Bukefalos 28 år!

Restauranger som undanber sig barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Restauranger som undanber sig barn

Tokmaja skrev:
Jo, fulla högljudda vuxna människor.
DET tycker jag att det finns en drös av, män som tycker att de är hemskt vitsiga när de fått i sig en öl och slänger det ena sexistiska skämtet efter det andra, då föredrar jag barn faktiskt...

Har aldrig varit med om det då jag varit på restaurang för att äta middag. Kanske det händer senare på kvällen men barn ska väl knappast äta middag efter åtta på kvällen heller :smirk: .
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

Tokmaja skrev:
jag tycker att det är attityden som genomsyrar hela samhället på nått sätt.
Barn ska gömmas undan, sitta tysta hemma och inte störa.
Sen ska de som 18:åringar gå ut i livet, vara sociala och föra sig väl. :smirk:
Det var väl så det var på 30-40-50 - talet.

Tokmaja skrev:
Se bara på andra länder, hur många är det inte som tar med hela familjen till restaurangen, barnen välkomnas öppet osv.
Ja, det är ju mysigt. Men jag har aldrig upplevt (på mina ringa upplevelser i utlandet) att barnen där kastar grejer omkring sig, springer runt och skriker eller förstör inredningen. :crazy:

Tokmaja skrev:
Däremot inte sagt att föräldrar som har med barn bara ska släppa dem fria och låta dem löpa, anser att tar man med barnen på typ restaurang är man skyldig också att försöka visa dem hur det "ska" gå till, och hur man bör göra, alltså inte springa runt, utan sitta kvar vid bordet och prata och inte skrika :) !
Absolut!
Men det var ju också där problemet låg. I och för sig kunde han ju omformulera sig; restaurangägaren; och skriva "alla ouppfostrade barn är inte välkomna". Frågan är bara vilka föräldrar som har såna telningar som verkligen inser att de är ouppfostrade. ;)
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

Kanske är det så att när barnen fått varit med från början, och föräldrarna också dessutom, så VET man att man sköter sig, det är inga diskussioner, föräldrarna som varit i samma sits själva vet hur barnen har det och vet vad de "klarar av" för krav och därför funkar det så bra!
För visst verkar det funka jättebra i de länderna de har det såhär!

Ja det är väl det som är problemet också, jag skulle inte gå in på en "finare" restaurang med min son för att jag är inte 100% säker på att han sitter still :D , men de som har barnen som springer runt och yrar, det är ju de som inte alls bryr sig och faktiskt tror att de HAR så väluppfostrade barn att de kan ta med dem överallt *fnissar*.
Kan däremot gå på en "vanlig" restaurang med honom, de fåtal gångerna som vi är ute vill säga :smirk: ..
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

moe skrev:
Du behöver knappast gå på en finare restaurang för att få fisk och potatis. Och eftersom jag inte var nog tyclig med vad jag menade så kan jag förklara det som att fina restauranger är precis lika olämpliga för barn som nattklubbar. Till för vuxna helt enkelt :smirk: .

För att få god fisk behöver man faktiskt gå på en bättre resturang... För panerad fisk är inget hon gillar... Däremot grillad lax är en klar favorit och det hittar man inte var som helst som smakar bra... Sen beror det kanske på vad vi menar med fina resturanger, pratar vi om sådana där en vanlig varmrätt går på över 400 kr ja då kanske man inte tar med sig barnen, men pratar vi en vanlig resturang med normala priser så anser jag inte att det är något problem att ha med sig uppfostrade barn...
Vi kommer ialla fall fortsätta att gå på resturang med våran barn, hittills är det ingen som har klagat utan vi har bara hört positiva saker...
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

*lånar knapp*

Att gå på en finare restaurang betraktar jag som ett nöje. Jag betalar inte bara för maten, utan också för miljön, stämningen och servicen. Med tanke på hur dyrt det är att gå ut och äta vill jag inte ha den upplevelsen förstörd av andra gäster, vare sig det är skrikiga barn, fulla gubbar, eller vad det månde vara. Ungefär som jag inte vill ha popcorn i håret och pratande bänkgrannar när jag går på bio.

Nu har jag nog sällan upplevt det som ett problem - kl 21, på en libanesisk (eller annan med "udda" mat) restaurang har jag sällan sett några barn. I bangkok var jag en gång på en restaurang där föräldrarna lät sina barn jaga varandra runt borden, vilket effektivt förstörde alla försök till en elegant stämning. Sådana barn vill jag helst inte se när jag går ut och äter.
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

*knapplån*

I Grekland har jag många gånger käkat med en hoper ungar springande mellan borden. En gång blev jag påcyklad av en liten grabb på trehjuling när jag satt och åt lamm :D. Grekiska barn får vara med, de ses inte som ett problem.

Och de har inte varit ett problem för mig heller. Att de får springa av sig har nämligen gjort att de har KUL och är glada. Svenska barn som måste hyschas och begränsas för att inte störa vuxna - det är de som exploderar och för en massa jobbigt liv.
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

Vore skönt med barnfri dag på ikea...
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

*knapprån*

till er som har påpekat att fulla, skräniga vuxna är värre än bråkiga, stökiga barn; fulla vuxna betalar för sig, dricker mer osv. det är väl klart att restaurangerna prioriterar det som de tjänar pengar på.
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

Vitsippa skrev:
*knapprån*

till er som har påpekat att fulla, skräniga vuxna är värre än bråkiga, stökiga barn; fulla vuxna betalar för sig, dricker mer osv. det är väl klart att restaurangerna prioriterar det som de tjänar pengar på.

Men vi har aldrig bett resturangen porta dem, vi har bara konstaterat att de stör mera... Och med tanke på vad en barnportion kostar så betalar man för den maten oxå...
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

Tur att det här inte är Grekland. Jag skulle bli vansinnig om det rusades runt kring borden, oavsett om det är vuxna eller barn.

Nej, vill man ha medelhavskultur kan man ju alltid flytta dit.
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

Har inte läst tråden, men kan dela med mig av en händelse som hände på en chinarestaurang vid lunchtid i somras. Vi hade precis beställt in mat då en mormor, en mamma och en liten dotter kom in. Dottern var väldigt högljudd och pep och skrek hela tiden. Hon var inte ledsen utan bara högljudd. Mamman och mormorn tyckte det var jättekul och pep och skrek lika mycket dom, för att härma och uppmuntra den lille. Det var ett jäkla liv inne på restaurangen och det var svårt att föra ett normalt samtal med min partner eftersom de satt vid bordet bakom oss. Jag gick därifrån med huvudvärk och en hel del aggressioner... :mad:
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

Vitsippa skrev:
jag betvivlar starkt att ett barn äter o dricker för lika mycket som en vuxen.

Nej men barnet borde ju ha åtmistone en vuxen med sig in på restaurangen och denna äter väl också???
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

En fråga till er som klagar på högljudda barn, kommer ni ihåg hur många barn som INTE fört liv eller rännt runt och klättrat och förstört inredningen när ni ätit på restaurang?

Ni kanske inte ens märkt dom och därför inte kommer ihåg dom.... det finns såna barn med om ni inte uppfattat det.
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

Jadzia skrev:
Tur att det här inte är Grekland. Jag skulle bli vansinnig om det rusades runt kring borden, oavsett om det är vuxna eller barn.

Nej, vill man ha medelhavskultur kan man ju alltid flytta dit.

När jag flyttat ska jag bjuda ner dig så att du får lära dig lite om hur man njuter av livet över generationsgränserna :p
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

-knapplån-

Sen så ska det väl bero på hur barnet är? Bara för restaurangen stött på 3 stökiga barnfamiljer så finns det väl vissa föräldrar som har 100 % koll på sitt barn/alt. ett lugnt barn som inte gör väsen av sig.

När jag o mina syskon var små så var det en dödsdom (lite o ta i jag vet) att gå från bordet på rest. om vi inte skulle till toan alt. gå ut o ta en nypa luft.

Sorligt nog så skiter ju vissa föräldrar i sina barn och låter dom springa runt.

I ungern så är det bara masaa barn som springer runt o runt o runt. Ett par sprang på en kypare som vid det läget bar 6 tallrikar. o en av dom innehöll soppa. Barnet fick det på sig föräldrarna hade ingen koll och barnet sprang ut framför kyparen. kyparen hade ingen chans att stanna. iaf så fick kyparen skäll för händelsen av mamman men tycker så jävla synd om kyparen .. liksom .. håll koll på ungjävlen.

En annan mamma bytte blöja inne i restaurangen, hello ? gå upp en trappa o gå 25 meter så finns det en toalett där.


En rysk jävel till pappa satte sin dotter i skamvrån, för hon råkade spilla cola på sin mamma .. o inte fick hon någon ny cola, bara massa skäll. Och en liten portion soppa. som hon mer hade hakan i för att inte spilla ut. Sätta sin dotter i skramvrån på en restaurang liksom :crazy: :eek: . Som tur var så hade hon en underbar lillebror som höll henne sällskap och han kramade om henne och tröstade henne. folk erbjöd att köpa henne en cola, men pappan sade strängt nej.
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

Håller fullkomligt med de som tidigare sagt att barnen ska få vara med. Men se för bövulen till att de uppför sig. Som nån nämnt tidgare så hur ska de lära sig om de aldrig får vara med.
Min unge (nu 5 år)har varit med i stort sett överallt sen hon föddes och tack vare det sså är hon "en som inte märks". Hon vet när man ska uppföra sig som en vuxen och när man kan stoja och leka som ett barn :D . Samtidigt har jag väninnor som inte knappt kan ta med sina ungar utomhus eller till en mataffär sör de är hemska :devil: . Men lär ungen från början så kommer det funka bättre. Min stackars unge är uppfosstrad som en häst och jag vidhåller att det är lättare att visa samhällets sociala reglernär de väger 15 kilo och avgudar en än när de väger 75kg och hatar/tonårstrotsar en- (jfr. föl 1½-2 år och 5-6åring i hanterbarhet).
Dottern har varit med på representationsmiddagar för FN när jag har representerat RäddaBarnen utan bekymmer. Samtidigt som det är totalt kaos med tjo och stim när hon har kalas :angel: .
Var sak har sin tid. Håller även med om att man ska få matro på resturang, så har man en stökig unge så kan man väl börja se till att de uppför sig på Sibylla/McDonalds innan man tar dem till Berns :banana: .
 
Sv: Restauranger som undanber sig barn

Åldersgränser på krogar har väl alltid funnits.
Så det kan man väl ha på en vanlig restaurang också?
18års gräns, är väl inte fel.
15års gräns, som på bio är det väl inte heller.

På Irland, där barnen i princip alltid är med överallt, så finns det oftast en barnfri Pub på varje gata/i varje samhälle med mer än 2 Pubar.
Jag ser inget fel i det.

Jag var där på utbildning och åt gärna lunch på den barnfria Puben.
Och när familjen hälsade på så kunde vi utan vidare gå på "familjepuben" med barn och känna oss helt bekväma.
De som inte gillade barn, de var ju på "den andra" Puben.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vår 2-åring har börjat säga "fan" ibland. 😩 Är nog sambons fel, han svär lite ibland tyvärr. Eller om det är från förskolan. Låter så...
Svar
3
· Visningar
644
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
653
Senast: Tilly_85
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
990
Senast: Praefatio
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp