Rehabilitering i hemmet?

cewe

Trådstartare
Pappa, 85 år och dement, ramlade och fick en svår bäckenfraktur för en vecka sen.
Nu börjar de redan prata om att han ska rehabiliteras hemma? Hur tänker dom?
Hur ska min mamma som är 74 orka ta hand om honom? Tänk om han ramlar igen under någon av sina nattliga demens-raider? Dagtid är ok, men nätterna är hemska.

Jag är rädd för mammas säkerhet också, för trots att han är nedgången kroppsligt blir han sjukt stark när han får sina utbrott på nätterna.

Sjukvårdspersonalen har ju också fått känna på hans humör, han skriker och bråkar på dom hela tiden. Första natten på sjukhemmet var han uppe och gick ????

Kommer sitta som på nålar här i eftermiddag innan mamma ringer, hjälp mig hålla tummarna att de fattar att han inte kan rehabiliteras hemma!
Ja vore det inte för att han är så förvirrad skulle det kanske funka. Men hur fn passar man en skadad OCH dement person. Mamma lär ju inte kunna sova öht utan att vara rädd för att han ska ta sig upp och bryta sig igen.
 
Sätt ner fötterna och skrik vilt. Tyvärr är det vilda protester som gäller. Se till att vårdplaneringen tar upp de här frågorna och kräv svar på hur det ska lösas. Vem tar ansvar?

Finns någon hemtjänst? Hur är det meningen att det ska se ut rent praktiskt?
 
Svärfar har amputerat foten och får vård hemma. Då kommer läkare och sjukgymnast hem till honom, och så hemtjänsten. Innan han kom hem anpassades hans hem och han har ett trygghetslarm.
 
Man gör precis som Lovisaleonora skriver. Skriker och Tvärvägrar. Du och eventuella syskon får se till att vara med vid vårdplaneringsmötet. Vi hotade med att sätta hänglås på mammas dörr om dom släppte hem henne. Dement, bruten höft (hon trodde hon brutit armen) och bodde tre trappor upp. Säg NEJ NEJ NEJ. Och låt inte lilla mamma säga något om det inte också är NEJ. Dom griper alla halmstrån.
 
Varken bror eller jag hade möjlighet hinna ta ledigt till idag (mamma fick veta igår eftermiddag)
Men min mamma har ganska mycket skinn på näsan envis småländska som hon är (på gott och ont)
Jag har peppat henne i telefon i alla fall nu på morgonen om att sätta ner foten och hon är ganska medveten om att hon lär få bråka

@jerseyko det kan nog fungera om patienten är hyfsat klar i skallen och fattar att man inte kan upp och gå själv med svår bäckenfraktur
 
Jag vet inte vad som hjälper med att protestera, sök nytt boende helt enkelt. Det låter som din pappa skulle behöva ett demensboende och din mamma och du och dina syskon behöver den avlastningen.

(blev avbruten)

Prata ihop dig med mor och syskon, försök se ett särskilt boende som ett alternativ som blir mer permanent än tillfälliga haltande lösningar med hemtjänst.

Numer går fler och fler kommuner ifrån korttidsboenden utan har hemgångsteam som tar emot från sjukhuset direkt och jag antar att det är ett sånt inkopplat på din pappas hemgång? De brukar kunna se ganska snart när det gäller dementa personer att hemtjänst kanske inte är tillräckligt. OM din pappa kommer hem krävs ganska omfattande insatser, dessa får vägas emot om din pappa faktiskt skulle kunna ha det bättre på ett boende med utbildad personal, och inte minst att din mamma ska kunna ha ett fungerande liv utan att ha sin dementa man som ett sänke som på sikt gör också henne sjuk.
 
Senast ändrad:
Ja hon mår ju redan dålig både fysiskt och psykiskt. Pappa tar ju så mycket kraft och sjukhusbesök att hon blundar för sina egna krämpor

Ja, det är väl bara hoppas de inser att vårdinsatsen i hemmet blir för kostsam och besvärlig.
 
Som sagt, säg nej, ställ krav och om ni får hem honom, ring varje gång det händer minsta lilla och tala om det för handläggaren så denne inser att det inte alls fungerar bra. tyvärr verkar många kommuner försöka spara pengar på att låta anhöriga ta hand om de som behöver hjälp. Vi strider för fullt för svärmor, som istället är lite väl rörlig och ständigt är ute och går och det känns inte heller så tryggt.
 
Fast det är ni som måste söka om annat boende. Det är inget 'de' beslutar sig för på vårdkonferensen, möjligtvis framlägger som förslag men med min erfarenhet säger mig att äldrepolitiken mer och mer går ut på att fler och fler ska bo hemma längre och längre. Och det är de riktlinjerna man arbetar efter. Därför måste ni ta initiativet redan nu, ni känner både mamma och pappa bäst, ni VET att ett annat boende kommer vara bättre för alla parter. Och en annan sak min erfarenhet säger, är att inget är så starkt vägande som anhöriga som insisterar med eftertryck.
 
Han blir kvar på sjukhuset minst en vecka till, innan eventuell hemgång kommer om hem och kollar hur det ser ut.
Läkaren skulle även ringa mamma närmsta dagarna för ett samtal i lugn och ro.
Pratades om avlastning och trygghetslarm, men vi får se när de kommer på hembesök.
Mamma kändes i alla fall hyfsat nöjd med mötet, vilket är viktigast

Han har fått ny rumskamrat, en pratsammare man än den förra som inte sa halv ju. Passar nog pappa bättre, kanske han kan sluta vara så förbannad hela tiden.

Det är ju det att när han är vaken och klar i skallen är han ju "normal". Men under sina värsta perioder är han hemsk.
 
Det är ju det att när han är vaken och klar i skallen är han ju "normal". Men under sina värsta perioder är han hemsk.

En demensutredning kanske skulle vara bra. Säg till mamma att hon frågar läkaren om sån, det är ofta en sjuksköterska som då till att börja med gör intervju med pappa. Det är ganska basala frågor, vilken dag är det, kan du peka åt höger, när är du född, vad är det för månad, vem är statsminister just nu, vad är det här för bil på bilden osv. Beroende på resultat av detta, så kan man ibland bli ytterligare utredd för att komma fram till vilken typ av eventuell demens det handlar om. Den första intervjun kan, tillsammans med en beskriven jobbig hemmasituation ligga till grund för ett beslut om exempelvis ett särskilt boende. Stå på er! Var riktigt påstridiga anhöriga!
 
Sätt ner fötterna och skrik vilt. Tyvärr är det vilda protester som gäller. Se till att vårdplaneringen tar upp de här frågorna och kräv svar på hur det ska lösas. Vem tar ansvar?

Finns någon hemtjänst? Hur är det meningen att det ska se ut rent praktiskt?

Det räcker med att säga nej, man behöver inte skrika. Hur ser det ut i kommunen TS? Finns korttidsboende som din pappa kan åka till? Sen håller jag med Honung om att ni kanske ska fundera på särskilt boende, det låter inte som en hållbar situation vare sig för din pappa eller mamma.
 
@fryckan Tyvärr räcker det sällan med att säga nej... Åtminstone inte i den kommunen jag bor i, man får lov att ta reda på allt själv och visa att man har rätt till hjälp och då kan man kanske få det efter långt överläggande... Handläggare har ljugit oss rakt upp i ansiktet i flera frågor, nekat hjälp som svärmor har haft rätt till och fick efter byte av handläggare och bevisning att hon hade rätt till det.
 
@fryckan Tyvärr räcker det sällan med att säga nej... Åtminstone inte i den kommunen jag bor i, man får lov att ta reda på allt själv och visa att man har rätt till hjälp och då kan man kanske få det efter långt överläggande... Handläggare har ljugit oss rakt upp i ansiktet i flera frågor, nekat hjälp som svärmor har haft rätt till och fick efter byte av handläggare och bevisning att hon hade rätt till det.


Då är det förjävligt rent ut sagt :( Hoppas ni haft otur och att det funkar som de kommuner jag har erfarenhet ifrån. Jag tolkade nog skrika i Lovisaleonoras inlägg, jag gör skillnad på att skrika och att vara påstridig. Ber om ursäkt för det!

Till TS: hoppas verkligen det blir en bra lösning för er alla!
 
Pappa är hemma nu, men man tycker ju att det varit bra om de som ska fixa hjälpmedlen hemma hade kommit innan sjuktransporten lämpade av pappa hemma????? Speciellt förhöjningen till toalettstolen
Det hade i alla fall gått bra få in honom i huset (livsfarlig yttertrappa) och han gick själv med hjälp av rullatorn in till sängen

Gubben mår i alla fall bättre och är klarare i huvudet, han var väldigt borta ett tag där i början men mamma och jag börjar misstänka alla starka smärtstillande han fick (han är fortfarande grinig och gnällig men det har han varit hela livet så inget nytt där)

Han ska ha någon spruta varje dag, och där tyckte de mamma kunde ge honom efter att distriktsköterskan visat och instruerat.
Men där satte mamma verkligen ner foten och sa aldrig i livet!!!!

Japp, får vi se hur det här går. Mamma har bäddat med madrass inne i hans rum för hon vågar inte låta honom ligga där själv de första nätterna.
 
Bra att hon satte ner foten med att ge honom spruta, det bästa hade varit att ni hade vägrat släppa in honom hemma innan alla hjälpmedel var på plats. Jag hoppas att det går bra för dem men om det inte fungerar så var på handläggarna direkt! Låt inte tiden rinna iväg för det kommer den att göra ändå...
 
Var snabba med att rapportera om det inte fungerar. Din mamma ska inte behöva ta smällen för att kommunen inte har resurser. De får helt enkelt erbjuda bättre alternativ om mor din inte klarar av det.
 
Detta känns igen. Morfar har varit i den karusellen och mormor fick dra tyngsta strået. Likadant där så kom inga hjälpmedel innan morfar kom hem, det kom bara en sjuktaxi dumpade av morfar som bor på andra våningen i princip...Som andra skriver så gäller att göra sig hörd och vägra när det inte fungerar!
 
Vi fick brev igår att svärmor har fått en plats på ett demensboende, de vill ha svar innan måndag 5/5 om hon vill ha den eller inte... Och den här veckan hade vi kunnat fått gjort ett besök... Pappret är utskrivet 21 mars och poststämpeln är 28 april... Nu är hennes handläggare rätt bra så maken ska ringa henne under dagen idag och kolla om vi kan få komma dit på besök i nästa vecka när svägerskan har kommit hem från sin semester också. Maken vill gärna ha sin syster med i besluten annars kan det blir lite jobbigt efteråt... Men jag känner att det ska bli jätteskönt att hon får komma in på ett boende även om det kommer att innebära mycket arga ord och tårar från svärmors sida de dagar hon är på det humöret... Under påsken fick jag dagligen skäll för att hon inte fick någon lokaltidning, det hjälpte inte att jag förklarade att ingen fick den eftersom det var påsk, för det var ju bara trams ursäkter. ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 020
Senast: EmmaW
·
Relationer I morgon börjar jag jobba efter semestern igen och jag kan inte lämna min mamma ensam en hel dag, eller knappt ens ett par timmar. Jag...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
87 196
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
17 563
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp