Bukefalos 28 år!

Rida in sig på nya hästar.

EmmaBovary

Trådstartare
Sedan man var en liten plutt har man ju ofta fått höra att de rutinerade ryttarna är de som kan sätta sig upp och rida olika hästar bra.

Själv har jag ridit ganska lite på ridskola som barn, föredragit att hålla mig till en ponny åt gången. Inbiten ponnymänniska trodde jag också att jag var. Men nu på "äldre" dagar har jag börjat rida lite olika hästar. Men det jag reagerar på är hur lång tid det tar för mig innan det blir/känns okej! Nu har jag vant mig vid ett nätt litet halvblod, och det känns underbart bra och lagom och jag når om honom fint. Har dock börjat rida en annan häst i stallet någon gång ibland, som är lite mer rejäl. Och jag känner mig som en liten vante! Är förvisso inte så stor (knappt 160 cm / 50 kg). Men ändå.

Hur lång tid tar det för er att vänja er vid att rida en ny häst okej?!
 
Sv: Rida in sig på nya hästar.

Och kom dessutom gärna med tips för att underlätta "känna in" proceduren :)
 
Sv: Rida in sig på nya hästar.

Rider på ridskola så för mig är det ganska lätt att "lära" sig en ny häst eftersom vi byter så pass ofta, 2-3 lektioner brukar räcka.
Känner redan i skritten om hästen går fram för drivande och förhållande. Det brukar man känna ganska snabbt och då jobbar jag med det resten av lektionen , även om vi gör ngn speciell övning kan man ju på fyrkantspåret/volterna rida lite mer fritt .
 
Sv: Rida in sig på nya hästar.

För mig går det ganska snabbt, har ganska lätt till att känna av hur hästen funkar i början av ett ridpass som sedan underlättare för en i slutet. Jag har ridit på hästgymnasium där man bedöms på hur man rider andra hästar och jag lärde mig ganska fort att testa hästen i början för att se hur den reagera på skänklar, sits osv. Är hästen känslig får man själv vara lugn och sen tvärtom. Men detta är något som kommer med tiden.
När jag var nybörjare och köpte min ponny tog det ca 2 år innan jag kände mig trygg och säker på henne.
Nu räcker det med ett fåtal minuter, sen är det en stor omställning att rida privat och ridskolehästar.

Det förslag jag kan ge är att testa och utmana lite, kräva att hästen gör lite extra och se reaktionen,
dock försiktigt om man inte är 100% trygg på hästryggen.
 
Sv: Rida in sig på nya hästar.

Jo, jag inser ju själv att det kommer med tiden. Men jag tror ändå att jag tar extra lång tid på mig ;)

Mitt största problem är sitsen och att något så "elementärt" som att lära sig följa med okej i hästens rörelser. Det andra kommer liksom sig naturligt efteråt. (ibland :p)
 
Sv: Rida in sig på nya hästar.

Jag tycker man lär sig bäst i trav... när man rider lätt. Man kan prova att rida lätt i olika takt tills man faller in i samma takt som hästen.

Man behöver inte kräva något alls av hästen när man försöker hitta takten. Men när man sedan gör det, det kan ju ta alltifrån 4 travsteg till 2-3 varv runt spåret. Då tycker jag det blir lättare att börja hålla om hästen och kräva något av den när man redan hittat grundtakten.
Då kan man påverka den.

Så gör jag i alla fall!
 
Sv: Rida in sig på nya hästar.

Jag rider ju också på ridskola, den är dock inte så stor så har du lärt dej en häst så kan du den sen liksom...

Jag brukar alltid börja med en ordentlig uppvärmning och känna på hästen. Hur den rör sig, om den är stel på något ställe om den är bakskygg osv.
Sen tar man det lite lungt med trav, man får inte vara stressad då blir hästen mest nervös..Ta det i din takt och låt känslan bara flyta in, det brukar funka om man bara ger det lite tid :)
Galoppen brukar då komma automatiskt, iaf för mig när det känns ok..
Ibland vill det inte heller gå och då får man leva med det...Vissa dagar funkar inte ridningen...:crazy:
 
Sv: Rida in sig på nya hästar.

Jag räknade för några månader på hur många olika hästar jag ridit. Skrev upp alla i ett excelark. Jag kunde namnge ca 150 olika hästar, men jag vet att det finns ett stort mörkertal.

Att ha ridit såhär många olika individer gör att jag själv i alla fall upplever det hyfsat enkelt att hoppa upp på en okänd häst och hitta knapparna.

En fördel är att jag lärt mig vilken typ av häst jag fungerar allra bäst med, samt vilka jag inte funkar så bra med. Kan också tillägga att jag gjort mina misstag längs vägen.

Mitt råd är att rida allt du blir erbjuden. Byt häst med dina vänner under en del ridturer (förutsatt att du gillar kompisens ridstil). Det har både du och hästen nytta av. :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida in sig på nya hästar.

Jag tycke också det är svårt.
För mig "klickar" det aldrig på en gång. Det tar några ridtillfällen att hitta knapparna, vänja sig vid rörelsemönstret osv.
En häst kan dessutom kännas lite olika från dag till dag.

Ridskolehästar är lättare att lära känna. De rids av flera olika ryttare som alla rider lite olika. Till skillnad mot en privathäst som rids av EN ryttare.
 
Sv: Rida in sig på nya hästar.

Det tar flera månader för mig att vänja mig, typ ett halvår nästan. Jag har jättesvårt för det! Fast det beror ju på hurpass lik hästen är den förra jag red regelbundet. Som nu när jag bara rider min nordis, känns den typen av häst eller en med lika rörelser oftast bra, medan en annan häst kan kännas supervinglig och mycket konstig att sitta på!

Eftersom jag var (är, fast inte på min häst) ridrädd, så rider jag inte andra hästar så gärna. Det får vara så helt enkelt, jag sätter mig inte på vad som helst.
 
Sv: Rida in sig på nya hästar.

För mig tog det ett halvår för att känna mig riktigt hemma på min ponny som jag har nu, men på foderhästen och medryttarhästen tog det bara runt 5 ridpass.
Så för mig är det olika på varje häst, men det där med att sitta upp direkt och rida perfekt tror jag inte går ;)
 
Sv: Rida in sig på nya hästar.

Första gången jag sitter på en häst brukar jag börja i trav och känna av gas och broms - så hittar man knapparna fort. Gör mycket galoppfattningar också så får man en känsla för hur hästen är riden.

Jag tycker det är skillnad om man sitter upp på en annans häst för att korrigera fel, då vet man vad man letar efter och är ofta hemma på hästen inom en kort stund. Rider jag en häst för att tävla den eller för att lära mig själv brukar det ta ett pass eller två innan jag kan börja finlira ordentligt. Vid ett tillfälle har jag suttit upp på en häst för första gången på tävlingsplatsen, annars brukar jag vilja rida hästen i alla fall 2-3 gånger innan tävling. Ska man utvecklas tillsammans krävs det klart fler pass under längre tid.

Det viktiga är att lyssna på hästen - hur den vill ha det, i synnerhet om man inte ska korrigera direkta fel.
 
Sv: Rida in sig på nya hästar.

Jag hade bara ridit min egen häst i ca ½ år, inte ens satt mig på en annan häst, sen när jag börja rida lite andra hästar så var jag så "fast" i min häst och hur jag red henne.
Nu går jag på ridsportsgymnasie och vi rider olika hästar hela tiden , så man lär sig lite hur man ska testa sig fram ...
men jag tycker det tar tid att lära känna en häst helt o hållet.

tycker jag :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida in sig på nya hästar.

med min nya kommer det om jag räknar någolunda rätt 1 år innan jag kan rida henne hyggligt och kunna lita på henne (och hon på mig) sen är ju hin lite speciell.. (ston :smirk: :rofl: )
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
852
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 666
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 470
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp