Bukefalos 28 år!

Rehabilitering i hemmet?

Att ha en säng med grindar uppe är för en rörlig dement detsamma om att be om ännu fler frakturer. Man kan liksom inte tejpa fast en människa i sin säng. Att klättra över grinden och falla ger högre fall, samt att den dementa kan trassla in sig så in i bänken i sängen. Jag har virkat loss trasiga människor ur sängar tillräckligt många gånger för att veta det.
Fördelen med en vårdarsäng är att den är höj och sänkbar.

Däremot är det som jag sagt redan från början här i tråden hög tid att fundera på annat boende för pappa.

I min kommun har man numera så kallade handläggargrupper där biståndshandläggarna roterar, dvs de byter ut sina ansvarsområden med jämna mellanrum just för bedömning av en människas omvårdnadsbehov inte ska stå och falla på en enda person. Jag hoppas att ni får en annan biståndshandläggare, som kanske ser din pappas behov med andra ögon än den hittills har gjort.

OM pappa får komma till exempelvis ett demensboende, eller liknande, ska ni kanske fundera på hur ni kan stötta mamma bäst. Ett hus med trädgård är mycket för mamma att sköta själv.
 
Jag kan bara hålla med honung att ett annat boende nog skulle vara väldigt bra. Men jag vet också hur svårt det kan vara att få.
Börjar med att försök byta handläggare, ta upp frågan om boende, får ni avslag på det så fråga om dagverksamhet och hemtjänst. Min svärmor var även hon extremt duktig på att spela frisk, handläggare tyckte egentligen inte att hon behövde vare sig hemtjänst eller dagverksamhet men släppt igenom det för att slippa höra vårat tjat. Från börjar var hon på dagverksamheten två dagar i veckan men personalen där upptäckte rätt snart hur det stod till med henne och vi utökade till 3 dagar i veckan, och hemtjänst tre gånger om dagen. Och det var mycket tack vare att både dagverksamhetens personal och hemtjänstens personal tryckte på att det inte längre fungerade för henne att bo själv hemma som hon till slut fick komma in på ett särskilt boende med inriktning på demens. Nu har hon bott där snart en månad och det är helt underbart! Från att ha varit väldigt tunn har hon nu gått upp i vikt, är glad och stortrivs. Första veckorna var hon ledsen en hel del, hon kände inte igen sig och hittade inte, men det har som sagt vänt nu! Hon vill helst aldrig vara själv så för henne är det toppen att kunna vara i köket hela dagarna där det alltid finns folk, hon får hålla på och baka, spela kort och sitta och prata som hon älskar att göra, svårast är på kvällarna när de andra vill gå och lägga sig och personalen måste hjälpa de andra i säng, då kan hon ringa och klaga på att hon har tråkigt men det är vid 22 på kvällen och vi brukar mest säga att hon kanske ska gå och lägga sig och läsa en tidning eller titta på tv och sen är hon nöjd. Hon sitter gärna med nattpersonalen en stund och dricker te innan hon lägger sig.

Jag skulle inte tvinga iväg din mamma i det här läget, hon kanske kommer fram till att hon vill hitta något mindre men just nu måste hon nog få sina andningshål. Svärmor flyttade in till stan när svärfar blev dålig, han var helt klar i huvudet men drabbades av cancer. Men de hade sån tur att de fick en lägenhet på en innergård, i markplan med uteplats och rabatter så där höll svärmor på och fixade när de flyttade in, hon älskar att hålla på och rensa ogräs och plantera men rabatterna och krukor räckte till åt henne!
 
J<snip>

Nu vet inte jag hur dement din pappa är, men man tar ju väldigt stor hänsyn till vad personen själv vill. Och det är ju inte direkt ovanligt att patienten vill komma hem så fort som möjligt. Men när det gäller multisjuka äldre bygger det ofta på anhörigas insatser och då blir det alldeles för ofta som i din pappas fall.

Problemet ar nar de fragar en gammal osaker manniska som blivit sjuk men ar van att klara sig sjalv, vad de kan gora. Eller kanske annu mer HUR de fragar. I min mammas fall stalldes fragan, "Men att diska klarar du val?". Vad forvantas en 83 aring som klarat sig sjalv sedan hon var 16 ar svara pa det? Hade inte jag varit dar hade min mamma sagt att hon klarat av allt som de antydde att hon borde klara, och det var den vanligaste typen av fragestallning.
 
Problemet ar nar de fragar en gammal osaker manniska som blivit sjuk men ar van att klara sig sjalv, vad de kan gora.

Ja, naturligtvis bedömer man vårdbehovet utifrån den information man har tillgång till. Ofta är det inte så lätt, en människas önskan att klara sig själv (ibland önsketänkande) kontra svårigheter och hänsyn till anhöriga. I det här fallet hade man tillgång till information genom makan och genom att det fanns demensdiagnos. En människa blir inte omyndigförklarad för att det finns en demensdiagnos men i sjukdomen ligger ändå att man kanske har svårt att bedöma sin egen förmåga.
 
Mamma vet att hon inte kommer kunna bo kvar i huset den dagen pappa blir inlagd på något typ av hem. Hon vill inte bo kvar då
Just nu klarar hon inte av tanken att bo i en lägenhet med pappa då han troligtvis skulle störa och bli störd av grannar så nära inpå

Igår ringde han mamma och skrek att hon måste komma för han var inlåst i en källare. Klockan var halv elva och han hade fortfarande inte fått sin sömntablett.
Ganska fascinerande att han klarar slå telefonnumret på sin mobil, både mammas mobilnummer och deras hemnummer ringde han, men ändå inte se att det ligger andra människor i rummet.
Han var starkt övertygad om att han satt på en stol i en källarlokal vad en mamma sa.
 
Nu börjar min bror tjafsa om att de måste flytta från huset till en lägenhet. Som om det skulle hjälpa pappa från att ramla?
...... samt att inga grannar störs av pappas anfall när han gapar och skriker åt henne (han har nedsatt hörsel och är fruktansvärt högljudd)
En anmälan från störda grannar kanske löser problemet.
 
Mamma vet att hon inte kommer kunna bo kvar i huset den dagen pappa blir inlagd på något typ av hem. Hon vill inte bo kvar då
Just nu klarar hon inte av tanken att bo i en lägenhet med pappa då han troligtvis skulle störa och bli störd av grannar så nära inpå

Igår ringde han mamma och skrek att hon måste komma för han var inlåst i en källare. Klockan var halv elva och han hade fortfarande inte fått sin sömntablett.
Ganska fascinerande att han klarar slå telefonnumret på sin mobil, både mammas mobilnummer och deras hemnummer ringde han, men ändå inte se att det ligger andra människor i rummet.
Han var starkt övertygad om att han satt på en stol i en källarlokal vad en mamma sa.
Jag hoppas att din mamma då ringde till avdelning och bad dem hjälpa honom. Det började vi göra när svärmor ville att vi skulle komma av en eller annan anledning sent på kvällarna när hon fortfarande bodde kvar hemma. Vi ringde hemtjänsten och de fick ta hand om det och fick ytterligare rapporter om att hon inte har koll på dag och natt osv.
 
En anmälan från störda grannar kanske löser problemet.
Det var så min systers svärmor fick hjälp med demensdiagnosen. Hon sov på dagarna och var uppe och stökade hela nätterna igenom. Min syster såg tidigare än maken att det var en dement person men steget till vårdhem var svårare än väntat. Sen att den gamla damen fick ett helsicke på ålderdomshemmet och dog av sviterna är en annan historia.
 
. En människa blir inte omyndigförklarad för att det finns en demensdiagnos men i sjukdomen ligger ändå att man kanske har svårt att bedöma sin egen förmåga.

SJÄLVKLART har en dement människa svårt att bedöma sin egen förmåga - det är liksom det som är grunden i demensen

Formellt måste man ansöka om omyndighetsförklaring, men i praktiken är en diagnos med angiven poäng efter ett MMSE (NMT) som betyder "Mini mental State Examination, Mini Mental Test" som är ett undersökningsinstrument för att bedöma kognitiv funktion, tillräckligt för att exempelvis ansöka om god man eller att falla in i omvårdnadssystemet på ett mer behovsprövat sätt. Testet anger inte på något sätt orsaken till kognitiv svikt eller demens.

Många många människor har aldrig träffat en riktigt dement människa. Det är vansinnigt svårt att som anhörig se en demens - ofta heter det bara att "mamma är lite glömsk, äh hon är lite virrig!. Man har ofta mångåriga relationer och man ser inte förändringarna på samma sätt som en utomstående. Det finns ett fullständigt friskt åldrande, som innebär dåligt minne och minskat behov av yttre stimulans, men det är inte demens, som är en sjukdom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 167
Senast: EmmaW
·
Relationer I morgon börjar jag jobba efter semestern igen och jag kan inte lämna min mamma ensam en hel dag, eller knappt ens ett par timmar. Jag...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
87 445
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
17 630
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp