Rida eller ej?

MsSleepalot

Trådstartare
Ska rida min medryttarhäst imorn och det kommer vara ca -20 här då. Om ni var jag, skulle ni ridit då eller inte?
 
Sv: Rida eller ej?

Så länge det inte blåser och det är solsken rider jag iallafall när det e så kallt!

Rid du å njut av vintern! Det är ont om knott å man slipper hästbromsarna:D;)
 
Sv: Rida eller ej?

Min gamla foderhäst red jag i alla väder fast när det var jättekallt blev det en skrittrunda barbacka i sidepull för att han skulle slippa kallt bett och jag skulle slippa frysa ändan av mig i en sadel. Värmen för min del är inte ett problem, och blir det för kallt sitter jag av och går.
Numera har jag ingen häst men rider hos en tjej här i byn, hon brukar låta sina få ledigt när det är så kallt så då låter jag också bli.
 
Sv: Rida eller ej?

Jag skulle ha frågat hästägaren vad h*n tycker.

Jag är hästägare och jag & mina medryttare skrittar bara om det är mer än -10 grader kallt.
 
Sv: Rida eller ej?

Om jag hade haft sjukt varma skor plus rejäla raggsockar, extra varmt fodrade trefingervantar och någonting som täcker öronen så hade jag ridit.
 
Sv: Rida eller ej?

Ländtäcke på hästen och varma kläder =)
 
Sv: Rida eller ej?

Det låter ju onödigt försiktigt. Travlopp ställs ju inte in trots temperaturer på runt minus 20. Dessutom blir det ju väldigt mycket skrittande för den som bor i norrland.
 
Sv: Rida eller ej?

är det i ett ridhus så kan du bara köra på, men om du ska ut så är det ett tips att ta det lungt! vissa hästar kan få svårt att andas när det är för kallt men det kan man ju fråga hästägaren om ;) och om det är lungt är det bara att dra på dig ordengligt med kläder och kanske ett läntäcke på hästen och sen njuta av vintern när den är som bäst!
 
Sv: Rida eller ej?

kolla med ägaren och så känner du efter vad du vill :) När jag hade medryttar häst red jag jämt i ur och skur i -30, dock har jag blivit väldigt bekväm av mig nu när man har egen häst. Men nu är det vila för min i 3 veckor så slipper vi båda den värsta vintern. Obs min vilar vinter ist för sommar
 
Sv: Rida eller ej?

Mitt tips: Gå när du ska skritta fram och gå när du ska skritta av. Då håller sig fötterna varma. Det brukar smitta av sig på resten av kroppen också. Är det riktigt kallt brukar jag bara sitta på när jag ska trava, galoppera eller skritta korta sträckor där emellan, i övrigt går jag. Jag brukar använda pall när jag hoppar upp, men skogen är ju full av stenar.

Vad gäller hästen är det inga problem, särskilt om det inte blåser. Behövs det så finns ju alltid ländtäcken eller vanliga täcken om du rider barbacka.
 
Sv: Rida eller ej?

är det i ett ridhus så kan du bara köra på, men om du ska ut så är det ett tips att ta det lungt! vissa hästar kan få svårt att andas när det är för kallt men det kan man ju fråga hästägaren om ;) och om det är lungt är det bara att dra på dig ordengligt med kläder och kanske ett läntäcke på hästen och sen njuta av vintern när den är som bäst!

hästar påverkas inte i närheten av det vi gör i sträng kyla!!! hästar har länga halsar och luften värms upp innan den når lungorna. så hästar jobbar hur bra som helst i sträng kyla bara man håller dem varm om korset och värmer upp dem ordentligt.

travare kan prestera max under travlopp i -25 grader och det är inga problem. ställer man in ett travlopp så är det för att skona kuskarna - inte hästarna. för veterinärer har bedömt att hästar kan jobba i sådan kyla. så om man inte ger sig ut i -25 grader så är de för ens egen skulle och inte hästens. :)
 
Sv: Rida eller ej?

om hästen är klippt så ta på den många ländtäcken eller rid barbacka med vintertäcket så hästen inte fryser men sen är de att rida som vanligt. hästar tåler kyla jättebra jämfört med oss människor.
 
Sv: Rida eller ej?

Vill du rida så tycker jag att du ska rida, absolut:laugh:

Det är ju super härligt att rida barbacka när det är kallt ute. Bara man klär sig ordentligt. Är hästen rakad så lägg på den ett täcke/ländtäcke. :laugh:


edit:

Red du något?;)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 955
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
733
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 195
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp