.

Fram tills för några dagar sedan var jag den enda som kunde stänga av användare.

Jag, tillsammans med moderatorerna, tittar nu på ett system där moderatorerna genom utdelande av gula och röda kort kan få en användare automatiskt avstängd, när den uppnått ett visst antal röda kort under en viss tidsperiod.

Jag tror att detta kommer bli bättre då det blir en snabbare återkoppling på dåligt beteende.

Jag håller för närvarande på att diskutera igenom detaljerna runt detta med mina moderatorer. Vi behöver försöka komma fram till ett tillräckligt likartat sätt att dela ut dessa gula och röda kort innan vi börjar tillämpa det fullt ut.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Regler på Buke

Får man ett gulligt litet gult kort som sitter under ens namn om man blir varnad eller hur kommer "gula kort utdelningen" ske?
 
Sv: Regler på Buke

Jag tror det skulle vara jättebra att få till lite officiella "regler". Just nu upplever jag att det sker lite godtyckligt - så jag tror att alla vinner på det i längden.

Att i detalj spalta upp allt man inte får bryta mot och exakt vilken påföljd man får beroende av exakt vad man gjort är varken rimligt eller vettigt.
Vet du att DET tror jag ingen begär - men lite tydlighet från "er som bestämmer" skulle iaf jag uppskatta.

Jag är nu inte så insatt i domstolsväsendet i landet, men våra svenska lagar är inte solklara utan man kommer efter ett tag fram till en praxis som man tillämpar. Ibland görs lagar om för att man anser praxis är fel. Högsta domstolen kan ibland med domar också ändra praxis.
Buke behöver inte agera domstol på så sätt, men det är ju bra att ni lär er av misstagen (de som ni gör, och de som användarna gör och klargör vilka "steg" ni väljer att göra.. varningar innan avstängning - inte tillåtet att skapa nya nick och vad det innebär i så fall osv.
 
Sv: Regler på Buke

Men det är just det som ställer till det.
Ta exemplet med att skapa flera nick.

Det är ok att skapa ett hemligt nick för att man vill diskutera något mycket intimt, eller diskutera något runt ens familj utan att hänga ut dem.

Det är inte det allra minsta ok att skapa flera olika trollnick och låta de "gräla" med varandra om oväsentligheter i seriöst menade trådar även om man själv tycker tråden är löjlig eller onödig.

Det är heller inte ok att som bannad skapa ett nytt nick, utan är man bannad så är man som person bakom nicket ombedd att ta en bukepaus.


Ska vi på liknande sätt spalta upp alla lägen där alla varianter på beteenden och aktiviteter är ok och även spalta upp när de inte är ok så blir reglerna tjocka som en Dostojevskij-roman. Det går inte att komma ifrån.

Reglerna som vi har (http://www.bukefalos.com/f/faq.php?faq=vb_faq) bör vara tillräckligt för att de flesta vanliga användare ska klara sig. Däremot så kan det vara svårt att utifrån dem kunna bedöma exakt hur provocerande eller otrevlig man kan vara utan att bli avstängd. Så de användare som har det problemet får väl helt enkelt hålla sig så snälla de bara kan, och hoppas på varningar när de går över gränserna.


Grundregeln är faktiskt enkel. Bete dig artigt och vänligt och låt bli att posta reklam, annonser och olagligheter så kommer du att slippa gulakort-varningar. Undviker du de gula varningarna så lär du antagligen undvika även de röda varningarna, och utan de röda så bör man gå trygg för banning.

Självklart kommer heller inte detta att alltid stämma. Om man går fullständigt överstyr en kväll och postar skit i varenda tråd man hittar, då kan banningen komma snabbt och de gula korten skippas helt i hanteringen.


Vi vill ju inte sätta upp ett benhårt regelverk som betyder att användare kan kräva att bli av-bannade pga att de inte hunnit få ett gult kort och därför inte förstod att man inte fick efterlysa bilder på nakna småbarn i lackstövlar. (Man får också komma ihåg att de värsta övertrampen hinner de flesta vanliga användarna aldrig se eftersom moderatorerna snabbt blir informerade och hinner ta bort dem.)


Det kanske skulle gå att ordna en stående tråd på hjälpen där man skriver vad för övertramp som lett till vilka åtgärder. Problemet som jag ser det är att vi då hänger ut användarna. Även om vi inte skriver namn så kommer övriga användare ofta att veta vilken användare vi skriver om, och vissa användare kan också komma att försöka använda det vi skriver för att trycka ner andra.
 
Sv: Regler på Buke

Detta med nya nick eller ej... Det är faktiskt utifrån DETTA ord, som vi ibland blir lite gnälliga...

BANNA

  1. (ålderdomligt) ge skäll
    [*](internet) stänga av; stänga någon ute från ett forum eller annan webbplats där besökarna kan interagera med varandra

Sen en tidigare period har vi haft en användare som har blivit bannad från forumet, men inom en kvart skapat ett nytt nick med samma bakgrund, hästar och historik som fortsätter babbla och gå på som om inget har hänt. Vi har denne användare under drygt FEMTIO olika nick. Är man ett barn kan det kanske tyckas att man kan vara ursäktad. men drygt FEMTIO olika nick, nej... Kan man inte ta en tids banning, då vet jag inte...

Senaste tiden har vi en användare som blivit bannad. Inom ett par timmar skapade denne ett nytt nick och svarade i trådar. Personen har även ett par gamla nick, sedan en tidigare banningsperiod...

Är detta beteende moget?

Nej, det tycker i alla fall inte jag. Har man fått ett nick bannat, då får man faktiskt försöka klara av att låta bli att ineragera på forumet man har blivit bannad ifrån denna period.

Vill man ha kontakt med sina vänner, finn email och telefon.

När man sedan klarat av sin banningsperiod, ärman välkommen tillbaka. Förhoppningsvis har man lärt sig något av perioden man inte har fått interagera på forumet.

  • Hur tydlig ska man behöva vara som grundare till ett forum, när man skriver regler som användare SKA läsa OCH GODKÄNNA innan de blir medlemmar?
  • Hur speciferade regler har andra communities, om nu Gunnars regler verkar vara så otydliga?

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Regler på Buke

Ni får väl göra en research om hur det är på andra forum :) Jag antar att ni strävar efter att göra Buke så användarvänligt som möjligt samt att reglerna ska vara tydliga och enkla att följa?

Hur tydlig ska man behöva vara som grundare till ett forum, när man skriver regler som användare SKA läsa OCH GODKÄNNA innan de blir medlemmar?

Bara för att man är grundare för ett forum gör det väl inte tillåtet att godtyckligt styra? Får grundare bete sig hur som helst bara för att man är just grundare?? "det är mitt forum-jag gör som jag vill? (bara en fråga - det var nämligen så jag tolkade ditt svar ) Det finns ju nu även företag som annonserar och då borde det ju vara större krav på hur all hantering ska ske!?

Jag förstår att moderatorer blir mer eller mindre less på vissa användare - men så länge ni behandlar alla lika så borde inga funderingar uppstå!?

Kanske ni bör förtydliga att det är personen bakom nick som inte är välkommen - det verkar inte framgå?

Allt är så självklart när man sitter på informationen, men det verkar vara fler med mig som tycker att reglerna på vissa håll bör förtydligas?

I all välmening

/M
 
Sv: Regler på Buke

Det här med att användare skapar nya nick, som jag själv gjort tidigare (detta är dock det sista).

Tycker verkligen Bukefalos att det är av ondo? Ligger det inte i Bukefalos intresse att sajten har så många registrerade medlemmar som möjligt, sett ur marknadsföringssynvinkel för att vara attraktiva gentemot annonsörerna? Om så inte är fallet, varför kan man då inte avregistrera sig?

Jag tycker att bukefalos är bra, men som så mycket annat kan även det bli bättre. :)
 
Sv: Regler på Buke

Gunnar har i minst en tråd här på hjälpen tidigare förklarat att användarnamn raderas efter ett års inaktivitet.

Och det är inte i bukes intresse att ha så många användare som möjligt. Det är i bukes intresse att ha så många unika besökare som möjligt, alltså faktiska individer som kan tänkas klicka på reklamen och besöka annonsörernas webbplatser.
 
Sv: Regler på Buke

Fast ni kan ju egentligen strunta i det här inser tom jag nu.

Alla regler är ju så tydliga som ni vill ha det och det behövs inget mer för då "blir det en bibel". Det verkar också vara endast jag som vill ha förtydligande om vad som gäller. Att göra vad endast en användare vill är ju ingen mening att lägga tid på.

Jag hoppas "korten" kommer att hjälpa er moderatorer.

Nu ska jag sluta tjata.
 
Sv: Regler på Buke

[*]Hur speciferade regler har andra communities, om nu Gunnars regler verkar vara så otydliga?

Väldigt många forum har betydligt mer detaljerade regler än Bukes. Exempel

Jag skulle gärna se en avdamning av reglerna här, de har sett likadana ut så länge jag varit med i alla fall. Och jag har en känsla av att de orsakar moderatorerna onödigt mycket tjat just för att de är så oprecisa. Tjafset om regeltolkningen blir oändligt ibland, just för att det inte finns en regel att peka på.

(Om jag minns rätt var det en moderator som på eget initiativ presenterade en samling uppfräschade regler internt - men det ledde aldrig till nån förändring.)

Samtidigt kan jag känna: big deal. Ibland när raderingar eller banningar diskuteras låter det som om världen går under. Som om livet inte har nån mening längre för att ens inlägg blev raderat. Och den inställningen har jag svårt att förstå.

Jag har alltså för egen del inget större problem med de oprecisa reglerna, det är mer moderatorerna jag tänker på. Det nya systemet med varningar tycker jag för min del, som användare, låter väldigt bra. Då vet jag ju om jag är nära gränsen. Nåt av det fånigaste jag vet här är folk som inte kan förstååååååå hur de kunde bli avstängda...;)
 
Sv: Regler på Buke

Jag förstår inte riktigt vad du egentligen är ute efter. Du har fått svar av mig och ett snarlikt av ullo.

Om det är så att du är sur för att axel har bannats och du tycker att det skett av konstiga skäl, så säg det. Vad jag vet är det endast hon och några av hennes andra användarnamn som bannats den senaste tiden.

Tro mig det fanns skäl till att banna henne. När jag bannade henne skrev jag dessutom att hon skulle hålla sig ifrån att skriva här under den månad hon bannades. Den långa banningperioden beror bland annat på att hon varit bannad förut.

Trots att jag bett henne låta bli att skriva har hon skrivit med minst två andra användarnamn, som också bannats.

Med denna typ av ganska uppenbara hintar borde både hon och andra inse att om man som användare beter sig tillräckligt illa och blir bannad så skall man hålla sig härifrån. Egentligen kan man tycka att man inte ens borde läsa, men det struntar jag i.

Tala gärna om exakt vilken regel som skall förtydligas. Jag anser det vara ditt ansvar eftersom du anser att de inte är bra.
Likaså kan du skicka PM till mig med länkar till andra forum-regel-samlingar som du anser bättre. Det blir då lättare att förstå vad du menar.

Andra med synpunkter på reglerna får självklart höra av sig de också.

När det gäller annonsörerna så kan jag tänka mig att om de inte gillar sidorna och inte anser att det tjänar deras intresse att annonsera, så låter de nog bli.
 
Sv: Regler på Buke

Tack för din länk, det hann komma många inlägg under tiden jag skrev.

Tyvärr läste jag bara första meningen innan jag kände mig tvungen att gå tillbaka hit och citera den:
"Inlägg med nedsättande eller kränkande kommentarer mot Familjeliv, dess medlemmar, moderatorer eller annonsörer tolereras inte."

Detta citat tycker jag visar på att vi har rätt högt i tak här och inte alls är för elaka, som en del avstängda och varnade verkar tycka. Det är kanske inte så konstigt att de tycker det i och för sig.
Citatet har även inslag jag inte gillar alls och som jag inte skulle vilja införa här. Men det beror självklart på hur man tolkar det.

Jag tolkar det som att man bland annat inte får säga något dumt om webbplatsen eller annonsörerna. Det känns lite konstigt.

Större företag (annonsörer) är ingen enskild person, likadant med webbplatsen, att diskutera och kritisera dessa anser jag självklart och det kan även vara till hjälp, även om det inte alltid är så roligt eller trevligt.

Jag skall när jag är lite piggare försöka läsa vidare bland deras regler för att se om det kan finnas något vi kan inspireras av för mer omfattande regler här på Bukefalos.
 
Sv: Regler på Buke

Meningen var att inte att du skulle efterlikna, tog bara ett exempel på mer detaljerade regler än bukes.;)

Visst är det högt i tak här! Allt annat vore fel att påstå. Här tillåts mycket fränare ton än på många andra ställen. Det enda ställe jag kan komma på som jag sett med elakare ton än buke är Flashback - och deras hela syfte är ju att i princip allt ska vara tillåtet.

Dessutom finns det forum som förbjuder inlägg med enbart smileys eller inlägg som bara håller med. Den som skriver måste alltså alltid utveckla sitt resonemang och föra diskussionen vidare, annars får man hålla truten.

Vad som är OT bedöms också mycket strikt på vissa forum, moderatorerna styr innehållet mycket hårdare än här.
 

Liknande trådar

Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 730
Senast: SiZo
·
Bukefalos Hej, Nyss försvann ett par av min ainlägg då jag hade länkat till bilder på två olika sadlar, likadant utseende men olika märkesnamn...
Svar
10
· Visningar
1 547
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 395
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 104
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp