Rida både western och vanligt?

Ichigo

Trådstartare
Går det att variera dessa två ridsätten med samma häst om man har olika utrustning? Är en dressyrmänniska i grund och botten men western verkar väldigt spännande och den nya hästen jag kollat in är lite westernriden men även vanligt riden så vad säger ni, kan man träna både och?
 
Sure, varför inte? Kolla bara in @doleron och hennes Paj! Måste vara ett av de mest mångsidiga ekipage jag sett tror jag. Väntar fortfarande på att de ska börja köra ;)
Bara man är konsekvent och tydlig ser jag inga problem i att träna lite av allt.
 
Går det att variera dessa två ridsätten med samma häst om man har olika utrustning? Är en dressyrmänniska i grund och botten men western verkar väldigt spännande och den nya hästen jag kollat in är lite westernriden men även vanligt riden så vad säger ni, kan man träna både och?

Visst kan du det! Hästen följer ju dina hjälper, och bryr sig inte alls om varifrån de kommer!
Själv blandar jag dessutom friskt! Tränar flera westerngrenar och blandar i en hel del klassisk dressyr och AR- inspirerat i vardagsarbetet för att variera form och arbete. Har även träningsridit på galoppvis i galoppsadel, samt tömkört, kört rockard, timmerkälke och släpat pyttesmått virke!

Vill du blanda western och dressyr på riktigt finns ju grenen western dressage, tror dock inte att den finns i Sverige ännu.. ;)

Ha så roligt!
 
10665455_795589360506968_1830205220_n.jpg
Klart det går. Omväxling förnöjer :D
 
Vill vara lika cool som @doleron så här kommer lite bilder på en häst jag rider, hittade tyvärr inga hoppbilder, men hon är en av de få hästar jag vågar hoppa! Inkörd är hon dock inte och lär aldrig bli.

Hon vet absolut skillnaden i vad som ska göras. Vet inte om hon varit på dressyrtävling nångång, men hon har varit iväg och hoppat småklasser, hon har varit på barrelrace, hon lär nybörjare rida både western och engelskt, hon är bra när barn ska gå över till storhäst. Riktig dressyr är hon dock inte så förtjust i så det är inte så många det fungerar med, men hästen är mycket mycket speciell och riktigt illa behandlad tidigt i livet så.

Har precis köpt ny dator och hade visst inte lagt upp några ridbilder när vi kör western.. Men ja. :)
579656_10151300702004562_538804246_n.jpg


Vi har precis satt vårt första rena byte
254010_10150209458284562_4893228_n.jpg


Bonusbild
246805_10150200820444562_7513733_n.jpg
 
Min gammelarab reds i alla grenar samt var inkörd:)

Han fattade direkt vad som gällde när westernsadeln åkte fram och exempelvis dressyr/hoppsadeln.
Nemas problemas:)
 
Tack för jättefina bilder och är väldigt glad att ni verkar lyckas så bra, då finns det en chans för mig också! :)
 
@Ichigo huvudsaken är ju att man har roligt med sin häst :) om jag vore häst skulle jag tyckt det var astrist att göra samma saker varje dag, plus att det finns massor man kan dra nytta av från dom olika ridstilarna när man gör det man är mest fokuserad på. Bara bonus med variation helt enkelt
 
Jag har både ridit western och hopptävlat med min dressyrhäst (som även är mycket tömkörd). Lika så med ponnyn jag hade innan, fast han var även inkörd. Omväxling är bara roligt och har inte träffat en häst som inte tyckt det!
 
Går det att variera dessa två ridsätten med samma häst om man har olika utrustning? Är en dressyrmänniska i grund och botten men western verkar väldigt spännande och den nya hästen jag kollat in är lite westernriden men även vanligt riden så vad säger ni, kan man träna både och?

Jag tror att hästen klarar det bra, bara du är tydlig med att berömma i rätt tid, under tiden du befäster dina hjälper.
 
ps, jag tror att det är bra med alternativ. Då sliter man inte så mycket, som man gör när man nöter i samma utrustning och samma rörelsemoment

// vargen som rider liiite dressyr, hoppar (löshoppar mest), kör maratonvagn, skogsmullerider och tränar lite westernridning
 
Går det att variera dessa två ridsätten med samma häst om man har olika utrustning? Är en dressyrmänniska i grund och botten men western verkar väldigt spännande och den nya hästen jag kollat in är lite westernriden men även vanligt riden så vad säger ni, kan man träna både och?

Det korta svaret är "ja, självklart".
Utvecklingen blir: min kbl-travare gick som åttaåring (togs från trav och reds in när han var fyra år) B-nivå western inkl ett par vinster i reining och western riding på den nivån, samt startades MSV C dressyr.
Han är dock inte färdig för de nivåerna "på riktigt" trots de ovan beskrivna resultaten så nu när han är tio år tränar vi vidare på bärighet och styrka, mer bärighet och styrka och så ännu mer bärighet och styrka.

Målet är att kunna kvala upp till MSV B i dressyr om ett par år, och att kunna tävla B-nivå "på riktigt".

Det finns minst en quarter som går MSV dressyr och B-nivå western och gör båda delarna mycket bra.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Det korta svaret är "ja, självklart".
Utvecklingen blir: min kbl-travare gick som åttaåring (togs från trav och reds in när han var fyra år) B-nivå western inkl ett par vinster i reining och western riding på den nivån, samt startades MSV C dressyr.
Han är dock inte färdig för de nivåerna "på riktigt" trots de ovan beskrivna resultaten så nu när han är tio år tränar vi vidare på bärighet och styrka, mer bärighet och styrka och så ännu mer bärighet och styrka.

Målet är att kunna kvala upp till MSV B i dressyr om ett par år, och att kunna tävla B-nivå "på riktigt".

Det finns minst en quarter som går MSV dressyr och B-nivå western och gör båda delarna mycket bra.
Härligt! Lycka till! :D Själv ska jag ner och provrida en ny häst på måndag och hör och häpna, till och med sova hos dem! *inte bra på att handskas med nya folk*
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Nepenthe
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 775
Senast: Solstig
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
974
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp