Rida barbacka i många timmar

hier

Trådstartare
Fixar man det, kan man stoppa något i trosorna? :D

Ska följa med en kompis på heldag och bada med hästarna, kan ju inte säga nej :D Hästen har ingen sadel dock. Jag älskar att rida barbacka men 4-5 timmar... Några tips?
 
Jag rider mycket barbacka, tycker det är trevligt och har aldrig fått ont av det. Du behöver ju inte rida en massa trav och galopp om du är rädd att få skav.
 
Är man ovan kommer man få skav om man rider så länge barbacka, garanterat. Sittbenen framförallt.

Kanske luddigt schabrak, typ fårskinn? Eller syntet extremt tjockt, du vet de där med mer stoppning i?

Efter att i ungdomen (för ca 25-30 år sedan) blivit bestulna på två sadlar på rad så hade vi inte längre råd med sadel på ca ett år. Vi red allt barbacka och då kunde man ut så länge i alla gångarter. En av oss red t.o.m distanstävling utan sadel då sadling var fri på den tiden.

Någon gång fick jag rida hem barbacka från någonstans. Två timmar och inte längre van vid barbackaridning.....jisses!! Såg ut som rå köttfärs på sittben och mellan benen.
 
Fixar man det, kan man stoppa något i trosorna? :D

Ska följa med en kompis på heldag och bada med hästarna, kan ju inte säga nej :D Hästen har ingen sadel dock. Jag älskar att rida barbacka men 4-5 timmar... Några tips?
Tror inte du vill stoppa något där, känns som att det kan bli knöligt och otäckt. Tar du dig upp och ned från hästen relativt enkelt? Isåfall hade jag nog helt enkelt hoppat av och gått en bit varje timme. Eller prova cykelbyxor med gel under ridbyxorna?

Minns med fasa ridlägret där jag hade ett äldre halvblod med mycket ryggrad och manke och vi skulle rida i badkläder till sjön:crazy:
 
Jag ska rida en nordiskorsning med ganska bred och mjuk rygg. Skogsridning, så hoppar jag av en stund lär det ju finnas någon sten eller något att ta sig upp på :)
 
Jag brukar ibland rida med en polypad när jag rider barbacka, det brukar vara trevligt på de lite mer beniga hästarna. På nordsvensken hade jag oftast bara ett schabrak och det mest för att det sommartid är lite obehagligt när byxorna blir blöta av hästsvett. Gällande dina kläder skulle jag säga att det viktigaste är att de sitter bra och inte knölar ihop sig (det är nämligen då enligt min erfarenhet som man får skav).
 
Fixar man det, kan man stoppa något i trosorna? :D

Ska följa med en kompis på heldag och bada med hästarna, kan ju inte säga nej :D Hästen har ingen sadel dock. Jag älskar att rida barbacka men 4-5 timmar... Några tips?
Enda ridsåren jag får är om jag är varm och svettig så det skaver mellan skinkorna nedanför svanskotan. Pållan red jag oftast barbacka vintertid och då var det aldrig några problem oavsett gångart, välmusklad rygg. ;) Däremot sommartid är jag inte lika förtjust i att rida barbacka långt pga det blir lättare skav när jag är varm. Löser det med att dra ut en bomullstuss till en tjock sträng och lägga mellan skinkorna. :D
 
När jag rider barbacka så sitter jag inte som i sadel; inte lika mycket på sittbenen utan lägger mycket mer vikt på insidan av låren. Främst för att skona hästen men också för min egen balans. Jag rider iofs sällan barbacka mer än nån halvtimme i sträck, men har aldrig fått antydan till skav eller sår - däremot rejäl träningsvärk på insidan av låren. :crazy: Så själv skulle jag nog inte vara särskilt hjälpt av en fårskinnspad eller liknande, möjligen av en halvstyv stabil vanlig westernpad. :)
 
Jag ska rida en nordiskorsning med ganska bred och mjuk rygg. Skogsridning, så hoppar jag av en stund lär det ju finnas någon sten eller något att ta sig upp på :)

Jag red fjordhäst, visserligen både i rätt hull men liten manke.....men fick skav ändå. :(
 
Jag rider barbacka massor! Rider till och med in min 3åring barbacka. Men för din och hästens skull rekommenderar jag någon padd. Jag har barefoots ride on-padd med mattes fårskinn under men innan hade jag bara fårskinnspadd med täckesgjord runt. :)
 
Jag rider barbacka massor! Rider till och med in min 3åring barbacka. Men för din och hästens skull rekommenderar jag någon padd. Jag har barefoots ride on-padd med mattes fårskinn under men innan hade jag bara fårskinnspadd med täckesgjord runt. :)


Åh - jag har en horsedream iberica som jag ofta använder på vintern... det blir så mjukt och fluffigt och skönt när man ska rida länge. :) Jättebekvämt! Skönt också om meningen är att gasa lite, med en padd får ryttare mer stöd.
 
jag föredrar att ha ngt på hästen även då jag rider barbacka, tycker att man får mycket bättre grepp då. (dvs jag kan knappt sitta upprätt i hörn passeringarna i skritt utan ett schabrak på hästen...)

men är du van vid att rida barbacka (på den hästen) så har du ju vad du trivs med.
tvärt emot andra så vill jag ha mer på en bred häst än på en smal häst då jag rider barbacka ^_^ får så ont i höften på breda hästar så brukar ha både schabrak, gelpadd + fårskinnspadd för att bygga upp så att man får smalare sits :rofl:.
 
Däremot sommartid är jag inte lika förtjust i att rida barbacka långt pga det blir lättare skav när jag är varm. Löser det med att dra ut en bomullstuss till en tjock sträng och lägga mellan skinkorna. :D

Hahahahahah åh vad det lät kul i mina öron, kan se det framför mig! Men jag har själv fått skav där förut och fan vad det svider, speciellt när man duschar! Så ja, alla sätt är bra utom dom dåliga :D
 
red barbacka i 1,5h i helgen, ordentlig manke och ryggrad på hästen och jag lämnade barbacka padden hemma.
skrittade bara men man vaggade lite väl mycket då man hoppade av och skulle lasta in hästen ;).
dvs jag ska åtminstone inte rida barbacka så länge utan padd på denna hästen igen :rofl:.
nära 30+ ute hjälpte dock inte till så kan ha varit en orsak.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 900
Senast: iNHALE
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
955
Senast: linlar1
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 475
Senast: Ramona
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp