Resa till Glasgow eller Dublin?

_Taggis_

Trådstartare
Pojkvännen min har en favoritartist från USA som besöker båda nämnda städer i mars, och vi funderar nu på vilken av dem som är mest intressant att besöka för en långweekend... Har buke några tips att ge?
Det som väger för Dublin för min del är att det går att flyga direkt från ARN på ca 3 tim, Glasgow känns drygt med byte och typ 7 timmars restid. I övrigt är jag lika okunnig om bägge destinationer så upplys mig :angel:
 
Inte ett svar på din fråga i och för sig, jag har inte varit i någon av städerna, men Glasgow ligger bara en timmes bilresa från Edinburgh dit man kan flyga direkt från Arlanda. Ett alternativ kanske?
 
Inte ett svar på din fråga i och för sig, jag har inte varit i någon av städerna, men Glasgow ligger bara en timmes bilresa från Edinburgh dit man kan flyga direkt från Arlanda. Ett alternativ kanske?

Smart :up: Jag är så okunnig så jag inte ens reflekterat över det :laugh: Ska genast kolla upp förbindelserna...
 
Jag bor i Glasgow, så jag röstar naturligtvis för det! :D Och @pollux har helt rätt i att det bästa är att flyga till Edinburgh, det går direktbussar till Glasgow från Edinburghs flygplats. Tar knappt en timme.

Jag röstar för Glasgow dels eftersom det är betydligt mindre turistigt än Dublin, och för att det faktiskt är en riktigt charmig stad som de flesta brukar bli rätt kära i. Ja, de som faktiskt bemödar sig med att åka hit utöver/istället för Edinburgh alltså. :p Sedan är det väldigt mycket billigare i Glasgow än i Dublin, både vad gäller mat, dryck, boende och annat.

Glasgow går även att kombinera med Edinburgh som är vackert och värt ett besök. Det tar ca 45 minuter att åka tåg mellan de två stadscentrumen. Det är också nära till naturen, så vill man komma ut och se lite typiskt skotska landskap kan det absolut göras som dagstur :)
 
Och utan att veta Glasgows utbud av konsertlokaler och var bandet ska spela så vet jag iaf att de tänkbara ställena i Dublin alla är oerhört coola konsertlokaler.
För övrigt rekommenderar jag alltid Dublin, alla dagar i veckan. :angel: Tänk bara på att boka boende tidigt om det är runt St Patricks Day 17 mars.
 
Enkelt att ta tåget mellan Edinburgh och Glasgow som andra redan tipsat om😊

Jag tycker mycket om både Dublin och Glasgow (och Edinburgh). Det är enkelt att ta sig fram i Dublin som turist, kan vara en aspekt. Båda städerna är trevliga, ni kan titta på massa annat. För min del hade priset på flygbiljetter och pris på bra boende avgjort.
Gillar ni mexikansk mat kan jag tipsa om en bra restaurang i Glasgow😊
 
Har inte varit i någon av städerna men jobbar inom turism och känner många som varit i båda städer och hört lite om städerna i jobbsammanhäng. Tror Edinburgh kan ha mer att erbjuda som stad till turister.

Mitt tips är:

Kolla Tripadvisor, Lonely Planet och googla bilder på städerna. När du googlar LP, skriv staden och Lonely Planet, annars får du bara upp böcker på söket. LP har tips på saker att göra och samlar artiklar från resebloggare. Kolla också vilka hotell dom finns :) Se vilken stad som ger er bästa intrycket och har ett utbud som motsvarar det som ni tycker om att göra på semester :)
 
Jag har bara varit i Dublin. Gillade staden! Vi var där för att gå på Dublin Horse Show men hann även med flera museer, pubar, shopping. En dagsutflykt till Howth blev det. Där tittade vi på landskapet, åt skaldjur och beundrade ett gäng sälar som hängde i hamnen i hopp om att bli matade (det är förbjudet). De var supercoola!
 
Tack för alla svar :)

Det blir nog Glasgow + Edinburgh. Eftersom spelningen är i Glasgow och det var svårt med tåg hem därifrån sent på fredag så bor vi nog två nätter där och sedan åker vi tillbaka till Edinburgh och bor två nätter där. Det blir v10, 7-11/3.

Tips om sevärdheter i närheten mottages gärna :)
 
Nu är resan bokad enligt ovanstående. I Glasgow kommer vi att bo i Finnieston, granne med arenan dit vi ska för konserten. I Edinburh bor vi i Old Town.

Tips på aktiviteter, sevärdheter som inte tar flera dagar att besöka är av intresse. Samt givetvis restauranger i närområdet. Jag är vegetarian så det behöver finnas ett utbud av annat än pasta och pizza men det behöver inte vara en helvegetarisk restaurang då min pojkvän äter kött.
 
Nu är resan bokad enligt ovanstående. I Glasgow kommer vi att bo i Finnieston, granne med arenan dit vi ska för konserten. I Edinburh bor vi i Old Town.

Tips på aktiviteter, sevärdheter som inte tar flera dagar att besöka är av intresse. Samt givetvis restauranger i närområdet. Jag är vegetarian så det behöver finnas ett utbud av annat än pasta och pizza men det behöver inte vara en helvegetarisk restaurang då min pojkvän äter kött.
Åh vad roligt! Finnieston är ett av stans trendigaste områden, så där trivs ni nog bra tror jag! Är det the Hydro som konserten är på?

Återkommer med tips snart, jag har massor! :D
 
Åh vad roligt! Finnieston är ett av stans trendigaste områden, så där trivs ni nog bra tror jag! Är det the Hydro som konserten är på?

Återkommer med tips snart, jag har massor! :D

Jag tycker det namnet låter bekant, Hydro alltså :P Ska jag vara ärlig så är det min pojkvän som är reseledare. Jag har skitdålig koll, både på artisten och allt annat. Jag gör detta för att det nog blir en rolig resa att göra ihop, själv är jag egentligen inget fan alls av att resa öht då jag hellre är hemma med mina djur, men jag har hört att man ska utmana sig ibland :o

Jag ser däremot fram emot tips från dig :). Vi kommer till Glasgow tors em, fre em + kväll är konserten och sedan beger vi oss till Edinburgh under lördagen. Det enda jag eg bestämt att jag vill se är väl Edinburgh Castle.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp