Bukefalos 28 år!

Rida lätt i trav - sitta på rätt sittben!

T

twinstar

Varför ska sitta på rätt sittben när man rider lätt?

Som jag förstått det ska jag sitta ner när innerfram går bakåt, under hästen, men varför är det rätt?
 
För att underlätta för hästen.
Du sitter ner när det inre frambenet är i backen. Sätter du dig ner när hästen har det benet i luften så gör din vikt att hästen lätt hamnar i obalans och inte orkar hålla upp sig rätt(ev. böja sig rätt).
 
Man ska alltid sitta ner när yttre frambenet sätts ned.
Enligt den bok om ridlära jag har så minskar slitaget på hästen och den har lättare att finna sin balans.
 
För då sitter du ner på inner bak när det är i marken. Inner bak som bärande är det man jobbar mycker med i öppna och på volt t.ex.

Jag läste inte noggrannt. Jag läste ytter då det är så jag lärt mig.
 
Ah! Tack för alla svar! Jag är rätt slarvig med det, ska bättra mig!
 
När man sitter ner på ytter fram, innebär det att man står under den fas då inner bak förs fram under hästens kropp, och det blir då lättare för hästen att kliva fram ordentligt. Man vill inte blockera inner bak i arbetet, jfr att man inte ska ha en aktiv innertygel i galoppfattningarna
 
Lånar din knapp.

Jaha? :confused:
Som vanligt inom ridningen *suck*, så är tydligen alla alternativ rätt/fel.

Vad är det egentligen som gäller?
Inte sitta ner alls? :angel:
 
Sitta ner då ytter fram är i marken är rätt. Sen finns det ju andra varianter på lättridning ( ett ner, två upp eller tvärtom) men de är ju till för att träna upp ryttarens balans snarare än att underlätta för hästen.
 
Får jag fråga om det med att man inte ska ha en aktiv innertygeln i galoppfattningarna? Vad menas och varför? *undrar*
 
Jag skulle nog säga så här, man får anpassa sig efter vad hästen behöver just då. Får hästen inte med sig inner bak i traven så kanske man ska välja att sitter ner på ytter bak istället.
 
*lånar svarsknapp*
Jag går också efter ytter fram för det har jag lärt mig...men sen har jag även hört att det egentligen inte spelar nån roll vilket ben man sitter ner på bara man byter...så därför har man valt ytter fram så att man ser när man byter varv att aha den sidan har jag redan "suttit" på så jag måste byta...
öhrm...förstår nån??...hehe...inte så bra på att förklara.. :D
 
Det finns flera anledningar till att sitta på rätt nedsittningsben i trav när man rider lätt.
Vi tar det från början :D
Hästens flyttar sina ben diagonalt i trav, det är vi överens om
Det brukar vara lättast att se ner på innerfram som då aoutomatiskt blir ytterbak. När hästen sätter ner inner fram, ska man stå upp i lättridningen. Konsekvensen av det hela blir att man sitter ner på innerbak. Hoppas ni förstår min virriga förklaring nu :angel:
Anledningarna till att ha rätt nedsittingsben är följande. Man vill oftast påverka innerbak mest.
En unghäst får lättare att hålla balansen på böjt spår.
efter som man byter nedsittningsben när man byter varv får man en mer liksidig häst och "sliter" inte bara på en sida.
Hoppas ni förstår vad jag menar. hsr jobbat hela natten och är lite trött ;)
 
Det menas att man inte ska ta i inner tygel i galoppfattningen för att hästen ska ta för sig med inneb bakben. Om man tar för mycket i innertygeln kan hästen fatta fel galopp. Man vill "öppna upp" innersidan för att hästen ska ta för sig där. rörig förklaring märker jag. hoppas du förstår.
 
Alltså, nu kanske mina tankar och fantasi skenar iväg med mig och det här är ett svar och följdfråga till alla.

Några svarar att vi underlättar för hästen genom att sitta rätt. Det köper jag. Andra säger att det är för att kunna påverka rätt ben. Det köper jag också.

Men vore inte det allra bästa att inte rida lätt överhuvudtaget. Det måste vara bra mycket enklare att bära runt på någon som sitter stilla i sadeln än som flänger upp och ner hela tiden! :confused:

Varför rider vi lätt?
 
Rida lätt= är lättare, mindre jobbigt för ryttaren.
Hästens rygg belastas inte vid varje steg. Det är alltså ryggen på hästen man sparar.
 
Även när du rider lätt ska du ju vara balanserad så du inte stör hästen. Att sitta ner på en icke uppvärmd eller spänd häst är knepigt, som ryttare har man det då lättare att rida lätt för att inte behöva spänna sig och störa hästen mera.
 
(såhär är det enligt vad jag lärt mig:)

att vara "stilla" och balanserad ska man ju vara när man rider lätt också. skänklarna ska vara helt stilla och man ska inte resa sig särskilt högt ur sadeln.

man rider lätt innan hästen är uppvärmd då deras ryggar måste få tid att värmas upp innan de kan börja jobba ordentligt. när man står upp underlättar man för ryggen (därav att man rider mycket i fältsits på unghästar). sitter man på en ouppvärmd rygg som inte arbetar som den ska är det varken bra för ryggen eller bekvämt för hästen.
så man rider lätt för att underlätta uppvärmningen av ryggen så att den kan komma upp och hästen kan arbeta rätt.


om det sen faktiskt stämmer inte, men för mig känns det logiskt!
 
Jag använder mig inte längre av lättridning. Jag jobbar inte längre stunder i trav än hästen orkar bära mig på ett vettigt sätt. Min nuvarande häst protesterade när jag i början red lätt på henne, hon tyckte inte alls om den förflyttning av tyngdpunkt som uppstod i samband med lättridning.
 
En ryttare som är duktig på att rida lätt kan få mycket fint arbete under lättridning. Just att tyndpunkten är så lättpåverkad kan utnyttjas för att ta ekipaget till nya oanade höjder.

Men det är svårt att rida lätt, det ska gudarna veta. En som rider lätt väl, kan stå på en våg och rida lätt utan att vågen rör sig. Har du testat det? :o
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 691
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
395
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 278
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Hästnyheter Anna Blomberg ansåg sig själv vara för tung för att rida på hästens rygg. Istället började hon med trav där hon kunde sitta i en sulky...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp