Bukefalos 28 år!

Restauranger som undanber sig barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Restauranger som undanber sig barn

Jadzia skrev:
Tur att det här inte är Grekland. Jag skulle bli vansinnig om det rusades runt kring borden, oavsett om det är vuxna eller barn.

Nej, vill man ha medelhavskultur kan man ju alltid flytta dit.

Nej det kan man inte eftersom barnets mormor och morfar inte flyttar med, sommarstugan inte ligger vid Medelhavet utan vid Östersjön och man faktiskti vill ha svensk kultur men med barn. Dessutom tror jag inte ens att jag som utlänning får köpa egendom i Grekland hur som helst.

Förövrigt var det inte barnen som så som denna krögare protesterade mot utan det faktum att han hade en massa ovanlig inredning. Den kan t.o.m. jag som förälder förstå att han är rädd om ifall det ska vara ställets själ.
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

moe skrev:
Har aldrig varit med om det då jag varit på restaurang för att äta middag. Kanske det händer senare på kvällen men barn ska väl knappast äta middag efter åtta på kvällen heller :smirk: .

Då skulle vår dotter knappast äta mat alla veckans dagar...jag är uppvuxen med föräldrar som jobbade sent och jag mötte de ofta på restaurang. Pendlar själv och det är inte så att vi äter klockan fem precis. Äter ofta ute för det är jag uppvuxen med och håller helt med om att nej, bra fisk får man inte på budgetrestaurangerna. Klart jag inte tycker det är kul om dottern är trött och grinig/busig men då går vi tidigare istället. Det skulle aldrig falla mig in att inte gå. Vi har med pennor, klisterböcker osv. och går till ställen vi vet har rolig mat för henne också. I Malmö är det sällan problem med alla invandrarkrogar. :) Men tacka vet jag Danmark. Där har varenda krog hur lyxig som helst oftast barnmatsedel (om man nu gillar det) eller halv portion. Där är det snarare röken på vissa ställen som håller oss borta. Annars är det mycket barnvänligt och klart medelhavsinspirerad barnstämning (även om jag också avskyr föräldrar som inte lärt sina barn att inte skrika ute så får de gärna vara glada och nyfiket titta runt).
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

Jag tycker också det är olyckligt med principbeslut på det sättet. Det är ju inte barn i sig som är problemet. Problemet finns ju bara med de barn som stör. Och handen på hjärtat, är det barn som stör mest på krogen? Stör de mer än fulla vuxna?

jag tycker det vore helt ok om krogpersonalen säger till föräldrarna om barnen stör för mycket. kan just de föräldrarna inte hantera situationen så får de väl gå därifrån med sina barn.
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

...och skulden är ju inte barnens, den är ju föräldrarnas...
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

Tycker det är lite si å så.
Barn är jobbiga på resturanger nu mycket på att föräldrarna faktiskt inte ser till så att dom håller klaffen. Vems är felet, föräldrana eller barnen.
Föräldrarna anser jag, varför skriker barn för att irretera sina föärldrar å få som dom vill å i dagens samhälle tycker jag att det är för lite konsekvenser utav ett såligt betteende hos barnen.
Jag säger inte att man ska aga barn det tror jag inte på.
Däremot kan man bestraffa på många andra lämpliga sätt, uppför du dig inte så händer detta:
1. man tar bort någonting å lägger undan det som barnet älskar att hålla på med, uppför barnet sig så får dom tillbaka det. ta tillexempel bort datorn å alal tv spel å liknande säkerligen mäkta verkningfullt.

2. Har man gjort punkt ett några gånger men ungen fortsätter uppföra sig dåligt när man går ut, sitter å skriker å gappar å skämmer ögonen ur sina föräldrar, gör samma sak som ungen gör vet ja, ungen kommer att skämma ögonnen ur sig å undra vad f*n man håller på med å kommer att sluta med det dåliga betteendet för det är inte alls roligt längre eftersom att det blir riktigt pinsamt. Juförsig så får föäldrarna skäma ögonen ur sig m,en det fösvinner nog ganska snabbt när folk i resturangen upptäcker att barnet håller munnen stängd efteråt.
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

Sjalen skrev:
Då skulle vår dotter knappast äta mat alla veckans dagar...jag är uppvuxen med föräldrar som jobbade sent och jag mötte de ofta på restaurang. Pendlar själv och det är inte så att vi äter klockan fem precis. Äter ofta ute för det är jag uppvuxen med och håller helt med om att nej, bra fisk får man inte på budgetrestaurangerna. Klart jag inte tycker det är kul om dottern är trött och grinig/busig men då går vi tidigare istället. Det skulle aldrig falla mig in att inte gå. Vi har med pennor, klisterböcker osv. och går till ställen vi vet har rolig mat för henne också. I Malmö är det sällan problem med alla invandrarkrogar. :) Men tacka vet jag Danmark. Där har varenda krog hur lyxig som helst oftast barnmatsedel (om man nu gillar det) eller halv portion. Där är det snarare röken på vissa ställen som håller oss borta. Annars är det mycket barnvänligt och klart medelhavsinspirerad barnstämning (även om jag också avskyr föräldrar som inte lärt sina barn att inte skrika ute så får de gärna vara glada och nyfiket titta runt).


:bow: :bow: :bow: :bow:

riktigt bra, ska jag komma ihåg tills jag får barn (vilket ju för sig aldrig händer) ha målarböcker som nummer 1, min 1:a som 2:a å min 2:a som 3:a

Men det är väöll förbjudet att röka ine på resturanger nummera elelr gäller det inte i överalt på resturanger å krogar?
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

Tokmaja skrev:
Se bara på andra länder, hur många är det inte som tar med hela familjen till restaurangen, barnen välkomnas öppet osv.

Skillnaden är att utländska barn vet hur man uppför sig på restaurang men det vet inte svenska (om man ska generalisera).

Visst är det tragiskt att restaurangägarna ska behöva ta till så drastiska metoder men om man läser artiklarna ser man också varför de infört förbuden (som delvis var på skoj) de hade nämligen haft problem med barn som förstörde inredningen (bla uppstoppade fåglar) och slängde sten på akvariet. Att inte försäldrarna har vett att skämmas för sina ouppfostrade ungar?

Tyvärr tycker jag det är genomgående i Sverige att många barn är ouppfostrade. Livsmedelsaffären är ingen lekplats där man springer, tjoar och kladdar med varorna. Barn som alltid måste vara i centrum, pratar rakt ut och avbryter vuxna. Och vem drabbar detta i slutändan? Jo naturligvis barnen själva! Någongång måste ju även de bli vuxna och inse att man måste rätta sig efter omgivningen.

Nej, lite mer Super-Nanny och lite mindre svenskt flum skadar nog
inte.

Fejko - utlandssvensk i tre år
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

Men tror du inte att detta fenomen beror på att barnen i Sverige inte får vara med överallt och när dom helt plötsligt får det så kan dom inte hantera det?

Men jag undrar om många inte bara sitter tysta och lider medans barnen lever rövare, varför inte öppna munnen och säga att man gärna vill äta ifred och påpeka för föräldrarna att barnens uppförande är oacceptabelt? ( inte riktat mot dig Fejko det är bara en allmän fråga )
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

Inte_Ung skrev:
På Irland, där barnen i princip alltid är med överallt, så finns det oftast en barnfri Pub på varje gata/i varje samhälle med mer än 2 Pubar.
Jag ser inget fel i det.

På Irland har vi en 21.00-gräns. Inga barn är tillåtna på puben efter klockan 21.00.
Dock har jag aldrig varit med om någon pub med barn-förbjud eller ens någon pub där barnen inte är välkomna.

Dock är det väl så att barnen oftast är med på de pubarna som serverar mat också....och inte på det som endast serverar alkohol.
Sedan kan man ju undra om Irland är ett bra exempel, de har ganska höga siffror på alkoholism och missbruk.
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

Skillnaden är att utländska barn vet hur man uppför sig på restaurang men det vet inte svenska (om man ska generalisera).
Men det är just det, barnen i utlandet får vara MED hela tiden, de är med när saker händer och får därför lära sig hur det ska gå till, så har de gjort genom generationer, det är ju det jag menar.
Det är självklart att våra svenska barn inte kan lära sig det här om de blir portförbjudna och föräldrarna får svarta blickar av folk när de går in på stället där vissa anser att de inte hör hemma... :smirk:
Visserligen så är det ofta "livligare" i sådana kulturer, men det är ju sällan någon skriker och gråter och springer runt och "stör"!

Sen tror jag inte alls att alla svenska föräldrar är som de du beskriver ;) . Men det är klart att de finns, men de finns garanterat i utlandet också, annars hade aldrig tv-serien supernanny funnits, och utan det hade heller inte nannysen haft så mycket engelsk erfarenhet att de skulle kunna hjälpa andra :D ;) .
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

Tokmaja skrev:
Se bara på andra länder, hur många är det inte som tar med hela familjen till restaurangen, barnen välkomnas öppet osv.

Däremot inte sagt att föräldrar som har med barn bara ska släppa dem fria och låta dem löpa, anser att tar man med barnen på typ restaurang är man skyldig också att försöka visa dem hur det "ska" gå till, och hur man bör göra, alltså inte springa runt, utan sitta kvar vid bordet och prata och inte skrika :) !

Men tyvärr är det ju så att många svenska föräldrar inte har den kollen på sina barn. Jag tågpendlar och i princip varje gång jag åker så används mittgången som löpbana av 2-5 åringar. Varje resa är det minst ett barn som far omkull när tåget kränger till och slår i huvudet, armen. Bara för att föräldern/föräldrarna vill sitta cch läsa/sova under tågresan istället för att underhålla sina barn.

Folk verkar inte vilja uppfostra sina barn till att förstå att varje sak har sin tid. :crazy: Kanske är det för att föräldrarna själva inte har lärt sig det: Underförstått, de har inte förstått att det inte är rätt tid för dem själva att sitta och vila eller läsa på en lång och för barn mycket tråkig tågresa.
 
Senast ändrad:
Sv: Restauranger som undanber sig barn

Philosophia skrev:
Men tyvärr är det ju så att många svenska föräldrar inte har den kollen på sina barn. Jag tågpendlar och i princip varje gång jag åker så används mittgången som löpbana av 2-5 åringar. Varje resa är det minst ett barn som far omkull när tåget kränger till och slår i huvudet, armen. Bara för att föräldern/föräldrarna vill sitta cch läsa/sova under tågresan istället för att underhålla sina barn.

Folk verkar inte vilja uppfostra sina barn till att förstå att varje sak har sin tid. :crazy: Kanske är det för att föräldrarna själva inte har lärt sig det: Underförstått, de har inte förstått att det inte är rätt tid för dem själva att sitta och vila eller läsa på en lång och för barn mycket tråkig tågresa.
:bow:

Häromdagen var det ett barn som gjorde just det, använde mittgången som löpbana. Mamman stod bara och tittade på, barnet tilläts t o m. vara inne och springa och skrika i tågets viloavdelning där det ska vara absolut tyst!

Två gånger gjorde mamman ett tafatt försök att lugna ner sitt barn. Första gången grep hon tag om barnets kläder i förbifarten, men släppte direkt igen. Andra gången lyfte hon upp sitt barn och satt med honom vid fönstret, men släppte så snart han började skruva på sig och ville springa.

Jag reste mycket med tåg när jag var liten, men aldrig att jag sprang omkring och störde andra!
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

fast nog föredrar i alla fall jag ett barn som får springa av sig lite på en lång tågresa framför ett som sitter och gallskriker för att det har så mycket spring i benen att det håller på att krevera och skriker i ren frustration och ilska.
Vi får ju inte glömma att barn är barn, att sitta still under kanske 1 timmes restaurangbesök, ok.
MEN att sitta still i x antal timmar på ett tåg, då kryper det tom i mina ben! Sen ska de inte springa hela tiden såklart, men en liten "rastning" tycker inte jag är fel, fast jag hade kanske valt att gå på en liten "promenad" i tåget med barnet istället för att släppa det helt löst att springa...
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

Tokmaja skrev:
Men det är klart att de finns, men de finns garanterat i utlandet också, annars hade aldrig tv-serien supernanny funnits, och utan det hade heller inte nannysen haft så mycket engelsk erfarenhet att de skulle kunna hjälpa andra :D ;) .

Men nu är du inne på engelsk barnuppfostran. Det är något annat än alla andra samlade europeiska varianter... :crazy: Den är full av dubbla budskap till barnen. Min svägerska har en sund syn på det hela men ack så många som inte har det. Hennes egen dotter har barn som nog aldrig får gå på restaurang...

Min man har just det där andra sättet att direkt stoppa vår dotter om hon springer på tåg osv. Fast där är det i och för sig för att han byggt tåg och vet vad som händer i olika rörelseskeden tåget har och vad som skadar hur mycket... :crazy: Men även hemma är han mer strikt än jag med min svenska "fria" uppfostran och har verkligen fått lära sig att slappna av :D . Han kommer ju från ett land där en stor del ettåringar går i "koppel" ute (vilket han däremot verkligen inte förespråkar) och barn ska lyda sina föräldrar utan att ifrågasätta och folk skriker "shut up" till sina barn i snabbköpskön. Samtidigt är de portade från det naturliga utelivet för familjer. Ska man till puben måste man till speciella temapubar där man verkligen kan snacka om skrikig miljö med femton barn som äter nuggets! :eek: Annars är man hänvisad till "Family lounges" i vanliga pubar och missar det man faktiskt gick till puben för...mysigheten. Don't get me started! :angel:
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

slice skrev:
:bow:

Häromdagen var det ett barn som gjorde just det, använde mittgången som löpbana. Mamman stod bara och tittade på, barnet tilläts t o m. vara inne och springa och skrika i tågets viloavdelning där det ska vara absolut tyst!QUOTE]

Det där kan inte ha varit på ett Öresundståg över sundet. Då hade någon sovande dansk eller veterinärstuderande svensk raskt hyschat och kommenterat. :D

Jag brukar ta dottern på små vandringar till restaurangvagnen på större tåg till morföräldrarna i Stockholm och våra öresundsresor är oftast korta. Malmö-Växjö är väl det största problemet eftersom det inte finns några restaurangvagnar och tåget dessutom är fullt av roliga trappor :crazy: Fast svåraste utmaningen var München-Verona en förmiddag. Där hjälpte inga Alper i världen...tur att det finns pysselböcker som till och med gav mig tid att titta ut.
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

Ja det vet jag.
Men eftersom just "supernanny" kom på tal så :smirk: .
Ja det måste ju finnas något mellanting mellan att hålla barnen i korta koppel till att låta dem löpa helt fritt :banana: !
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

Sjalen skrev:
Det där kan inte ha varit på ett Öresundståg över sundet. Då hade någon sovande dansk eller veterinärstuderande svensk raskt hyschat och kommenterat. :D
Det var visserligen på ett Öresundståg, men det var på väg norrut. Själv skulle jag av i Helsingborg och jag tror inte att modern och barnet åkte så vansinnigt långt de heller.
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

Philosophia skrev:
Men tyvärr är det ju så att många svenska föräldrar inte har den kollen på sina barn. Jag tågpendlar och i princip varje gång jag åker så används mittgången som löpbana av 2-5 åringar. Varje resa är det minst ett barn som far omkull när tåget kränger till och slår i huvudet, armen. Bara för att föräldern/föräldrarna vill sitta cch läsa/sova under tågresan istället för att underhålla sina barn.
Jag pendlade med tåg någon månad för några år sen, ganska långt. Jag råkade ut för en sådan sak en gång. Ungen sprang och sprang (kanske 2-3 år) och mamman satt kvar på sin plats och skrattade lite när han smet iväg ur hennes armar gång på gång. :crazy: Söt liten kille, men ganska störande, eftersom han dessutom skrek högt hela vägen genom mittgången. Och, som du säger; jag blev nervös att han skulle ramla. Jag satte ut armen och stoppade pojken en gång och sa att han skulle ta det lite lugnare, men inte lyssnade han på mig. Nå, jag bytte till en annan vagn och passade på att säga till mamman på vägen förbi att det kanske vore bra om hon lugnade ner sin pojke litegrann. Hon såg helt oförstående ut och log lite fånigt... :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vår 2-åring har börjat säga "fan" ibland. 😩 Är nog sambons fel, han svär lite ibland tyvärr. Eller om det är från förskolan. Låter så...
Svar
3
· Visningar
644
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
653
Senast: Tilly_85
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
990
Senast: Praefatio
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp