Bukefalos 28 år!

Rida in liten ponny - hur gör ni?

lillaP

Trådstartare
Jag och min syster håller på att förbereda en liten b-ponnydam inför inridning och har då börjat fundera över hur vi ska ta det första steget när det blir dags för någon att sitta upp. Jag misstänker att det finns fler där ute som har/haft ponnyer som behövts ridas in men där ägaren själv varit för stor. Hittar ni alltid en mindre ryttare eller har ni några andra knep?

Vi har funderat på att hitta någon i lämplig storlek men känner inte att det är ett vettigt alternativ i detta fall pga ponnyns temperament. Därför vill jag gärna höra andras erfarenheter kring detta, speciellt erfarenheter av ponnyer av den eldigare typen som är bestämda och pigga. Själv är jag 156 cm lång så vid tidigare inridningar har vi i början låtit någon liten person motionera ponnyn tills den blivit stark/balanserad nog att bära runt på mig. Men i detta fall tror jag att vi behöver tänka om.

Tacksam för tips!
 
Tömkörning kan man komma ganska långt med.... Men någon liten som kan hjälpa till med inridningen behövs väl förr eller senare. Är det planerat vem som ska få/köpa ponnyn när den är inriden?
 
Jag hade nog funderat över att använda dig, om du inte är tung. Längd säger ju inte så mycket om vikt...

Börjar du med tömkörning och sedan går över på korta pass så hästen successivt får träna upp sig ser jag det snarast som en bättre inridning och plan än att snabbt ut och hasta i skogen med en lättare ryttare.

Känns det spontant som du är för stor även när hästen kommit länge i sin utbildning?
 
Ponnyn ska inte säljas utan förhoppningsvis bli en trevlig rid- och körponny i verksamhet på ett par års sikt. Hon är väldigt trevlig att hantera och relativt orädd så det kan nog gå!

Jag väger strax över 50kg, ponnyn är nog maxad B, russ. Jag upplever att jag är i tyngsta laget som det ser ut nu. vi har aktiviteter såsom longering och tömkörning på schemat samt promenader över stock och sten. Men om allt fortsätter flyta på så vore det skoj att rida in framåt mitten/slutet av sommaren.

Jag har dock ingen större erfarenhet att använda tömkörning/markträning som främsta arbetsform. Hur mycket tömkörning/longering från marken brukar ni göra innan uppsittning? (Borträknat sadelinvänjning och dyl). Vad anser ni vara en rimlig vikt på första ryttaren?
 
Ponnyn ska inte säljas utan förhoppningsvis bli en trevlig rid- och körponny i verksamhet på ett par års sikt. Hon är väldigt trevlig att hantera och relativt orädd så det kan nog gå!

Jag väger strax över 50kg, ponnyn är nog maxad B, russ. Jag upplever att jag är i tyngsta laget som det ser ut nu. vi har aktiviteter såsom longering och tömkörning på schemat samt promenader över stock och sten. Men om allt fortsätter flyta på så vore det skoj att rida in framåt mitten/slutet av sommaren.

Jag har dock ingen större erfarenhet att använda tömkörning/markträning som främsta arbetsform. Hur mycket tömkörning/longering från marken brukar ni göra innan uppsittning? (Borträknat sadelinvänjning och dyl). Vad anser ni vara en rimlig vikt på första ryttaren?

Jag tycker inte du verkar vara för stor! Särskilt inte som ponnyn är större (och grövre?) B-ponny.
Den minsta ponnyn jag ridit "i modern tid" var en B-ponny (welsh tror jag?) valack när jag var 16 år gammal. Han var relativt smäcker i typ, 5-6 år och 117 cm i mkh. Jag var (är) 162 cm/ca. 55 kg. Det gick, men snackar vi riktigt gränsfall.

Bilden nedan är visserligen på en betydligt äldre häst, den borde ha varit typ 23 år på bilden. Men ändå, russ/welsh-korsning och kring 128-129 i mkh om minnet inte sviker. Jag är på bilden ca. 12 år gammal, och precis som idag 162 cm/ca. 55 kg. Bra är väl fel ord, men det ser ju inte helt skogstokigt ut ur ett storleksmässigt perspektiv tycker jag ändå... :)
13413592_881817218608278_3423858208848453638_n.jpg
 
Kör in först, få ordentligt med muskler och sedan rida in. Dom tar mer än man tror. 75 kilo god ryttare är bättre än 40 kg skumpandes obalanserad. Kör så det ryker.

Jag hoppas dock att du inte menar att det är okej med en ryttare på 75 kg på en oinriden B-ponny..? :wtf:
 
tömkörning kommer man som sagt långt med. så bygger ni upp och utbildar hästen på töm så kan du varva med några mindre uppsuttna pass som förlängs i takt med att hästen sätter muskler och lär sig att bära sig själv.
var så jag gjorde då jag "red in" en b ponny (skötte utbildningen men red bara enstaka minuter pga min vikt). tömkörde mycket och hade en lättare ryttare som skötte ridningen på runt 15- 20min åt gången med uppvärmning och avskrittning på töm. hoppade in också men det var mycket mycket kort tid uppsuttet med välbalanserad ryttare och små hinder. dock så blev det inte mycket mer efter inridningen pga brist på ryttare, men nu ngt år senare är det en liten ryttare som utbildar ponnyn :). men själva inridningen drog jag ut över en 3+ månader för att verkligen bygga upp hästen som då var 7 år.
 
Dressyrtjejen_97: Om du inte hade sagt hur lång du är/hur liten ponnyn var hade jag aldrig gissat att den var så liten! Tyckte det såg proportionerligt ut.

_Zacke_ och Buck: Jag tror det får bli som ni är inne på, stärka upp med annat och sedan rida korta pass som förlängs allteftersom. Tack för att ni delade med er av era erfarenheter! Det är så bra att kunna diskutera sådana här saker med andra som ägnat sig åt inridningar :) Ska försöka införa tömkörningen här framöver och förhoppningsvis är det något som faller damen i smaken!
 
Dressyrtjejen_97: Om du inte hade sagt hur lång du är/hur liten ponnyn var hade jag aldrig gissat att den var så liten! Tyckte det såg proportionerligt ut.

_Zacke_ och Buck: Jag tror det får bli som ni är inne på, stärka upp med annat och sedan rida korta pass som förlängs allteftersom. Tack för att ni delade med er av era erfarenheter! Det är så bra att kunna diskutera sådana här saker med andra som ägnat sig åt inridningar :) Ska försöka införa tömkörningen här framöver och förhoppningsvis är det något som faller damen i smaken!


Rid in ni. Det blir inga problem. Ni ska väl mest sitta in den ändå, och lära in starta-stanna-svänga-växla gångart-nivån? Det blir någon annan som rider den sedan?
 
Jag och min syster håller på att förbereda en liten b-ponnydam inför inridning och har då börjat fundera över hur vi ska ta det första steget när det blir dags för någon att sitta upp. Jag misstänker att det finns fler där ute som har/haft ponnyer som behövts ridas in men där ägaren själv varit för stor. Hittar ni alltid en mindre ryttare eller har ni några andra knep?

Vi har funderat på att hitta någon i lämplig storlek men känner inte att det är ett vettigt alternativ i detta fall pga ponnyns temperament. Därför vill jag gärna höra andras erfarenheter kring detta, speciellt erfarenheter av ponnyer av den eldigare typen som är bestämda och pigga. Själv är jag 156 cm lång så vid tidigare inridningar har vi i början låtit någon liten person motionera ponnyn tills den blivit stark/balanserad nog att bära runt på mig. Men i detta fall tror jag att vi behöver tänka om.

Tacksam för tips!

Jag är 170 cm lång och väger 55-58 kg och red in min C-ponny utan problem.
 
Rid in ni. Det blir inga problem. Ni ska väl mest sitta in den ändå, och lära in starta-stanna-svänga-växla gångart-nivån? Det blir någon annan som rider den sedan?

Ja precis:) mycket mer behöver hon inte kunna, lite bommar och hoppning kanske men det brukar lösa sig med tiden ändå.
 
Jag har ridit in b-ponnys utan problem. Är ca 164 cm lång och väger ca 55 kg. Gjorde ett noggrant förberedande (den hade rejält med sadeltvång) och använde mig av en väl balanserad 11åring som fick hänga och styra runt på lina och lite löst de första veckorna. Sedan satt jag upp och red korta pass.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 747
Senast: Juli0a
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 777
Senast: Shixle
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 010
Senast: Miingla
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp