Bukefalos 28 år!

Rida en stel fiskpinne...HJÄLP!?!

Terja

Trådstartare
Hoppas detta kan dra till sig folk ;)

Jag hjälper till med en c-ponny en dag i veckan som är så fruktansvärt stel. Tar man ett tygeltag så är han inte mjuk och svänger/ställer sig utan han svänger om men det som en rak planka. Hästen är knappt markarbetad och går alltid med huvudet uppe i vädret.

Hur ska jag göra för att mjuka upp honom? Tips mottages!

Idag har jag tänkt att skritta ut och bara försöka ställa runt skänklen. Kanske prova trav om han ger efter. Är jag fel ute då?

Snälla hjälp mig!
 
Sv: Rida en stel fiskpinne...HJÄLP!?!

Skritta på lång tygel offroad, alltså ut i skogen från alla vägar o stigar. Bara skritta rakti ut i skogen. det är super. Men sen tycker jag du ska kolla upp hästen så den inte har ont nånstans. Är du helt säker på att den är frisk är det bara att börja träna o jobba. Gör serpentiner runt träd där han verkligen måste böja sig runt tin skänkel. Och led stora tygeltag. Berömm när han gör rätt, och även när han bara slappnar av 1 sek.

Tömkörning är ju med mycket bra.
 
Sv: Rida en stel fiskpinne...HJÄLP!?!

Det verkar som du har flera problem.
1. Ponnyn är stel.
2. Ponnyn är omusklad.

Jobba mycket mjukgörande övningar som t.ex. volter, slalom, cavaletti, start och stopp, tempoväxlingar.
Tömkörning och övningar enligt ovan är också bra. Då slipper dessutom ponnyn ha ryttarens vikt/obalans att släpa på. Dessutom ser du hur han arbetar.
Jobba hästen utan krav på huvudets läge, utan försök få ponnyn att jobba bakifrån (under sig).
 
Sv: Rida en stel fiskpinne...HJÄLP!?!

Vet inte så mycket om hans bakgrund men jag vet att han ej har markarbetats så mycket. Ska se om ägaren kan kolla upp honom och se om han har ont.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
33
· Visningar
3 417
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 162
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 894
Senast: Fibusen
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 139
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp