Bukefalos 28 år!

Regler på Buke

Sv: Regler på Buke

..fast jag tror att hela vår lagbok är uppbyggd på att texterna ska tolkas. Eftersom händelser sällan är statiska skulle paragraferna behöva förtydligas om och om igen till världens ände om de skulle vara fixerade och fastslagna. Tolkningarna kommer vi nog aldrig ifrån. Men jag förstår vad du menar.
 
Sv: Regler på Buke

..fast jag tror att hela vår lagbok är uppbyggd på att texterna ska tolkas.

Ja, det är väl klart. Men inte av dig och mig. Det är det jag menar med att lekmän, som du och jag, oftast behöver en förklarande text när det gäller lagtext.
 
Sv: Regler på Buke

Därför att jag frågat en jurist:D Jag är också rätt van att läsa och tolka lagtexter dvs hur man tolkar olika skrivningar, även om det handlar om andra lagar så handlar det om hur man tolkar, som sagt. OCh det är álltså att jämställa enligt juristen, som fö är bra på just datalagar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Regler på Buke

OK så om jag tolkar det rätt så skulle man inte får vidarebefodra mail och PM alls enligt en här lagen?
 
Sv: Regler på Buke

OK så om jag tolkar det rätt så skulle man inte får vidarebefodra mail och PM alls enligt en här lagen?
Tja, lagen säger ju "om inte en av användarna har samtyckt till behandlingen". Jag antar att om man som mottagare av PM/mail ska kunna anses vara just "en av användarna" och man kan nog förutsätta att man samtycker till det man själv utför.
 
Sv: Regler på Buke

Men skriv inte i gåtor jag fattar ingenting. :crazy:

Menar du att det räcker med att en av användarna samtycker?
Tex Kalle som fått PM/mail från Lisa, Kalle samtycker till sitt eget handlande ochskickar det vidare till Sune, Lisa däremot samtycker inte att Sune får läsa vad hon har skickat till Kalle?
 
Sv: Regler på Buke

Nja jag det är nog faktiskt "administratören" av forumet detta gäller,
och då ska användaren (vars pm man tex läser eller använder sig av dvs informationen i dem, ) först ha godkänt att man gör detta.

Jag kan som användare tex godkänna att adm läser mina pm eller vdbf dem sinsemellan, och då är det ok, men det gäller bara mina pm i så fall, inte andras. Har jag itne godkänt så begår adm ett lagbrott...

Vad som gäller mellan användare är nog en annan sak, vilket var lite synd, kanske.... i vissa fall.

Däremot kan det vara en kränkning att lägga ut andras pm, särskilt om personen går att känna igen och det är ju olagligt också, i så fall.
Hinner inte ta reda på mer just nu, får återkomma. Eller så kanske andra redan vet.:idea:
 
Sv: Regler på Buke

Däremot kan det vara en kränkning att lägga ut andras pm, särskilt om personen går att känna igen och det är ju olagligt också, i så fall.
Hinner inte ta reda på mer just nu, får återkomma. Eller så kanske andra redan vet.:idea:

Och vad i är kränkningen, att man visar vilket pucko man är som skickat ett otrevligt PM till någon i första läget?

Måhända det är en kränkade att få det utlagt, men det är precis lika kränande att få ett PM med vilken amöbahjärna man har, en sådan utläggning av ett sådant PM och så slipper man fler, lätt och smidigt :idea:.

Sen undrar jag som Snuffsan om tiden på gula korten
Är någon preskribtionstid på dem, tex om man blir avstängd efter 3 gula kort om drar på dig ett 071017 och 081017 och 091017, blir jag avstängd då 091017 på en/några månad/er eller är det från 071017 preskiberat då??

Hur många gula kort får man, hur meddelas det att man har fått ett eller kan vi inte få ha våra små gula kort uppsatta vid användarnamnet :idea:
 
Sv: Regler på Buke

kl

Jag har ju viss juridisk utbildning :D ska kolla vad jag kan hitta angående detta eller om det finns befintliga fall med ev domar att hänvisa till.

..så kanske är det juristen i mig som vill ha klarare regler ;)
 
Sv: Regler på Buke

Som jag har förstått så är korten giltiga en månad. Så du måste få tre röda kort under en månad för att åka på en bann.

Får du ett kort så skickas ett pm till dig med moderatorns förklaring till varningen.
 
Sv: Regler på Buke

Provar att skriva ner en sammanfattning av hur jag tolkar det som är viktigt runt detta med PM.

Den som tagit emot ett PM har rätt att göra vad den vill med det, den har fått det och äger det.
Användaren kan alltså skicka det till mig eller till polisen om de så önskar eller till vem som helst.

På detta forum anser jag inte att vi skall lägga ut meddelanden av privat karaktär om de går att härleda till en speciell användare eller t o m en speciell person.
Dessa kommer normalt raderas så fort vi får kännedom om dessa.

Moderatorerna har inte tillgång till databasen, alltså kan de inte läsa PM som inte är till dem.
Jag skulle kunna läsa PM, men gör det inte.

Som användare bör man dock tänka på att databaser kan "gå sönder lite" saker kan hamna snett. Detta skulle kunna leda till att PM blir tillgängliga för fel person/personer. Likaså skulle Bukefalos kunna bli hackat och information skulle kunna spridas.
Det finns webbplatser och datorer med betydligt känsligare information som råkat ut för detta.

Självklart försöker jag göra vad jag kan för att hindra att något av detta händer, men en viss försiktighet med vad man skriver i PM och egentligen i allt som skrivs på en dator är bra.

I övrigt har frågan om Pm varit uppe tidigare här på Bukefalos-hjälp. Man undrar lite över varför flashlight tar upp detta nu, känns lite som om det finns en rädsla över att jag skall läsa just hennes och några i samband med henne utpekade användares PM och kanske sedan lämna dessa vidare på något sätt.
Som sagt jag läser inte PM som inte skickats till mig, men om man är så orolig kanske man skall låta bli att skriva, vad man nu skriver.
 
Sv: Regler på Buke

Precis som ullo skriver ser det ut nu. Detta skulle dock kunna ändras om jag och moderatorerna kommer fram till att det skulle fungera bättre med andra tidgränser eller andra antal kort av olika färg.

Eftersom detta med gula och röda kort just nu är lite av en testverksamhet väntar jag med att gå ut med färdig information, tills den är just färdig ;)
 
Sv: Regler på Buke

Tack för klargörandet!

Vet inte varför du pratar om mej i tredje person när det är mej du svarar? :confused:


Varför skulle jag vara orolig över om du läser pm, menar du?

Jag förstod inte riktigt allt du skrev där faktiskt......

Är det inte ok att fråga såna saker här på forumet, utan att offentligt bli misstänkt för att a) ha skrivit olämpliga sker i pm b) anklaga dej för att läsa. Är det ytterligare någon oskriven regel jag har missat här:angel: (dvs vad det är ok att fråga)

Sen vet jag att det har skickats runt andras pm men det anklagar jag inte dej för. Info som man läst i pm har lagts ut offentligt, eller spridits i förtals-pm till andra, men det anklagar jag inte heller dej för. Jag har själv fått sån information från privata pm vidarebefodrade i syfte att förtala andra, så ja det förekommer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Regler på Buke

Ja & jag skrev att jag var medveten om det.
 

Liknande trådar

Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 730
Senast: SiZo
·
Bukefalos Hej, Nyss försvann ett par av min ainlägg då jag hade länkat till bilder på två olika sadlar, likadant utseende men olika märkesnamn...
Svar
10
· Visningar
1 547
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 389
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 104
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Försäkring
  • Hur få bort fåglar ur ligghallen?

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp