Bukefalos 28 år!

Rida jakt - härligt

E

experten

rida jakt är väldigt kul - man rider tillsammans med sina kompisar, hoppar hinder man knappt hade vågat hoppa ensam och hästen har en toppendag då han får följa sin flockkänsla

Tyvärr verka det vara lite dåligt med jakterna i Sverige och man verkar kunna för lite hur man anordnar det bra och säkert. dessutom ordnar man bara en hubertusjakt där en massa folk som bara ridit på bana eller ridhus helt plötsligt skall ut på nåt man inte är van vid

jag känner bara till att man anordnar regelbundna jakter/träningsjakter i stockholm och på nåt/några ställen i skåne
om intresset finns så tycker jag följande frågor behöver besvaras:

- är det läge för att starta en egen tråd på bukefalos för jaktridning??

- är det läge att starta upp en egen hemsida med information om jaktridningen, var man rider, program, inbjudningar etc och hur man gör den bäst???

jag hittade ett glatt gäng som varit på Irland på http://medlem.spray.se/thefoxhunters/
dom verkade ha haft kul!
 
Sv: Rida jakt - härligt

noll svar... är det så lågt intresse för jaktridning?
den unga generationen som oftast bevistar bukef verkar inte ha fattat det här med jaktridning....

Idag red vi första träningsjakten - i underbart väder, över 20 härliga terränghinder och galopp och bad i sjön till sist - en kanondag tyckte vi som var med!!!
 
Sv: Rida jakt - härligt

Vart i landet håller du hus?
Jag har ridit Stockhlms fältrittsklubbs hubertusjakt i flera år, och kommer nog göra det iår igen. Vet tre från buke som var med förra året. Men det verkar inte som så många klubbar annordnar det?
 
Sv: Rida jakt - härligt

I skåne.
Klubbar med förjakter är inte många: sth frk och Färs härads ryttarförening, kanske nån till - själv rider jag med färsingarna. klubbar med hubertusjakter är fler - men det blir en engångsföreteelse under året och kunskaper hos arrangörer och hästar för låga ofta, hästarna hetsar upp sig för mycket då, rider man ofta blir det lugnare - jmf engelska/irländsak jakt hästar - en jakt = en dag på jobbet....
 
Sv: Rida jakt - härligt

jaktrapport - söndagens jakt bjöd på fina terränginslag - ett ganska svårt dike, klättring upp och ner, bäckövergångar, några långa galopper.... och fint väder igen, kort sagt rätt skön tillvaro att rida jakt, borde vara förmånsbeskattning på det...
 
Sv: Rida jakt - härligt

ännu en söndag 8/10 - till fots denna gång - fick se ett härligt gäng rida i det vackra vädret, hela 19 st räknade vi till. idag provade gänget på att hoppa häckar - det såg väldigt stiligt ut - och en del lärde sig en hel del...
 
Sv: Rida jakt - härligt

jakten i söndags 16/10 blev dramatisk, efter en härlig inledning men en lång galopp och häckhoppande i gott tempo så skulle ett par diken betvingas, en storväxt häst missade rejält, ryttaren av och hästen sprang bort helt utom synhåll, en snabb letning av 2 ryttare resulterade i intet, tillbaka till gruppen som delades upp i olika gäng som letade på var sitt håll sttes i gång - efter drygt 20 minuter hittades hästen, kanske nästan en timme från det den sprang i väg, jakten upplöstes och folke red hem, en man hade fångat hästen som tur var
 
Sv: Rida jakt - härligt

Typisk lustigkurrefråga.. - men kan bero på okunskap - därför ett seriöst svar:

Eftersom det inte är tillåtet med rävjakt där hundar driver och till sist snabbt biter ihjäl räven så jagar vi upplevelsen av att rida i fält och betvinga terräng med hjälp av hästen, uppleva naturen, hoppa mer eller mindre inbjudande och (o)möjliga hinder.

Jaktupplevelsen är förstås helt annorlunda när hundar är med och man vet att räven kanske finns där och att han faktiskt har en sportslig chans (räven är smartare än hunden) - men vi får köra våran låtsasjakt - fast igår blev det ju allvar när vi jagade en bortsprungen häst...

Jaktens skyddshelgon st Hubertus firas 3 nov - legenden är förstås helt fel rent historiskt sett men trevlig är det i alla fall och naturupplevelsen väldigt intensiv och berikande - igår såg vi flera dussin rådjur och dovhjortar
 
Sv: Rida jakt - härligt

visst vet jag att man traditionellt jagar räv och även att UK nyligen förbjöd det, och min bortgågne farfar var jägare med jakthundar - men jag visste inte att det var förbjudet att jaga räv från häst i Sverige


man lär sig något nytt varje dag
 
Sv: Rida jakt - härligt

i UK är det förbjudet men likväl jagar man räv - med hundar och tränade jaktfåglar/falkar. hundara spårar upp räven och sätter fart på den - sen kan pippin ta den.... är det tänkt...
 
Sv: Rida jakt - härligt

hej hej

jag har i år ridit två jakter, nummer 3 och 4 i mitt liv. Men i år blir det inga fler. Men jag är helt såld. Jätteskoj! Visst är det både psykiskt och fysikt jobbigt både för häst och ryttare med långa galoppsträckor och många okända hästar runt omkring, men otroligt roligt och spännande. Första jakten i år hade knappt femtio ekipage, andra jakten knappt trettio.

Jag bor i Tyskland och här, iallafall i syden, är det rätt vanligt med hubertusjakter. Med eller utan hundar (även här är rävjakt med hund förbjuden).

simzon
 
Sv: Rida jakt - härligt

kul att höra, tyskarna är duktiga på jakter. man håller ibland tom hundar och lägger spår med rävurin för att få drag, jag har en tysk bok om jagdreiten - en bra handledning om hur man anordnar och rider jakt. dessutom har jag sett några fina hemsidor från tyska jakter.

helgens jakt gick återigen i kanonfint väder, denna gång galopperade vi säkert 2 km längs en damm/sjö, hoppningen var mycket bättre, större o bredare hinder, bl a en stenmur i det lite större formatet..., sen var vi några som skuttade över stockar på slutet och gjorde ett par sprints i sjön.... härligt sprut!
 
Sv: Rida jakt - härligt

Hubertusjakten avklarad i lördags, 40 hinder, några bra stenmurar, långa galopper, ett par väldigt djupa diken... upplopp över ett par häckar... svansletning - allt avklarat klarat på 2,5 timmar, och ett nöjt gäng mend glada miner kan se framtiden an, och faktisk möjlighet att rida några jakter till på annat håll i höst...

på söndagen reds husarernas jakt på Revingefältet nån som var med? - hur var det?
 
Sv: Rida jakt - härligt

PAC skrev:
visst vet jag att man traditionellt jagar räv och även att UK nyligen förbjöd det, och min bortgågne farfar var jägare med jakthundar - men jag visste inte att det var förbjudet att jaga räv från häst i Sverige


man lär sig något nytt varje dag
Det är det inte rävjakt från häst som är förbjudet utan rävjakt med hund. Men vem vill rida omkring med bössa och hoppas att räven hoppar upp framför nyllet på en?

Vet inte hur jakterna går till i Sverige men läste nåt inlägg om 20 terränghinder och belv ganska besviken... Fram för Turkeytrotting! Det är riktiga hinder av befintliga häckar, stenmurar, diken etc. Som bara har gjorts lite lägre vid behov, slingan är bestämd i förväg vilket gör det pedagogiskt för unghästar (kan möta upp gruppen senare om dom behöver en paus) och himla käckt eftersom största delen av jaktlaget ändå inte bryr sig om att döda nån räv... Några timmar i sadeln mår man gott av och behandlar man sin häst väl och känner sina begränsningar så kommer man tillbaka med en häst som 3-4 timmar senare visar att den minsann haft precis lika kul som du!...
 
Sv: Rida jakt - härligt

håller med föregående, mer riktiga hinder i terrängen, men det är inte alltid möjligt, vi hoppar några riktiga stenmurar i alla fall - men bäst hade varit om vi kunde hoppat från fält till fält - men som du vet, så är inte strukturen utformad på det svenska jordbrukslandskapet...
 
Sv: Rida jakt - härligt

Jag red jakten på Revinge i söndags :banana: .Det var ca hundra :eek: ryttare med i fältet, vilket jag tycker nästan är lite väl bra (två grupper hade varit bättre).
Det var en härlig dag och jag och hästen njöt mkt, vi hade båda förvisso önskat oss större hinder och högre tempo men men.
Tyvärr fanns det en del typer som inte borde varit med... ryttare utan kontroll, hästar utan kondition och vilt sparkande hästar :crazy:
Det inträffade dessvärre en olycka när en häst trampade ner i ett kaninhål och gick på öronen, ryttaren fick åka till sjukhus och ryktet säger att hon bröt lite revben men är relativt ok.
Allt sammanfattat så var det ändå en mkt trevlig upplevelse :bump:

Tyvärr missar jag herrevadskloster till helgen, deras jakt håller jag för ett näpp bättre :d
 
Sv: Rida jakt - härligt

Har kollat in bilderna! Härligt så det ut. Ett par läskiga hinder bara, muren och diket där... Då är våra jakter här i sydtyskland rena barnleken :) Breda fina hinder på raka platta ängar, ibland olika höjder. Iofs har jag bara ridit två olika jakter, vissa flera år på rad.

Svettas inte era hästar, eller ser man det inte på fotona bara? Våra löddrar av upphetsning redan innan starten. Hur fort rids det på svenska jakter egentligen? De som jag varit med på här i Tyskland var det rätt högt tempo på. Och då är jag inte ovan med långa och snabba galopper (har inte tillgång till ridhus utan rider bara "ut").

simzon
 
Sv: Rida jakt - härligt

tack för dina kommenatarer, jag har hört talas om jakter i norra tyskland som var mycket krävande, 1,60 hinder etc...
tempot varierar vi, galopper oftast i förnuftigt tempo, hoppningen går i rätt snabbt tempo, skritt och och travsträckor för transport och återhämtning, löddriga hästar innan jakterna är nog sällsynta hos de mer vana
dikena är inte så farliga - det är bara det att hästarna skall lära sig det, innan dess är det lite jobbigt för dom (och ryttarna), lång tygel och hålla sig i manen...
och stenmuren, tja det är ju dumt att slarva på ett sånt hinder, skulle jag tycka om jag vore häst
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med...
Svar
2
· Visningar
975
Senast: LiviaFilippa
·
Fälttävlan Tror ni att det blir nåt vettigt i år? Jag, som räknar mig som "terrängnybörjare" iom att jag har tagit upp terrängträningarna igen på...
2
Svar
33
· Visningar
5 343
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 234
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 780
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp