Bukefalos 28 år!

rida en shettis?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

jessicajosefsson

hej! vi kanske ska få låna en shettis som kompis till min c-ponny, det jag undrar är om jag kan rida den någon gång? eller är jag alldeles förstor?
jag är ca 156 cm lång och väger 40 kg.
vad är max kg och längd?
skulle vara bra att höra olika råd från alla på buke.
tack i förhand!!
//Jessica:)
 
Sv: rida en shettis?!

det vet jag inte riktigt än, en "Dam" i stallet skulle kolla med hennes kompisar om vi kunde låna en.. för vi behöver sällskap till min ponny.. men kan tänka mig de är runt 90-100cm. :P
 
Sv: rida en shettis?!

Du är absolut inte för tung för en shettis - under förutsättning att det inte är en minishetland alltså - däremot är du nog på tok för lång även för en stor shettis. Men sen beror det ju på vad du menar med rida? En barbacka-skritt-tur i skogen då och då är ju ingen fara. Men om du tänkt dig att verkliegn rida den så får du nog tänka om, för det kommer med all trolighet mest bli obalanserat för både dig och hästen + att ingen av er får ut något direkt av det.
 
Sv: rida en shettis?!

okej, nej jag kanske bara vill ut i skogen någon gång :P
tycker bara att shettisar e otroligt roliga och söta! :)
 
Sv: rida en shettis?!

Det är stor skillnad på en som är 90 och en som är 107 :)

Om du bara ska promenadrida då och då går det säkert jättebra.
 
Sv: rida en shettis?!

okej :) jag kan ju skriva här senare när jag vet vilken storlek shettisen har! _=
 
Sv: rida en shettis?!

Men om du vill jobba lite med den, så prova körning istället. Jättekul och lite enklare än att försöka rida en sån liten.
 
Sv: rida en shettis?!

det går säkert, jag "motionsred" några kraftiga shettisar för något år sedan med en kompis. hon var väl 160 och vägde 40. vi red bara ut, men i alla gångarter (mycket kraftiga, välbalanserade hästar om vi känner väl) och de ÄLSKADE att få sträcka ut utan att behöva tänka på den osäkra 3-åringen på ryggen...
och deras ägare, vuxen men ganska kort, dock 160-något, red en av dem i somras (en gång) i full galopp med skattkista under ena armen på sin sons cowboy-kalas. gissa om hästen hade kul?
man brukar väl säga ~50 kg, men då ska det vara en balanserad och duktig ryttare på välmusklad häst...

annars är körning kul, tömkörning, löshoppning, hinderbanor (agillity), och kanske lite enkel trickträning?
 
Sv: rida en shettis?!

Är det en stor shettis är det nog ingen fara att bara lullrida den i skogen. För tung är du inte, däremot lång och det påverkar ju balansen.
 
Sv: rida en shettis?!

okeej :) agillity har jag tänkt lite på :) det är ju lättare att göra sånt med små hästar :)
 
Sv: rida en shettis?!

jag tycker inte att du är för stor. du är visseligen i längsta laget men om du och hästen uppskattar ridningen så ser jag inget fel i att rida hästen ett par gånger i veckan. en lång men duktig ryttare med fina hjälper är mycket bättre för hästen än en liten hårdhänt unge som är lagom stor. min syster rider iblan våran skettis, hästen är ca 1m och hon är 160 cm och väger 48 kg och han älskar när han får springa med henne (som han inte får göra med våran lillasyster som är så feg)

visar hästen tecken på obehag så ska du dock skippa ridningen. köra är somsagt jättekul och jättebre träning det också! lycka till!
 
Sv: rida en shettis?!

jaa viktenj är ju inget problem men kommer själv ihåg hur det känndes att rida med alldeles för långa ben, inte så roligt o ganska obalanserat.. red en shettis som var 107 cm, han var däremot rätt så stor så honom kände man sej inte lika lång på :D

sen kan du ju alltid gå ut o ga eller köra :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 470
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: warg
·
Ridning Hej! Jag undrar om jag är för stor för att rida på en Haflinger. Jag är 163 cm lång och väger ca 65 kilo. Är det för mycket för den...
Svar
5
· Visningar
1 045
Senast: VincentM
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 308
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp