Bukefalos 28 år!

Remont - nosgrimmefråga!

Cyllene

Trådstartare
Vad är er erfarenhet av att rida med denna? Jag har hela tiden ridit unghästen på en mycket löst spänd Aachen utan undre nosrem. (Med andra ord som utan...)

Nu sista tiden har hon blivit mycket mycket pigg och för att slippa mina förhållningar (hon är egentligen mycket lydig) och få springa fortare har hon börjat tjafsa i munnen och slå med huvudet när jag hoppar.

Jag vill inte ändra något i ridningen då hon går bra för övrigt, så jag fick tipset att prova en remontnosgrimma.

Hon blev fly förbannad!! :crazy: Hon reagerade som om jag satt på henne ett mycket skarpare bett. Minsta förhållning gick igenom och bortsett från att hon blev förbannad ibland då hon inte fick som hon ville kändes det jättebra!

Jag ser det som att jag kan använda denna ett tag som en korrigering och förhoppningsvis kan jag snart byta tillbaks till att rida utan...

Har ni märkt av samma effekt? Jag vet att hon är extremt känslig men detta hade jag inte väntat mig...

/Nyfiken C
 
Hur är hon att rida bettlöst då? Det kan väl vara tandbyte eller liknande på gång om det är en unghäst?
 
Jag har tyvärr inget tips för att hjälpa dig. När jag fick hem min 99:a hade hon inte ridits med nosrem alls.

Jag upplevde att hon mest sprang runt och joxade med bettet, gapade och höll på satte jag på en nosrem på "dressyrpassen" och det funkade helt utan problem. Hon är känslig i munnen men vansinnigt snäll så det kan hända att hon upplever bettet starkare men är för "vek" för att protestera...

Tycker det låter vettigt att pröva en remontnosgrimma, den är ju tänkt just till unghästar, pröva.
 
Nja, hon är fem nu och det är inte längesen tänderna kollades. Men jag kanske ska ta ut tandis en extra gång för säkerhetsskull.

Hon är som jag skrev väldigt känslig och jag har ridit mycket i grimma. Hack tyckte hon var alldeles för skarpt (provade ett ponnyhack) så det funkar inte.

Jag tror remonten kan funka (förutsatt att inte tänderna strular), hon var nog mest sur för att hon inte kunde göra som hon brukar.
 
Låter som en typisk reaktion från ett sto.

Jag rider min på remont utan problem men jäklar om jag får idéen byta bett. Rider på ett tvådelat smalt eggbett och skulle byta till tredelat som ju ska vara SÅÅÅÅÅÅ bra för alla munnar. Jo just det! Min slog hysteriskt med huvudet så jag bytte tillbaka. Frid och fröjd tills jag får idéen prova ett tvådelat bett med parerstänger. Så nu rider jag på mitt eggbett och slutar exprimentera. HON gillar det ju och det är det viktigaste!

Tasja

Norrlands Guld = Luleå HF!!
 
Min erfarenhet av remonten är bra. Den är ju skarpare än engelska, så man behöver inte spänna hårt, men ändå hindrar man hästen från att joxa bort bettet och då går ju förhållningarna igenom med mindre hand.

Ett sto jag bytte nosgrimman på från aschen till remont blev mycket lättare i fram. Hon hade problem med insidan av kinden där engelska nosgrimman tryckte in "slemhinnan" så hon bet sig på insidan av kinden. Hon hade ärrvävnad efter år av fel nosgrimma och försökte undkomma det onda med att vara framtung och dra tyglarna ur handen.

Att din häst reagerade kan som någon skrev ovan vara ett "stoigt" beteende. Men om det inte fungerar i längden är det bara att byta tillbaka.
 
Tycker remont funkar bra även på äldre hästar som altenativ till andra nosgrimmor. Brukar dock spänna lösare.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 601
Senast: Vogue
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 052
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
3 728
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 270
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp