Regnbågshaj(?)

Bluefish

Trådstartare
Här kommer lite frågor från en nybliven akvarieägare. Jag har ett 70L akvarium där det enligt opålitlig termometer är 27C. I akvariet bor 11 neontetor, 1 guppy och 1 regnbågshaj.

Regnbågshajen råkade vi få hem, då vi skulle köpa en eldstjärt, och denna var i samma kar i butiken, personalen sa att det troligen var en eldstjärt, och att den rymdes i mitt kar. Så vi tog hem den, och efter lite googlande så tycker jag inte alls det ser ut som en eldstjärt. Rätta mig om jag har fel. :o

Men om det nu är en regnbågshaj, ska den äta något speciellt? Har läst mig till att den blir 15 cm, och eftersom eldstjärten som blev 12 cm ( enligt butiken ) var gränsfall för att rymmas i mitt akvarium så lär hajen behöva större? Hittar inte mycket på google, förutom att den ska ha flingfoder ( välsmulat ), vegetariskt tillskott ( en gurkskiva i veckan eller? ) och gärna en rot då den är revirhävdande. Jag vet inte om jag kan lite på de uppgifterna så jag frågar här. Hur gammal blir den?

Just nu har den svart sten i botten, rundade och släta, en rot som den småsuger på, växter, dekorativ "korall" och ett korallhus som den bosatt sig i. Den är där allt som oftast och verkar inte vilja ha sällskap utav tetrorna. Försöker den komma undan ljus ( en svag lampa vid sidan då glimstiften bråkar ) eller trivs den där? Vill den ha sand, eller något annat öht?
Vi har ett till kar på 112L, dit vi tänkte flytta den + kompisar om den växer sig större ( ca 3-4cm idag ). Den verkar fredlig, jagar ingen och verkar inte så sugen på att äta någon utav sina kamrater. Eller är blandningen katastrofal?

33lfd6f.jpg


Här syns det svarta på rumpan lite tydligare, har även en svart mask för ögonen.
23j2znr.jpg
 
Sv: Regnbågshaj(?)

Det är en sk. regnbågshaj. Lätt att se då eldstjärtarna bara har röd stjärt, övriga fenor svarta.

Flytta den till det större akvariet du så får den mer plats. Vad gäller fodret skulle jag utöka med tex frusfoder och/eller bottentabletter av något slag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp