Bukefalos 28 år!

Rida igång dräktigt sto?

Yttik

Trådstartare
Jag har ett fullt friskt sto (SWB) som 2010 och 2011 fått föl och därför inte riden sen 2009. Utan bara gått och varit fet i hagen ;) Nu har jag kraftig ridabstinens och hittar ingen ridhäst gratis (ja man har inte mycket pengar över efter betalt alla betäckningskostnader :crazy:) så funderar på rida igång henne.

Höll halvt tummen att hon inte skulle vara dräktig men på 16 dygn såg det fint ut och tror inte hon tappar till dygn 40 heller. Men frågan är, vågar man rida igång henne efter 40 dygn? Och hur ska man på bästa sätt sätta igång henne? Hon har föl vid sidan om nu. Vi har bara hagar och rundcorall hemma. Tips? :) Råd?
 
Sv: Rida igång dräktigt sto?

Är hon bara snäll så hade jag nog helt sonika sadlat på och börjat skritta i skogen. Jag upplever det som att stona är vääldigt tacksamma för att få göra något och slippa sin unge en liten stund. Eftersom hon är dräktig igen och har vilat så länge så hinner du nog inte riktigt komma igång helt och fullt innan hon är för tjock igen. Så att satsa på lättare dressyrpass och lalla i skogen under höst/vinter tror jag bara ditt sto hade mått bra av:).
 
Sv: Rida igång dräktigt sto?

Lite det jag tänkte :) Skritta och lite mys och lallande bara.
Sen först när hon fått nästa föl och inte betäcks igen kan man satsa lite mer på ridningen och när det fölet är avvant åka iväg på träning osv.
 
Sv: Rida igång dräktigt sto?

Jag har tre ston som jag gör så med nu. Ut på små skrittrundor först, lufsa i skogen och mysa. Sen kanske det blir lite trav och galopp också, och möjligen ett eller annat lättare pass i paddocken. Inget av dem är riden något att tala om de senaste två åren.
Så lär vi hålla på över vintern.

Det ena stoet är bara tre år och betäcktes i somras, samtidigt som hon reds in. Det var verkligen en chansning, men det gick bra och nu hade jag tänkt att hon bara ska få bli van vid att komma ut på små turer under vintern och att träningen tar fart nästa höst.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 648
Senast: Masse
·
Hästhantering Hej! Jag är nybliven skötare på en häst som är ca 18 år. Är inte med hästen varje dag utan några ggr/vecka. Hon står hos ägaren, men...
Svar
2
· Visningar
1 170
Senast: Magnum
·
Foder & Strö Hej! Behöver lite hjälp av kunniga häst människor. Ska försöka göra en lång historia kort, jag köpte ett islandshäst sto för 3 år sen...
Svar
6
· Visningar
1 825
Avel Skulle gärna vilja ha lite feedback ang. mitt sto. Har gjort en liten blänkare i annan tråd, men tänkte köra en egen. Bakgrund...
Svar
19
· Visningar
2 151
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp