Bukefalos 28 år!

Regntäcke

Problematisk

Trådstartare
Jag är på jakt efter ett regntäcke med bra passform och som ska finnas i större storlek (hunden ligger nånstans 65-70 beroende på modell osv). Det ska helst inte var tjockt fodrat, utan ofodrat eller typ fleece räcker bra. Huvudsaken är att det håller hunden torr över ryggen.
Jag har fastnat lite för Hurtta Torrent, men det är egentligen (långt) över min budget. Det jag gillar med det är, förutom att det ser ut att ha trevlig passform som sitter stabilt, att det har öppning för koppel fäst i sele. Annars tycker jag de flesta bara fungerar med halsband, och det använder vi inte.
Har ni några tips?
 
Vad är det för typ av hund som ska ha täcket? Det påverkar ju väldigt mycket vad som kan vara "bra passform" :) Kan du inte ha selen ovanpå täcket?
 
Vad är det för typ av hund som ska ha täcket? Det påverkar ju väldigt mycket vad som kan vara "bra passform" :) Kan du inte ha selen ovanpå täcket?

En golden :) (och ja, det känns väldigt fånigt att behöva regntäcke till en golden men han är känslig för att bli blöt kombinerat med kyla)
Det går väl iofs att ha selen över täcket också, men jag hittar inget täcke då heller som sitter bra utan att det blir knöligt under selen.
 
Har du tittat på Hööks?
Jag tycker deras täcken är minst lika bra som Hurttas och de är betydligt billigare.
 
En golden :) (och ja, det känns väldigt fånigt att behöva regntäcke till en golden men han är känslig för att bli blöt kombinerat med kyla)
Det går väl iofs att ha selen över täcket också, men jag hittar inget täcke då heller som sitter bra utan att det blir knöligt under selen.
Jag tycker inte alls att det låter fånigt :p
Precis som @Voff är inne på så började jag tänka på Hööks. De har stora, billiga och funktionella täcken. I princip alla är på tok för stora i halsen för mina hundar, så jag kan inte använda dem tyvärr, meeen det är ju viss skillnad i kroppsbyggnad på saluki och golden :D Att det blir lite skrynkligt under selarna ibland bryr sig inte mina hundar om, så länge inget skaver förstås men det ska nog mycket till för att bli så.
 
Har du tittat på Hööks?
Jag tycker deras täcken är minst lika bra som Hurttas och de är betydligt billigare.

Hittade inga som stämmer in på det jag vill ha och fanns tillräckligt stort tyvärr, iallafall inte när jag var in i butik. Men kanske finns mer på hemsidan, ska kolla där med :)
 
Jag har kollat på hööks, de täcken som skulle kunna vara intressanta finns bara upp till 65 och det kommer bli för litet :(
Så jag behöver fortfarande tips om vettiga regntäcken
 
Hurttas gamla modeller går fortfarande att få tag på i vissa butiker. Kollat på dem?

Hm, nej, det har jag inte. Men så vitt jag vet är utbudet rätt sparsamt i de (få) butiker som finns häromkring, så det är väl isåfall om det går att hitta nåt vettigt i nån nätbutik.
 
@Problematisk back in track på hööks är visserligen lite dyrare men jag skulle satsa på det om hunden är frusen och känslig för att bli kall. Det finns även fler varianter direkt på back in track sida.
 
@Problematisk back in track på hööks är visserligen lite dyrare men jag skulle satsa på det om hunden är frusen och känslig för att bli kall. Det finns även fler varianter direkt på back in track sida.

Jag har kollat lite på dem, gillar BoT till hästen. Men det känns så dyrt för den ändå relativt lilla användning det kommer vara :crazy:
 
Jag har kollat lite på dem, gillar BoT till hästen. Men det känns så dyrt för den ändå relativt lilla användning det kommer vara :crazy:

Nu vet jag inte hur gammal din vovve är men Mamma Mu använde inte sitt BoT mer än vid träning förr. Men nu när hon är äldre nyttjas det betydligt mer för att "spara" på henne. Täckena är ju så himla bra att de håller i en evighet. Hon har haft sitt i ca 8 år nu och hon kommer kunna ha det livet ut. Då är det verkligen inte dyrt! :)
 
Jag har ett helt ofodrat regntäcke från Granngården, det är rea på det just nu. Största storleken är 65 cm och jag upplever det som stort i storlek. :)
Har du ett Granngården i närheten så åk och titta på det. Det är tunnt, men känns inte för den delen "billigt".
 
Nu vet jag inte hur gammal din vovve är men Mamma Mu använde inte sitt BoT mer än vid träning förr. Men nu när hon är äldre nyttjas det betydligt mer för att "spara" på henne. Täckena är ju så himla bra att de håller i en evighet. Hon har haft sitt i ca 8 år nu och hon kommer kunna ha det livet ut. Då är det verkligen inte dyrt! :)

Tänkte faktiskt i de banorna efter jag skrivit inlägget :)
Han är typ medelålders (:eek::arghh:) så även om jag har svårt att acceptera att min lilla bebis blir äldre, så blir han ju det. Och jag tycker nog redan han är lite känsligare för just kombinationen av blött och kyla, än vad han var när han var yngre.
Så som du är inne på kommer förmodligen täcket användas mer när han blir äldre, så så sett är det kanske värt att investera i ett bättre. Jag har dessutom planerat att han ska leva och må bra tills han är minst 20 år så han har ju mååånga år kvar att använda det :angel::love: men det är mest att det är en så stor utgift som ska ut på en gång. Men jag ska fundera på det helt klart!
Sitter det bra tycker du? Tror/vet du att det skulle passa på en golden?
 
Jag har ett helt ofodrat regntäcke från Granngården, det är rea på det just nu. Största storleken är 65 cm och jag upplever det som stort i storlek. :)
Har du ett Granngården i närheten så åk och titta på det. Det är tunnt, men känns inte för den delen "billigt".

Tack för tipset! Det ska finnas enstaka ex inne i "min" butik, så kanske får bli en liten sväng dit med lilla farbror hund och prova :)
 
Tänkte faktiskt i de banorna efter jag skrivit inlägget :)
Han är typ medelålders (:eek::arghh:) så även om jag har svårt att acceptera att min lilla bebis blir äldre, så blir han ju det. Och jag tycker nog redan han är lite känsligare för just kombinationen av blött och kyla, än vad han var när han var yngre.
Så som du är inne på kommer förmodligen täcket användas mer när han blir äldre, så så sett är det kanske värt att investera i ett bättre. Jag har dessutom planerat att han ska leva och må bra tills han är minst 20 år så han har ju mååånga år kvar att använda det :angel::love: men det är mest att det är en så stor utgift som ska ut på en gång. Men jag ska fundera på det helt klart!
Sitter det bra tycker du? Tror/vet du att det skulle passa på en golden?

Det sitter bra på Mamma Mu som är grov i typen (schäfer) vi hade ett i storleken mindre till hennes dotter som är liten och slank och det satt bra på henne med. Upplever dem som rätt ställbara.
Ska köpa ett till Jarla nu när hon börjar bli någorlunda färdig i kroppen :)
 
Kolla det som heter Camo på Hööks. 1500 mm vattenpelare och öppning på ryggen som borde funka till en del selar iaf.
Storlekarna är dock inte i mått, utan xs-xxxl så man får kanske prova vilken storlek man ska ha. Skulle dock tro att någon av dem fungerar till en 70 -hund.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tänkt mycket på att köpa ett riktigt tjockt vintertäcke till min hund och älskar märket Hurtta. Har inget täcke därifrån fast...
Svar
16
· Visningar
3 358
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Jag ska till Hööks om någon vecka och shoppa lite och tänkte köpa ett vintertäcke. När det är snö så brukar min hund frysa när man går...
Svar
3
· Visningar
1 361
Senast: Hagstadius
·
Utrustning Jag är nyss hemkommen från en tur till Gekås Ullared, och siktade på att komma hem med ett ofodrat regntäcke. Det ofta ihållande regnet...
Svar
0
· Visningar
791
Senast: dotzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp