Bukefalos 28 år!

Religiös skolavslutning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Religiös skolavslutning

Varför ropar du på något som du inte tror på?

.... logiska och insett att någon Gud eller Jesus inte finns.
Här kommer det verkliga problemet.
Att just detta kan man inte veta.
Och att de som tror att det finns ser det som att det är sanningen.

Varför skulle den ena sanningen vara mera rätt än den andra?
Varför är den sanning som förnekar Guds existens sannare än någons tro?

Nej att motsätta sig religion som något sagoaktigt som man inte behöver lyssna på utan ta det på allvar som Silverkedjan gör, så respekterar man också tro som något som är verkligt för andra.

Jag är Agnostiker så jag vet inte.
Kanske finns Gud eller inte.....
 
Sv: Religiös skolavslutning

Och de har också insett att det är "normalt" att ha präster på skolavslutningar och att det inte är skadligt med lite religion, man behöver bara inte lyssna ??

Jag vill kunna säga till mitt barn att han SKA lyssna på allt som sägs i skolan.

Du har inte förstått vad jag ogillar.

Mitt barn får gärna skaffa sig villken tro som helst om han kan stå för och motivera den.

Men jag vill inte att skolan lär honom att bli icke ifrågasättande

Men tänk så mycket som sägs i skolan som ungarna inte snappar upp. Jag tvivlar starkt på att NÅGON blir hjärntvättad pga. en skolavslutning..
 
Sv: Religiös skolavslutning

Varför ropar du på något som du inte tror på?


Här kommer det verkliga problemet.
Att just detta kan man inte veta.
Och att de som tror att det finns ser det som att det är sanningen.

Varför skulle den ena sanningen vara mera rätt än den andra?
Varför är den sanning som förnekar Guds existens sannare än någons tro?

Nej att motsätta sig religion som något sagoaktigt som man inte behöver lyssna på utan ta det på allvar som Silverkedjan gör, så respekterar man också tro som något som är verkligt för andra.

Jag är Agnostiker så jag vet inte.
Kanske finns Gud eller inte.....
Nja. Jag är väl mer logisk och vill väl ha bevis innsn jag tutar i mina ungar något. Trompå en bok som snart är 2008 år gammal är ju bara löjligt. Jag tror på Robin Hood.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Men tänk så mycket som sägs i skolan som ungarna inte snappar upp. Jag tvivlar starkt på att NÅGON blir hjärntvättad pga. en skolavslutning..

I den här stan blir uppenbarligen ALLA det eftersom jag var den enda föräldern som reagerade.

Jag vill att mina barn ska reagera på när någon försöker pådyvla dem ett budskap som inte håller och dessutom är olagligt.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Min reaktion grundar sig på den uttalade uppfattningen om att vi föräldrar som tillåter religösa ord i skolan -från vilken religionsutövare de än må komma- är föräldrar som inte har förmågan att tycka till och vi är inte kapabla till ett kritiskt tänkande!:rofl:

Ni är i alla fall inte kapabla att förstå och uppskatta den extremt stora poängen med att lagen är skriven sådan att skolan vara vara NEUTRAL i religionsfrågorna.
 
Sv: Religiös skolavslutning

I den här stan blir uppenbarligen ALLA det eftersom jag var den enda föräldern som reagerade.

Jag vill att mina barn ska reagera på när någon försöker pådyvla dem ett budskap som inte håller och dessutom är olagligt.

Det är inte första gången det visar sig att mindre orter har svårare att anpassa sig det nya i skollagen, läroplaner och sådant, det går för det mesta snabbare på stora orter.

Även om mina barn har en paragrafryttare till mamma som kan det mesta som står i skolans styrdokument ganska bra så vet inte mina barn vad som står i skollagen.

Sedan kan jag tycka att det är konstigt att skolledaren skyller ifrån sig, det är ändå h*n som är ytterst ansvarig och faktiskt ska se till att medarbetarna får den fortbildning de behöver (exempelvis i att tolka styrdokumenten som man som lärare ska rätta sig efter).
 
Sv: Religiös skolavslutning

...eller grymt omedvetna :cry:

Nu får du sluta tro att vi -som har större tolerans och inte ser någon religion som en hjärntvätt trots att vi inte utövar den- både är okunniga och omedvetna!

Att du reagerar för att er avslutning innehöll en präst´s förkunnande;
-Fine!
Du är i din fulla rätt att både reagera och agera!

Däremot ligger det inte i din rätt att anse att jag och andra föräldrar -som uppfostrar våra barn på ett annat sätt- är offer för hjärntvätt eller att vi är mindre tänkande än er upplysta despoter!

Är boendes i Göteborg och där barnen både vistas i Kyrkan, Moskén och Rikets Sal osv genom förskolan.
Allt godkänt och påskrivet på ett papper.
Ett papper jag gladeligen skrev på.
Trots det så tror jag inte att ni behöver vara oroliga för att mina/andras barn inte ska växa upp till självständiga individer och som faktiskt lär sig hövligheten att lyssna när någon talar.

Vi har alla våra "krig" att utkämpa.
Det här är uppenbarligen ett av dina.

Men det är inte allas..

Återigen, det var fel av din förskola att ge dig falska löften!
Men det är fel av dig/er att anse att vi andra är oupplysta får!
 
Sv: Religiös skolavslutning

Är det din heltidssyssla att tjafsa med Silverkedjan på föräldraforumet?

Den här tråden hade dalat. Men nu letar du upp den med en helt oväsentlig fråga bara för att du är sur på henne i namntråden. Extremt genomskinligt.

Argumentera med henne i stället.
 
Sv: Religiös skolavslutning

Men varför stannade du kvar då?

För att jag är konstruktiv och inte straffar barnet för skolans fel utan väljer att på demokratisk väg rätta till grundproblemet istället för att det ska drabba mitt eget barn.

Precis som i namnfrågan för övrigt :angel:
 
Sv: Religiös skolavslutning

Nu skojar du allt !

(pekar på namntråden och drar mig snabbt härifrån)
 
Sv: Religiös skolavslutning

Ser inte vitsen med att hålla den här tråden öppen när det uppenbarligen inte är ämnet som ska diskuteras längre. Om någon har något viktigt att säge i ämnet så PM-a mig en sjysst anledning till att öppna tråden igen.

Om inte annat så utgår jag från att frågan kommer att återkomma i n ny trådn någon gång i slutet av maj eller början av juni när val av lokal till skolavslutningarna kommer på tapeten igen.


/moderatorn
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp